AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 første uka lå jeg på mellom 200-400 kcal og gikk ned 5kg den uka. Fra 112-107kg. Neste uka lå jeg på rundt 400kcal for dag og gikk ned 4kg til 103kg, men nå de siste to ukene har vekta stått bom stille på 103kg til tross for at jeg ligger på samme kaloriinntak. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å gå mer ned? Synes det er helt sykt hvordan vekta kan stå stille på bare rundt 500kcal. Jeg må gå ned 6kg til før en operasjon i midten av desember. Jeg har en svulst på galleblæra og de må flytte på leveren under operasjonen og da kan ikke leveren være fet og porøs, så jeg må slanke den. Anonymkode: 8c8f8...5cb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Kroppen tilpasser seg. Kraftig overvektige tåler et større underskudd enn de med litt mindre å ta av. Jeg synes likevel du ligger VELDIG lavt på kaloriene. Prøv å ikke gå under din BMR (denne kan du beregne med mange kalkulatorer på nettet). Prøv å holde deg nærmere 1500 kcal i hvertfall, og se om det hjelper litt. Blir det veldig vanskelig kunne du spørt om mer hjelp/råd i form av for eksempel en matplan fram mot operasjonen. Anonymkode: 60c3d...bc0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Nekter å tro at det kaloriinntaket er anbefalt. Du kommer til operasjon alvorlig utsultet (uavhengig av vekt), og det er ikke gunstig! 1200 kcal bør du opp på, uansett. Anonymkode: d16d8...c90 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: første uka lå jeg på mellom 200-400 kcal Anonymkode: 8c8f8...5cb 200 kcal i uka? Det er helsefarlig lite på en uke. Kan umulig stemme Anonymkode: 45491...afa
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 200 kcal i uka? Det er helsefarlig lite på en uke. Kan umulig stemme Anonymkode: 45491...afa De mener sikkert 200 kcal hver dag, hele uken. Uansett er det veldig lite Anonymkode: 60c3d...bc0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 Vekttap tar tid, man mister ikke 20kg på 2 uker, det er fysisk umulig. Se for deg at du setter på en vannkoker. Det tar flere minutter før den koker. Uansett om du stiller temperaturen på 70, 80, 90 eller 100 grader, så tar det like lang tid å koke vannet Det er lignende med vekt. Du vil ikke miste vekt raskere om du spsier 200 enn du ville gjort om du spiste 1000. Fordi kroppen kan fysisk ikke forbrenne fett raskere. Akkurat slik vannkokeren ikke fysisk kan koke vannet ditt raskere. Det er derfor hensiktsløst å ligge så lavt på kalorier, for du vil ikke miste vekt raskere, samt at du får bivirkningene der du kan bli slapp, svekke hjertet, få vitaminmangler, proteinmangel som gjør deg syk osv Anonymkode: 555ec...e5f 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Forresten, gav ikke legene deg noe tips for hvordan du skulle gå ned i vekt? Anonymkode: 555ec...e5f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Du spiser mer enn du tror. Ta frem kjøkkenvekta igjen og et blank notatark og start på nytt, Anonymkode: 67e2b...3a8 1
Leo Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 Her er det vel ikke først og fremst snakk om å gå ned i vekt, men å redusere fettinnholdet i leveren. Du bør med andre ord følge de rådene du har fått fra sykehuset evt. ta kontakt med dem så snart som mulig dersom du ikke har fått noe slikt. 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 Det er jo ikke rart du ikke går ned når du spiser så LITE! Du må oppoppopp i kalorier!!! MINST 1500 kalorier daglig! Anonymkode: afc4a...ae1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Snakk med legene dine om dette, ikke spør tilfeldige folk på KG om råd! Anonymkode: bf11e...a61
Minlillesky Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 Dette må du ta opp med legene dine, ikke her inne! Du fikk vel en kostholdsplan/tilbud om hjelp, under konsultasjonen til operasjon etc?
lillesky Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Jeg stenger denne tråden nå da den bryter med retningslinjene for Kosthold, trening og sport. - Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. - Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her. Viser også til deres kilde her (side 187) - Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt. Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/ eller svar på spørsmålene dine. 1
Anbefalte innlegg