AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Hei. Vi bor i et nytt hus, og nå som som har blitt så kaldt ute, er det kondens på vinduene i hele huset. Innetemp. ca. 20-22 grader. Fyrer i peis, og bruker enkelte panelovner som oppvarming. Varmekabler på bad og i gang. Kondensen er på innsiden av vinduene, og det er jo ikke så bra. Kan tørke det av med klut. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? Kan varmepumpe hjelpe? Panelovner under alle vinduer? Lufte mer? Det er jo kaldt, da, så det vil jo slippe ut noe av varmen. Anonymkode: 692cd...6d1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Har samme problem, men huset mitt er fra 70 tallet. Følger dette innlegget for å se om noen har noen råd å gi. Anonymkode: 2cb1d...da8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Jeg har sliter med det samme for tiden. Jeg må tørke av vinduene flere ganger i døgnet om jeg både dusjer og lager mat, for å si det sånn. Jeg vet at deler av problemet hos meg skyldes dårlig ventilasjon/alt for lite ventiler. Men det er nok et eller annet med akkurat det været som er nå som bidrar sterkt også: for jeg har aldri opplevd det så ekstremt før.. Anonymkode: 6b266...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi bor i et nytt hus, og nå som som har blitt så kaldt ute, er det kondens på vinduene i hele huset. Innetemp. ca. 20-22 grader. Fyrer i peis, og bruker enkelte panelovner som oppvarming. Varmekabler på bad og i gang. Kondensen er på innsiden av vinduene, og det er jo ikke så bra. Kan tørke det av med klut. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? Kan varmepumpe hjelpe? Panelovner under alle vinduer? Lufte mer? Det er jo kaldt, da, så det vil jo slippe ut noe av varmen. Anonymkode: 692cd...6d1 Kondens på vinduene er et tydelig tegn på for høy luftfuktighet innedørs. I løpet av kort tid vil du få massiv muggsoppvekst om du ikke tar grep. Fukten må ut, temperaturen opp. Tørker du klær i rommene? Bruker du avtrekksviftene? Anonymkode: 5497a...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Har også nytt hus(2015). Jo mer varme, jo mindre frost på UTSIDEN av glassene. Problemet med nye hus er at de er for tørre for mennesker å bo i, så dersom dere opplever kondens inne i huset så har dere svikt i ventilasjonen. Luftfuktighet skal ligge på mellom 35-40 for at det skal være ideelt for oss mennesker. Har dere byttet filter? Anonymkode: 2a8a2...a9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå