Gå til innhold

Hvordan løse klesvasken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært vant til å ha liten leilighet, vaskemaskinen på badet, og skittentøy i dunker der.

Nå skal vi flytte til hus med to etasjer, to bad og vaskerom i kjelleren. Barna kommer til å få badet nede i kjelleren for seg selv. Alle soverom er i 2. etasje. 

Det jeg nå grubler på er hvordan best løse dette med klesvasken? Jeg er ikke så veldig interessert i å løpe fra rom til rom og tømme skittentøyskurver, hvis alle får hver sin. Jeg ser heller ikke for meg at alle kommer til å komme ned til vaskerommet med sitt møkkete tøy. Barna er gode på å bruke gulvet på rommet som skittentøyskurv til vanlig, og jeg antar at turen ned kan bli laaang for dem. 🙄

Hvordan løser dere det? Kurver på badet? På soverommene? Kun på vaskerommet?

Trenger innspill til praktiske løsninger!

Anonymkode: 675cf...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene har kleskurv på rommet og må ta det med til vaskerommet og fordele det i skuffene for ulik type klær der.

Anonymkode: c6f04...0e4

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært vant til å ha liten leilighet, vaskemaskinen på badet, og skittentøy i dunker der.

Nå skal vi flytte til hus med to etasjer, to bad og vaskerom i kjelleren. Barna kommer til å få badet nede i kjelleren for seg selv. Alle soverom er i 2. etasje. 

Det jeg nå grubler på er hvordan best løse dette med klesvasken? Jeg er ikke så veldig interessert i å løpe fra rom til rom og tømme skittentøyskurver, hvis alle får hver sin. Jeg ser heller ikke for meg at alle kommer til å komme ned til vaskerommet med sitt møkkete tøy. Barna er gode på å bruke gulvet på rommet som skittentøyskurv til vanlig, og jeg antar at turen ned kan bli laaang for dem. 🙄

Hvordan løser dere det? Kurver på badet? På soverommene? Kun på vaskerommet?

Trenger innspill til praktiske løsninger!

Herlighet, hvordan har du oppdradd dine barn? 

Ingen barn har vondt av å lære seg fra de er små at skittentøyet skal på vaskerommet/badet, og ikke bare slenges på første og beste avkledningsplass. 

Våre treåring bærer klærne sine på badet og i skittentøysposen. Det er spennende og gøy. 

Her får du begynne med barneoppdragelse, eller løpe rundt som roomservicelady, til barna flytter ut. 

Anonymkode: 1f835...eaf

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene har kleskurv på rommet og må ta det med til vaskerommet og fordele det i skuffene for ulik type klær der.

Kleskurver med skittetøy er uheldig å ha på små soverom. Skitne klær inneholder mange partikler det ikke er heldig å ligge å sove i eller å oppholde seg på et lite soverom med. 

• Liker 1
Skrevet

Dette har vært diskutert før.

Anonymkode: 9a9b1...884

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kleskurver med skittetøy er uheldig å ha på små soverom. Skitne klær inneholder mange partikler det ikke er heldig å ligge å sove i eller å oppholde seg på et lite soverom med. 

Du bytter på senga hver eneste dag du da? Og bruker aldri et klesplagg mer en en dag før du vasker det?

• Liker 3
Skrevet

Alle tar en runde til vaskerommet med klærne sine en gang om dagen. Hender altså det ligger litt skittenklær på soverom/bad om man skifter i løpet av dagen, men er en del av kveldsrutinen at alle tar en tur til vaskerommet. 

Anonymkode: 91c0e...8b8

Skrevet

En på hvert bad og sorteringskurver på vaskerom. 

Anonymkode: 29e82...ae0

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har hver sin skittentøyskurv på rommet. Det er deres ansvar å legge klær i den, og få den ned på vaskerommet når de vil ha ting vasket. Vi har også en kurv på badet oppe. Den tar jeg ned. 

Problemet er egentlig ikke at de ikke kommer ned med kurver, men at de "rydder" også egentlig rene klær i den. Derfor har de begge fått ansvaret for å brette og legge på plass klær selv, for da jeg gjorde det var det mer fristende å putte alle klær i skittentøyskurven, selv om de var rene, og bare prøvd på. 

Skrevet

Unger klarer helt fint å bære skittentøyet sitt til vaskerommet. Dere skal ikke være tjenere bare fordi de ikke gidder. Går de tomme for rene klær så lærer de at det er veldig lurt å ordne skittentøyet. 

Anonymkode: b6339...9c0

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bytter på senga hver eneste dag du da? Og bruker aldri et klesplagg mer en en dag før du vasker det?

Vi bytter på sengene hver uke, og bytter klær hver dag, ja. Hverken voksne eller småbarna skal se ut eller lukte som noen bumser. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi bytter på sengene hver uke, og bytter klær hver dag, ja. Hverken voksne eller småbarna skal se ut eller lukte som noen bumser. 

Dere bytter klær selv om de ikke lukter eller er møkkete? Eller lukter kroppene deres usedvanlig sterkt siden dere må bytte klær hver eneste dag? 

• Liker 6
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor gamle barna er... Men vårt system er skittentøyskap fra Ikea på vaskerommet med tekst og tegninger som viser hva som skal i hvilket hull. Selv ganske små barn skjønner det. Og bare det som ligger i skittentøyet blir vasket. Jeg går ikke rundt og leter etter skittentøy på soverommene. Så det nytter ikke for divaen på 13 å skylde på meg når favorittbuksa ikke er vasket fordi den lå under senga og ikke i skittentøyet eller når eldstemann finner surt gymtøy i bagen sin etter høstferien (han måtte vaske det selv, og skjønte visst plutselig hvorfor det burde tas ut av bagen med en gang han kom fra skolen...).

Jeg har begynt veldig tidlig med opplæring i klesvask, minstemann kunne sette på en klesvask uten hjelp da han var 8. De har fått øve seg med ting det er vanskelig å ødelegge, f.eks håndklær. Ull og finvask fikk de ikke vaske uten oppsyn før de hadde 100% kontroll på temperaturinnstillinger o.l.

Anonymkode: 34289...c96

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, hvordan har du oppdradd dine barn? 

Ingen barn har vondt av å lære seg fra de er små at skittentøyet skal på vaskerommet/badet, og ikke bare slenges på første og beste avkledningsplass. 

Våre treåring bærer klærne sine på badet og i skittentøysposen. Det er spennende og gøy. 

Her får du begynne med barneoppdragelse, eller løpe rundt som roomservicelady, til barna flytter ut. 

Ikke mine barn. 🤷

Skrevet

Takk for tips!

Jeg har heller ikke gått på leit etter ting å vaske, og det som ikke havner til vask forblir møkkete.

Men det ender ofte opp med et gigantisk lass når de først rydder rommet, og der dukker også rene klær opp, enkelte av de fortsatt brettet...

Ts

Gjest Dævendøtte
Skrevet

En på hvert bad og sorteringskurver på vaskerom. 

Anonymkode: 29e82...ae0

Jepp, det funker supert her! Sorteringen og vasken tar jeg meg av. De må selv ta tøyet fra tørkestativet når det er tørt. Noe de gjør når jeg sier fra, merkelig nok ser de ikke selv at det henger tøy der ;)

Skrevet

Ha en stor kurv på badet som alle legger klær i. Når kurven er full bæres denne til vaskerommet. Dette har familien min gjort i alle år uten problem, de fleste kler av seg/skifter på badet uansett.

Anonymkode: 6e77e...78d

Skrevet

Hvis dere lukter så grusomt etter en dag, ville jeg tatt en helsesjekk. Ingen med normal hygiene lukter bums etter en dag. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere bytter klær selv om de ikke lukter eller er møkkete? Eller lukter kroppene deres usedvanlig sterkt siden dere må bytte klær hver eneste dag? 

Angår det deg hva vi gjør? Har du levd med småbarn og vet at klærne ikke blir skitne eller lukter etter en dags bruk? 

Hva gjør du når du er svaksynt og ikke ser alt, mrn vil ha pressentable barn og voksne, jo, da vasker du på hurtigprogram, hver dag.  Skal du komme med flere kritiske innlegg så får du komme hit og se over klærne hver dag, da, for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...