AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Hei! Noen som vet hvordan man fordeler eierskap i bolig når kun den ene parten har egenkapital(han) og den andre er med å betjene lån 50%(meg).. hvem kan hjelpe med å stadfeste riktig brøkandel?bank? Hjelp meg å ikke gå i kvinnefellen... Anonymkode: 647a3...051
Noska72 Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Eierskapet bestemmes vel av skjøtet og ikke egenkapitalen
solmåneogstjerner Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Det mest riktige blir vel slik: Si at boligen koster 1 million. Han har 200 000 i egenkapital og dere skal betjene lånet sammen, evt ta opp hvert deres lån på totalt 800 000. Da har han 20 %, pluss halvparten av de resterende 80 %. Han: 20+40=60%. Du: 40%. Få det med på skjøtet.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Hei! Dere skal betjene lånet like mye. Da burde dere eie likt. Skriv samboerkontrakt hvor han da spesifiserer at han skal ha tilbake sin innskutte egenkapital ved evt salg. Slik at egenkapital ved reduseres med hans egenkapital og deles på 2 Dere kan også fordele eierbrøken ulikt og sånn sett dele egenkapitalen etter salg ihht denne, men personlig synes jeg ikke det blir riktig da dere investerer i bolig sammen. Hilsen autorisert finansiell rådgiver Anonymkode: bd1fe...c08 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei! Dere skal betjene lånet like mye. Da burde dere eie likt. Skriv samboerkontrakt hvor han da spesifiserer at han skal ha tilbake sin innskutte egenkapital ved evt salg. Slik at egenkapital ved reduseres med hans egenkapital og deles på 2 Dere kan også fordele eierbrøken ulikt og sånn sett dele egenkapitalen etter salg ihht denne, men personlig synes jeg ikke det blir riktig da dere investerer i bolig sammen. Hilsen autorisert finansiell rådgiver Anonymkode: bd1fe...c08 Skulle stå egenkapital ved salg Anonymkode: bd1fe...c08
solmåneogstjerner Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dere skal betjene lånet like mye. Da burde dere eie likt. Skriv samboerkontrakt hvor han da spesifiserer at han skal ha tilbake sin innskutte egenkapital ved evt salg. Slik at egenkapital ved reduseres med hans egenkapital og deles på 2 Dere kan også fordele eierbrøken ulikt og sånn sett dele egenkapitalen etter salg ihht denne, men personlig synes jeg ikke det blir riktig da dere investerer i bolig sammen. Hilsen autorisert finansiell rådgiver Anonymkode: bd1fe...c08 Det blir jo litt feil. Egenkapitalen hans skal jo gi avkastning om verdien går opp, og han må også ta risikoen om verdien går ned. Slik det er med alle investeringer. Så det mest riktige er at eierandelen beregnes ut fra hva man skyter inn og verdien på det tidspunktet. Så går det ti år og boligen har doblet seg i verdi. Du kan vel ikke mene at han skal fortsatt bare ta ut det han la inn og dele resten. Man bør være litt skeptisk til enkelte bankrådgivere... Endret 27. november 2018 av solmåneogstjerner 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det blir jo litt feil. Egenkapitalen hans skal jo gi avkastning om verdien går opp, og han må også ta risikoen om verdien går ned. Slik det er med alle investeringer. Så det mest riktige er at eierandelen beregnes ut fra hva man skyter inn og verdien på det tidspunktet. Så går det ti år og boligen har doblet seg i verdi. Du kan vel ikke mene at han skal fortsatt bare ta ut det han la inn og dele resten. Man bør være litt skeptisk til enkelte bankrådgivere... Dette er en felles investering, eller hva? Hvorfor skal han tjene mer enn henne på salget? De skal starte et liv sammen? Folk er forskjellig, men jeg ville ikke gått inn i et felles boligkjøp med en kjæreste med ønske om å «vinne» mer på investeringen enn den andre part. Da investerer jeg heller i aksjer eller fond.. OG sist men ikke minst; finnes ingen riktige og gale svar her Anonymkode: bd1fe...c08
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er en felles investering, eller hva? Hvorfor skal han tjene mer enn henne på salget? De skal starte et liv sammen? Folk er forskjellig, men jeg ville ikke gått inn i et felles boligkjøp med en kjæreste med ønske om å «vinne» mer på investeringen enn den andre part. Da investerer jeg heller i aksjer eller fond.. OG sist men ikke minst; finnes ingen riktige og gale svar her Anonymkode: bd1fe...c08 Og glemte en ting: de kan også sitte med hvert sitt lån- hvor den med egenkapitalen reduserer sitt lån med tilsvarende beløp. Og fortsatt eie 50/50. Blir litt tyngre for den parten uten egenkapital og betjene lånet, men på denne måten blir det i alle fall helt «riktig» Anonymkode: bd1fe...c08 1
Ild Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 Den enkleste løsningen er vel at du kjøper deg inn sånn at dere eier 50/50. Da får dere en takst på hva boligen er verdt, og så regner dere ut hvor mye du kjøper deg inn med. Husk at skjøtet må oppdateres med ditt navn og eierbrøk. Husk også at du skal ha skattefradrag for de gjeldsrenter du betaler for. Dersom dere ikke er gift må dette endres manuelt på skatten til dere begge.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en felles investering, eller hva? Hvorfor skal han tjene mer enn henne på salget? De skal starte et liv sammen? Folk er forskjellig, men jeg ville ikke gått inn i et felles boligkjøp med en kjæreste med ønske om å «vinne» mer på investeringen enn den andre part. Da investerer jeg heller i aksjer eller fond.. OG sist men ikke minst; finnes ingen riktige og gale svar her Anonymkode: bd1fe...c08 Dette er jo en helt rar anbefaling, jeg sier også som andre her at man ikke skal høre på alle finansielle rådgivere. Enten så må den som har egenkapital få eie mer tilsvarende det vedkommende skyter inn, ellers så må den uten egenkapital betjene mer av lånet for at det skal være rettferdig. Det er ikke rettferdig at èn person skyter inn 20 % og i tillegg betjener 50 % av lånet på de resterende 80 % og så skal de eie det samme. Uten egenkapitalen så hadde de ikke kunnet kjøpt noe, skal ikke det vektes med noen verdi i det hele tatt? Jeg er for øvrig siviløkonom og økonomisjef, om titler skulle ha noe og si. Anonymkode: 2e0d6...76c 5
CamillaCollett Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Noen som vet hvordan man fordeler eierskap i bolig når kun den ene parten har egenkapital(han) og den andre er med å betjene lån 50%(meg).. hvem kan hjelpe med å stadfeste riktig brøkandel?bank? Hjelp meg å ikke gå i kvinnefellen... Anonymkode: 647a3...051 Det blir lettere hvis du oppgir summene. La oss si boligen kostet 1,5 mill. Han hadde 500 000 i egenkapital, og dere deler lånet på 1 000 000. I et slikt tilfelle vil hans andel være 1 000 000 av 1 500 000, dvs 66,6 %, og din, 33,3 %.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en felles investering, eller hva? Hvorfor skal han tjene mer enn henne på salget? De skal starte et liv sammen? I teorien så skal de starte et liv sammen, i praksis viser det seg ofte at dette går skeis. Han skal tjene mer/tape mer på salget fordi han går inn med risiko. Han kan velge å investere pengene annerledes, men da blir det heller ikke noe huskjøp på henne. Han har også en alternativkostnad/alternativavkastning å tenke på. Man vet ikke hvordan boligmarkedet ser ut fremover. Kanskje han kunne tjent mer på bitcoin eller aksjer? Anonymkode: 9e860...78c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og glemte en ting: de kan også sitte med hvert sitt lån- hvor den med egenkapitalen reduserer sitt lån med tilsvarende beløp. Og fortsatt eie 50/50. Blir litt tyngre for den parten uten egenkapital og betjene lånet, men på denne måten blir det i alle fall helt «riktig» Anonymkode: bd1fe...c08 Nei, det blir ikke helt riktig det heller. Litt avhengig av lønninger og hvordan de ellers løser økonomien vil den med minst lån gjerne sponse den andre på innkjøp og daglige utgifter. Det er kjipt å gå ut å spise alene fordi den andre ikke har råd, liksom. Anonymkode: 9e860...78c 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Noen som vet hvordan man fordeler eierskap i bolig når kun den ene parten har egenkapital(han) og den andre er med å betjene lån 50%(meg).. hvem kan hjelpe med å stadfeste riktig brøkandel?bank? Hjelp meg å ikke gå i kvinnefellen... Anonymkode: 647a3...051 - ts her. Presiserte ikke at jeg ikke har egenkapital. Anonymkode: 647a3...051
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, CamillaCollett skrev: Det blir lettere hvis du oppgir summene. La oss si boligen kostet 1,5 mill. Han hadde 500 000 i egenkapital, og dere deler lånet på 1 000 000. I et slikt tilfelle vil hans andel være 1 000 000 av 1 500 000, dvs 66,6 %, og din, 33,3 %. Kom frem til ca.det samme. Boligen er verdt ca.2.4 mill. Min samboer har ca.700.000 i egenkapital og lånet er på resterende, ca.1.5 mill. Anonymkode: 647a3...051
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kom frem til ca.det samme. Boligen er verdt ca.2.4 mill. Min samboer har ca.700.000 i egenkapital og lånet er på resterende, ca.1.5 mill. Anonymkode: 647a3...051 Hilsen TS;) Anonymkode: 647a3...051
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo en helt rar anbefaling, jeg sier også som andre her at man ikke skal høre på alle finansielle rådgivere. Enten så må den som har egenkapital få eie mer tilsvarende det vedkommende skyter inn, ellers så må den uten egenkapital betjene mer av lånet for at det skal være rettferdig. Det er ikke rettferdig at èn person skyter inn 20 % og i tillegg betjener 50 % av lånet på de resterende 80 % og så skal de eie det samme. Uten egenkapitalen så hadde de ikke kunnet kjøpt noe, skal ikke det vektes med noen verdi i det hele tatt? Jeg er for øvrig siviløkonom og økonomisjef, om titler skulle ha noe og si. Anonymkode: 2e0d6...76c Leiligheten er taksert til ca 2.4 mill. Lånet var på 1.5 når vi var i banken og skrev under på felles lån(jeg flyttet inn til ham). Jeg har 0 i egenkapital,men betjener gjelden 50%. Skal tinglyse min eierandel ,Må derfor undersøke hva som blir riktig ift eierandel. Kan du hjelpe ? Anonymkode: 647a3...051
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Skriv ned at 700tusen pluss renter ( renten skal så klart følge renten son er ved salg)er det din samboer skal ha ekstra ved eventuelt salg/opphør av samboerskap. Og ei 50/50 hver. Blir det tinglyst slikt, får din samboer tilbake egenkapitalen pluss renter det hadde blitt av å ha de i banken hvis dere ikke skulle leve resten av livet sammen. Anonymkode: f57b0...525
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leiligheten er taksert til ca 2.4 mill. Lånet var på 1.5 når vi var i banken og skrev under på felles lån(jeg flyttet inn til ham). Jeg har 0 i egenkapital,men betjener gjelden 50%. Skal tinglyse min eierandel ,Må derfor undersøke hva som blir riktig ift eierandel. Kan du hjelpe ? Anonymkode: 647a3...051 Da mener jeg at du skal eie 750 000 (50 % av 1,5 millioner) av en total verdi på 2 400 000, dvs 31,25 %. Jeg skjønner ikke hva de andre tenker på når de mener at samboeren din bare skal få renter på sitt innskudd på 700 000, og ikke få verdistigningen av egenkapitalen, det blir bare helt feil i mine øyne. Anonymkode: 2e0d6...76c 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo en helt rar anbefaling, jeg sier også som andre her at man ikke skal høre på alle finansielle rådgivere. Enten så må den som har egenkapital få eie mer tilsvarende det vedkommende skyter inn, ellers så må den uten egenkapital betjene mer av lånet for at det skal være rettferdig. Det er ikke rettferdig at èn person skyter inn 20 % og i tillegg betjener 50 % av lånet på de resterende 80 % og så skal de eie det samme. Uten egenkapitalen så hadde de ikke kunnet kjøpt noe, skal ikke det vektes med noen verdi i det hele tatt? Jeg er for øvrig siviløkonom og økonomisjef, om titler skulle ha noe og si. Anonymkode: 2e0d6...76c Siviløkonom her også. Som sagt finnes det ingen fasit!! Personlige preferanser gjelder her.. jeg er uenig med deg, men det er så. Selvom jeg skjønner argumentene dine.. Anonymkode: bd1fe...c08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå