solmåneogstjerner Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Leste en tråd om noen som ble bedt om å ha barnet mer hjemme fra barnehagen og kom på noe jeg ble fortalt for en stund siden. Er usikker på om det er sant. Tviler på det da det høres jo helt merkelig ut. Vedkommende sa at i svenske barnehager så har man ikke mulighet til å ha barnet i barnehagen utover den tiden man er på jobb eller skole, pluss reisetid. Og at man må vise frem arbeidskontrakt, arbeidsplan eller bevis på at man studerer. Så kan man bruke barnehagen de timene man beviselig er borte på aksepterte aktiviteter. Er det noen som har brukt barnehage i Sverige og vet noe om dette? For det kan vel umulig stemme? Lurer på om jeg har blitt utsatt for en forsinket aprilsnarr...
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Det er helt sant at det er slik. Det er dog ulikt hvor strenge bhg er med å se arbeidskontrakt. Men man kan ikke dra til legen, gå i butikken eller slike ting mens barna er i bhg. Anonymkode: 043db...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er helt sant at det er slik. Det er dog ulikt hvor strenge bhg er med å se arbeidskontrakt. Men man kan ikke dra til legen, gå i butikken eller slike ting mens barna er i bhg. Anonymkode: 043db...4d4 Får ikke barn av uføre/hjemmeværende gå i bhg i det hele tatt? Anonymkode: d791b...3d6 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt sant at det er slik. Det er dog ulikt hvor strenge bhg er med å se arbeidskontrakt. Men man kan ikke dra til legen, gå i butikken eller slike ting mens barna er i bhg. Anonymkode: 043db...4d4 Sykt. Anonymkode: 5d79c...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke barn av uføre/hjemmeværende gå i bhg i det hele tatt? Anonymkode: d791b...3d6 Det er ulike regler fra kommune til kommune (eller län, litt usikker). De fleste har 15 timer i uka med kjernetid, der barna kan være selv om foreldrene er hjemme. Husker ikke om dette er for alle aldre eller kun etter barna er 4 år eller noe slikt.å Men bhg velger selv hvordan dette legges opp. Enkelte har kjernetiden fra kl 8-11 hver dag, så de barna må dra hjem når det er lunsj. Veldig stusselig. Og hvis du starter på jobb kl 14 og far henter kl 16, så er det likevel kun den tiden barnet får være der. Det havner jo helt utenfor gruppen. Anonymkode: 043db...4d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ulike regler fra kommune til kommune (eller län, litt usikker). De fleste har 15 timer i uka med kjernetid, der barna kan være selv om foreldrene er hjemme. Husker ikke om dette er for alle aldre eller kun etter barna er 4 år eller noe slikt.å Men bhg velger selv hvordan dette legges opp. Enkelte har kjernetiden fra kl 8-11 hver dag, så de barna må dra hjem når det er lunsj. Veldig stusselig. Og hvis du starter på jobb kl 14 og far henter kl 16, så er det likevel kun den tiden barnet får være der. Det havner jo helt utenfor gruppen. Anonymkode: 043db...4d4 Da er jeg veldig glad for at vi ikke har det sånn her, ettersom jeg er ufør. Vet mange synes det skulle vært sånn, så ikke sånne late foreldre som meg sender barna i bhg hele tiden for å "bli kvitt dem". Men tenk så stusselig for barnet mitt, som i tillegg ble enebarn pga min sykdom, å bare gå hjemme med en syk mor som ikke orker å leke med ham, 21 timer i døgnet dag ut og dag inn helt til han begynte på skolen. Barn av uføre er jo utsatt nok for å havne utenfor fra før av... skjønner ikke helt hvordan de tenker. Anonymkode: d791b...3d6 16
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Det er 15 timer i uka for barn 1-5 år. Barn som har foreldre med ufør, kan få plass, men dette er behovsprøvd. Det variere nok fra län til län, og kommunene innenfor de forskjellige län. Anonymkode: 6a835...81a
solmåneogstjerner Skrevet 27. november 2018 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er jeg veldig glad for at vi ikke har det sånn her, ettersom jeg er ufør. Vet mange synes det skulle vært sånn, så ikke sånne late foreldre som meg sender barna i bhg hele tiden for å "bli kvitt dem". Men tenk så stusselig for barnet mitt, som i tillegg ble enebarn pga min sykdom, å bare gå hjemme med en syk mor som ikke orker å leke med ham, 21 timer i døgnet dag ut og dag inn helt til han begynte på skolen. Barn av uføre er jo utsatt nok for å havne utenfor fra før av... skjønner ikke helt hvordan de tenker. Anonymkode: d791b...3d6 Er faktisk overasket over at dette stemte. Trodde egentlig at jeg hadde misforstått. Selvsagt bør jo barna få være en ordentlig del av gruppen. Og er man syk/ufør så er det jo heller ikke så lett å ta vare på barnet hele dagen. Man har jo behov for hvile... Det er jo også mange situasjoner hvor man har behov for å være uten barna, og da er det gjerne ting man ikke ønsker å legge ut om til de i barnehagen. Jobber man skift så må man gjerne sove. Er virkelig glad det ikke er slik her..
Jadzia Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er jeg veldig glad for at vi ikke har det sånn her, ettersom jeg er ufør. Vet mange synes det skulle vært sånn, så ikke sånne late foreldre som meg sender barna i bhg hele tiden for å "bli kvitt dem". Men tenk så stusselig for barnet mitt, som i tillegg ble enebarn pga min sykdom, å bare gå hjemme med en syk mor som ikke orker å leke med ham, 21 timer i døgnet dag ut og dag inn helt til han begynte på skolen. Barn av uføre er jo utsatt nok for å havne utenfor fra før av... skjønner ikke helt hvordan de tenker. Anonymkode: d791b...3d6 Jeg var en av de som ikke skjønte hvorfor folk hadde ungene sine i barnehage når de uansett var hjemmeværende. LITT måtte man da orke... Også fikk jeg barn selv! Jeg er kronisk syk og ufør, og selv om jeg gir de en del ekstra fri, kortere dager osv, så kjenner jeg at hadde jeg ikke hatt barnehagen, så hadde jeg gått under. Jeg trenger den tida for å hente meg inn, koble av og finne energi til å være en så god mamma som mulig når de er hjemme. De som tenker at uføre er late som har ungene i barnehagen, har enten ikke unger selv, eller er friske. Vi er jo ufør for en grunn. Endret 27. november 2018 av Jadzia 6
Arkana Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 (endret) Det er også viktig å huske på at å ha barn i barnehagen selv om man er hjemme handler ikke bare om fri for å pleie seg selv/gjøre praktiske ting, men om at å være i barnehagen er barnets eneste mulighet til sosial omgang med andre barn (for ikke å snakke om alt det de lærer). Alle er jo i barnehagen. Hadde det vært på 70-tallet hvor det fantes et dusin andre lekekamerater rett utenfor døra kunne man forstått det, men sånn er det ikke lenger. Barn av uføre trenger også lek og venner. Endret 27. november 2018 av Arkana 9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Også må man huske at barnehagen ikke utelukkende er et oppbevaringssted for barna eller avlastning for foreldrene. Barnehagen er en institusjon for læring, språkutvikling og utvikling av sosial kompetanse. Barn trenger å være sosiale utover familien sin. Jeg har selv en sønn på tre år med forsinket språkutvikling, han skal utredes for autisme/ ADHD og følges opp av PPT og barnehagen i forhold til språket. Hvordan skulle vi foreldre ha gitt sønnen vår spesialpedagogisk hjelp hvis vi ikke hadde barnehagen? Jeg er i en situasjon der jeg har mulighet til å gi ham kortere dager pga. en jobbsituasjon der jeg må vurdere hva jeg vil jobbe med videre på lengte sikt. Jobber bare deltid for øyeblikket. Barnehagen er viktig for barns utvikling på flere områder. Så får den enkelte familie finne ut hva som er beste løsning for hvert enkelt barn i forhold til fridager, henting og levering tidlig og sent (utfra hvilke muligheter man har). Anonymkode: ba29c...81b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er jeg veldig glad for at vi ikke har det sånn her, ettersom jeg er ufør. Vet mange synes det skulle vært sånn, så ikke sånne late foreldre som meg sender barna i bhg hele tiden for å "bli kvitt dem". Men tenk så stusselig for barnet mitt, som i tillegg ble enebarn pga min sykdom, å bare gå hjemme med en syk mor som ikke orker å leke med ham, 21 timer i døgnet dag ut og dag inn helt til han begynte på skolen. Barn av uføre er jo utsatt nok for å havne utenfor fra før av... skjønner ikke helt hvordan de tenker. Anonymkode: d791b...3d6 Ja, det er ganske ille. Jeg måtte søke kommunen om å få lov til å ha barna to timer lengre èn dag i uka fordi jeg skulle til psykolog! Og svigerinnen min hadde kreft og orket ikke så mye en periode. 5-åringen hennes satt hjemme og så på film etter film etter film mens hun hvilte. Det er jo ikke riktig. Anonymkode: 043db...4d4 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 To timer lengre i bhg selvsagt. Anonymkode: 043db...4d4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Hvorfor er ikke holdningen i Sverige også at barn utvikler seg på flere områder av å være i barnehagen? Barnehagen er som sagt på ingen måte først og fremst en avlastning for foreldre. Anonymkode: ba29c...81b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Jeg mener nå bestemt at jeg leste for noen år siden at Sverige faktisk også tilbyr nattbarnehage..! Altså, at foreldre som jobber turnus og er alene med barn har mulighet til å ha barna i en nattbarnehage når de jobber. Eller var det Finland..? Jeg mener uansett å ha lest noe om dette.... Anonymkode: aefe3...1c1
Arkana Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er ikke holdningen i Sverige også at barn utvikler seg på flere områder av å være i barnehagen? Barnehagen er som sagt på ingen måte først og fremst en avlastning for foreldre. Anonymkode: ba29c...81b Jeg tror hovedårsaken til dette er at Norge og Sverige ser på barnehager på svært ulike måter. I Norge ser vi på barnehage som en del av utdannelsen, det gjør ikke svenskene, og det påvirker da hvor viktig man anser det å gå i barnehage og hvorvidt det er noe som alle har behov for. Hvis barnehage blir sett på som barnepass, og ikke et opplæringstilbud slik vi gjør, er det mer forståelig at man ikke skjønner at barn av hjemmeværende også kan ha behov for å være i barnehage. Endret 27. november 2018 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er ikke holdningen i Sverige også at barn utvikler seg på flere områder av å være i barnehagen? Barnehagen er som sagt på ingen måte først og fremst en avlastning for foreldre. Anonymkode: ba29c...81b De skjønner sikkert at det er gunstig for barn å være i barnehagen. Men dette handler vel så mye om den økonomiske siden ved det. I Sverige betaler foreldrene langt mindre for barnehage enn hva vi gjør i Norge- og i tillegg har de plassgaranti (altså at alle får plass umiddelbart når de har behov for det). Begge disse løsningene «fordyrer» barnehageplassene for det offentlige- man har derfor gjort et annet grep for å begrense utgiftene noe i den andre enden, nemlig å sette et tak på hvor lenge, og hvilke barn, som får være der. Anonymkode: aa8d5...b42 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Barnehage er bra for barn, men jeg synes at barn som skal være i barnehage utenfor kjernetid (9-15) bør dokumentere arbeid slik som i sverige. Holdningen hos mange er at jo mer barnehagetid desto bedre for barnet. Eller de skal ha mest valuta for pengene. Barn har ikke behov for å være i barnehage fra 7-17, det er foreldrenes behov. Anonymkode: 13603...adb 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 32 minutter siden, Jadzia skrev: Jeg var en av de som ikke skjønte hvorfor folk hadde ungene sine i barnehage når de uansett var hjemmeværende. LITT måtte man da orke... Også fikk jeg barn selv! Jeg er kronisk syk og ufør, og selv om jeg gir de en del ekstra fri, kortere dager osv, så kjenner jeg at hadde jeg ikke hatt barnehagen, så hadde jeg gått under. Jeg trenger den tida for å hente meg inn, koble av og finne energi til å være en så god mamma som mulig når de er hjemme. De som tenker at uføre er late som har ungene i barnehagen, har enten ikke unger selv, eller er friske. Vi er jo ufør for en grunn. Så hvorfor fikk du barn?? Uføre som får barn har valgt det selv. De vet det blir tøft. Men dét orker de, bare ikke å jobbe. Verden er gal... Anonymkode: e45d2...029 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehage er bra for barn, men jeg synes at barn som skal være i barnehage utenfor kjernetid (9-15) bør dokumentere arbeid slik som i sverige. Holdningen hos mange er at jo mer barnehagetid desto bedre for barnet. Eller de skal ha mest valuta for pengene. Barn har ikke behov for å være i barnehage fra 7-17, det er foreldrenes behov. Anonymkode: 13603...adb Holdningen er at man selv ikke er bra nok som foreldre, eller en unnskyldning for at man skal ha alenetid. Barn har behov for foreldrene sine, ikke åtte, ni timer i barnehage. Men mange må fordi de har dyre huslån, flere barn, begge jobber, er avhengig av bil, har studielån. Anonymkode: ba1b7...4fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå