Gå til innhold

Dugg på vinduene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi bor i et nytt hus, og nå som som har blitt så kaldt ute, er det kondens på vinduene i hele huset.

Innetemp. ca. 20-22 grader.

Fyrer i peis, og bruker enkelte panelovner som oppvarming. Varmekabler på bad og i gang. 

Kondensen er på innsiden av vinduene, og det er jo ikke så bra. Kan tørke det av med klut.

Hva kan jeg gjøre for å bedre dette?

Kan varmepumpe hjelpe? Panelovner under alle vinduer? 

Lufte mer? Det er jo kaldt, da, så det vil jo slippe ut noe av varmen.

Anonymkode: 692cd...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem, men huset mitt er fra 70 tallet. Følger dette innlegget for å se om noen har noen råd å gi.

Anonymkode: 2cb1d...da8

Skrevet

Jeg har sliter med det samme for tiden. Jeg må tørke av vinduene flere ganger i døgnet om jeg både dusjer og lager mat, for å si det sånn. Jeg vet at deler av problemet hos meg skyldes dårlig ventilasjon/alt for lite ventiler. Men det er nok et eller annet med akkurat det været som er nå som bidrar sterkt også: for jeg har aldri opplevd det så ekstremt før..

Anonymkode: 6b266...9a4

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi bor i et nytt hus, og nå som som har blitt så kaldt ute, er det kondens på vinduene i hele huset.

Innetemp. ca. 20-22 grader.

Fyrer i peis, og bruker enkelte panelovner som oppvarming. Varmekabler på bad og i gang. 

Kondensen er på innsiden av vinduene, og det er jo ikke så bra. Kan tørke det av med klut.

Hva kan jeg gjøre for å bedre dette?

Kan varmepumpe hjelpe? Panelovner under alle vinduer? 

Lufte mer? Det er jo kaldt, da, så det vil jo slippe ut noe av varmen.

Anonymkode: 692cd...6d1

Kondens på vinduene er et tydelig tegn på for høy luftfuktighet innedørs. I løpet av kort tid vil du få massiv muggsoppvekst om du ikke tar grep. 

Fukten må ut, temperaturen opp. Tørker du klær i rommene? Bruker du avtrekksviftene? 

Anonymkode: 5497a...eb1

• Liker 1
Skrevet

Har også nytt hus(2015). Jo mer varme, jo mindre frost på UTSIDEN av glassene. Problemet med nye hus er at de er for tørre for mennesker å bo i, så dersom dere opplever kondens inne i huset så har dere svikt i ventilasjonen. Luftfuktighet skal ligge på mellom 35-40 for at det skal være ideelt for oss mennesker. Har dere byttet filter?

Anonymkode: 2a8a2...a9f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...