Gå til innhold

Er det normalt at en 14 åring roter sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stedatter på 14 år.. Trivelig og grei jente som jeg er glad i, men så forferdelig rotete av seg...

Eksempler: Gymbagger OVERALT!, dersom hun åpner noe med embalasje, så ligger embalasjen alle andre steder enn i søpla. Kjøkkenbenken, stuebordet, vaskerommet, skohylla... Dersom jeg vasker badet, så er badet rent helt frem til hun skal pusse tennene sine.. Da "sprutspytter" hun over heeele speilet og det som er rundt.. Rester av tannkrem er over hele vasken (jeg overdriver ikke) og for å toppe det hele så banker hun tannbørsten hardt på kanten av vasken til slutt, slik at alt vannet spruter til alle kanter og så rister hun den etterpå..  + + +..

Jeg må bare spørre? Er dette normalt av en 14 åring??

Jeg og hennes far har prøvd å snakke med hun om det. Vi har til og med hatt "tannbørstekurs" med seksåringen alle sammen i håp om at hun skal forandre sine vaner på badet :P  Jeg har stått klar i døråpninger hver dag når hun har kommet hjem for å se til at hun henger opp jakka si, vi har hatt utallige samtaler om å rydde opp etter seg. 

Men dette er vaner som hun har hatt siden hun var liten som er vanskelige å venne seg av, tydeligvis. 

Nå har jeg prøvd i fire år og er litt lei kan du si.. 

Anonymkode: 6a64f...ebc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er normalt for dem som roter. 

Anonymkode: 2a65b...66b

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvorfor ble jeg ikke overrasket da dette var din stedatter.....( Jeg har enda til gode å lese noe positivt om stebarn og steforeldre her inne.)

Skrevet

Ja, det er normalt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hvis det er de eneste problemene du har med stedatteren din, så er hun et prakteksemplar!

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Hvorfor ble jeg ikke overrasket da dette var din stedatter.....( Jeg har enda til gode å lese noe positivt om stebarn og steforeldre her inne.)

Jeg spurte om det var normalt??? Hun roter, er det ikke lov til å si det da??? Dessuten så startet innlegget mitt med noe positivt om mitt stebarn.. 

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en stedatter på 14 år.. Trivelig og grei jente som jeg er glad i, men så forferdelig rotete av seg...

Eksempler: Gymbagger OVERALT!, dersom hun åpner noe med embalasje, så ligger embalasjen alle andre steder enn i søpla. Kjøkkenbenken, stuebordet, vaskerommet, skohylla... Dersom jeg vasker badet, så er badet rent helt frem til hun skal pusse tennene sine.. Da "sprutspytter" hun over heeele speilet og det som er rundt.. Rester av tannkrem er over hele vasken (jeg overdriver ikke) og for å toppe det hele så banker hun tannbørsten hardt på kanten av vasken til slutt, slik at alt vannet spruter til alle kanter og så rister hun den etterpå..  + + +..

Jeg må bare spørre? Er dette normalt av en 14 åring??

Jeg og hennes far har prøvd å snakke med hun om det. Vi har til og med hatt "tannbørstekurs" med seksåringen alle sammen i håp om at hun skal forandre sine vaner på badet :P  Jeg har stått klar i døråpninger hver dag når hun har kommet hjem for å se til at hun henger opp jakka si, vi har hatt utallige samtaler om å rydde opp etter seg. 

Men dette er vaner som hun har hatt siden hun var liten som er vanskelige å venne seg av, tydeligvis. 

Nå har jeg prøvd i fire år og er litt lei kan du si.. 

Ja, dette er nok normalt for en 14 åring, har hatt 4 av de i hus gjennom årene, og noen er verre enn andre; tross samme oppdragelse. 

Jeg var en av disse selv, og moren min omtrent gråt fordi jeg var verdens største rotekopp. I dag har jeg tellekanter i alle skap og rydder så mye at jeg innbiller meg selv innimellom at jeg er syklig besatt av rydding. Mao det finnes håp for 14 åringen. 

Legg det over på mannen din og unngå å tråkke i slem-stemor-felle, det er nemlig stor forskjell på når en biologisk mor og en stemor som maser ;)  Og ja; jeg er selv stemor, men det var en av MINE som var den største rotekoppen hos oss...

Anonymkode: 46006...88a

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er nok normalt for en 14 åring, har hatt 4 av de i hus gjennom årene, og noen er verre enn andre; tross samme oppdragelse. 

Jeg var en av disse selv, og moren min omtrent gråt fordi jeg var verdens største rotekopp. I dag har jeg tellekanter i alle skap og rydder så mye at jeg innbiller meg selv innimellom at jeg er syklig besatt av rydding. Mao det finnes håp for 14 åringen. 

Legg det over på mannen din og unngå å tråkke i slem-stemor-felle, det er nemlig stor forskjell på når en biologisk mor og en stemor som maser ;)  Og ja; jeg er selv stemor, men det var en av MINE som var den største rotekoppen hos oss...

Anonymkode: 46006...88a

Ok... så da er det håp da, og så får jeg holde ut med rotekoppen i noen år til :P  

Skrevet

Helt normalt..

Har 2 tenåringsgutter jeg da, vet ikke om de er værre en jenter, og ting har en tendens til å bli liggende rundt overalt. Bruker å samle det opp, hente den det gjelder å spørre om det er meningen at jakka skal henges opp på gulvet, om matboksen går i søpla å tømmer seg selv. Om fatet bruker å hoppe inn i den magiske vaskeboksen på kjøkkenet helt av seg selv... De lærer, men det tar tid. Lærte det at belønningssystemet i hjernen er klart når man er rundt 15-16 år, men den delen som bearbeider det med konsekvenser og sånt er ikke 100% på plass før man er runde 20-25 år.. Dette er jo ganske individuelt også. 

Kunne det fungert og lage ett belønnings/læringssystem kanskje? Finnes jo haugevis av sånne på nett, må bare finne noe som fungerer for henne.

Eks: Hadde en av mine pusset tenner sånn, hadde han fått en dag i uka å vaske vasken og speilet. Da hadde han kanskje sett hvordan det ser ut for andre.. Har selv erfart at beste måten å lære på er å gjøre ting selv. Tenker i de baner når det kommer til guttene mine, de lærer best når de gjør ting istede for å få kjeft når ting ligger overalt. 

Anonymkode: 7698c...4eb

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt..

Har 2 tenåringsgutter jeg da, vet ikke om de er værre en jenter, og ting har en tendens til å bli liggende rundt overalt. Bruker å samle det opp, hente den det gjelder å spørre om det er meningen at jakka skal henges opp på gulvet, om matboksen går i søpla å tømmer seg selv. Om fatet bruker å hoppe inn i den magiske vaskeboksen på kjøkkenet helt av seg selv... De lærer, men det tar tid. Lærte det at belønningssystemet i hjernen er klart når man er rundt 15-16 år, men den delen som bearbeider det med konsekvenser og sånt er ikke 100% på plass før man er runde 20-25 år.. Dette er jo ganske individuelt også. 

Kunne det fungert og lage ett belønnings/læringssystem kanskje? Finnes jo haugevis av sånne på nett, må bare finne noe som fungerer for henne.

Eks: Hadde en av mine pusset tenner sånn, hadde han fått en dag i uka å vaske vasken og speilet. Da hadde han kanskje sett hvordan det ser ut for andre.. Har selv erfart at beste måten å lære på er å gjøre ting selv. Tenker i de baner når det kommer til guttene mine, de lærer best når de gjør ting istede for å få kjeft når ting ligger overalt. 

oki :) godt å høre!! 

Jeg vasker badet hver dag de ukene hun er hos oss..  Men jeg kunne kanskje latt være i en periode, og be hun gjøre det noen ganger?? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nesten sånn ennå, selv i voksen alder. Jeg bare tenker ikke på at jeg bare kastet emballasjen der jeg sto, tråkket ut av buksa mi der jeg sto, la fra meg sokkene mine der jeg satt ++ 

Jeg er jo den som går å rydder etter meg selv da så det går ikke utover noen. 

I blant blir jeg overrasket over hvor jeg finner ting selv om jeg har lagt det der selv 😂 distré ja!

Anonymkode: 7eb3e...e2e

• Liker 3
Skrevet

Ps. belønnings system synes jeg at hører barnehagen til... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg roter også, klarer aldri å holde det ryddig. Er nok en uvane ja, men ønsker virkelig at jeg ikke hadde den! Liksom som jeg ikke tenker/glemmer meg. Sier gang på gang til meg selv at jeg skal skjerpe meg, men er og forblir et rotehode..

Skulle ønske mine foreldre var mer streng med meg, kanskje det hadde gått lettere for meg. Men foreldrene mine er også rothoder, å jeg hadde ingen plikter hjemme. Eneste gangen jeg husker mamma ba meg å rydde etter meg var da jeg hadde slengt fra meg en BH på kjøkkenet... 

Jeg er voksen nå. Så tenker at det er ikke unormalt av ei på 14, men at dere prøver å hjelpe henne med gode rutiner er positivt! Hva om å skaffe faste plasser til gymbag og lignende? Gi korte og presis beskjeder i lett/positiv tone. Ikke kritikk, bare påminnelse. "heng opp jakken" "er salamipakken tom så husk å kaste den". Gjerne et kort "supert" eller bare smil når hun da henger opp/kaster emballasjen.  Ang tannpuss, kan det ligge klut tilgjengelig så hun bare rask kan tørke etter seg? (Å få ros på det?) Gi positive tilbakemeldinger når hun rydder/tørker etter seg. 

Anonymkode: e5ce2...9e8

Skrevet

Jeg er nesten sånn ennå, selv i voksen alder. Jeg bare tenker ikke på at jeg bare kastet emballasjen der jeg sto, tråkket ut av buksa mi der jeg sto, la fra meg sokkene mine der jeg satt ++ 

Jeg er jo den som går å rydder etter meg selv da så det går ikke utover noen. 

I blant blir jeg overrasket over hvor jeg finner ting selv om jeg har lagt det der selv 😂 distré ja!

og du er fortsatt singel?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

oki :) godt å høre!! 

Jeg vasker badet hver dag de ukene hun er hos oss..  Men jeg kunne kanskje latt være i en periode, og be hun gjøre det noen ganger?? 

Tror nok at far skal be henne vaske, ikke sikkert hun gidder å høre på deg, du er jo bare stemor.

Anonymkode: 3e49b...3ee

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og du er fortsatt singel?

Nei, mann, barn, hund og hus 😜

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. belønnings system synes jeg at hører barnehagen til... 

Men for noen kan det hjelpe også i tenårene. La dem være med å sette opp, så kan de tjene seg poeng til kinotur, middag ute/bestemme middag, ekstra lommepenger og sånne ting. 

Skrevet

Jeg har 2 barn, begge tenåringer. Og ene barnet lager en sti av rot etter seg, og jeg kan ikke fatte og forstå hvor mye rot bare et barn kan lage. Og kjøkkenet, hjelpes meg, skulle hun bake eller lignende, så ser det ut som en bombe har slått ned på kjøkkenet. Mens det andre barnet rydder alltid etter seg, og roter lite. Det rotete barnet har jeg alltid jobbet med, for at det skal bli flinkere, og har vel fått til en liten bedring. Nå har dette barnet mest sannsynlig ADD, og det er nok mange smarte jenter dere ute, som kan ha ADD, men det blir ikke oppdaget, fordi de ikke er utagerende, og er de smarte, så klarer de seg fint faglig og. 

Anonymkode: dfc64...cb2

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ganske vanlig, ja. Vi har også et par rotekopper i huset. Kjenner veldig igjen problemområdene du beskriver! Vår eldste er en spytter og søler på badet mens søsteren slenger sko, jakker, gymbager og alt mulig fra seg i gangen. Vi har funnet et opplegg som faktisk fungerer. Ungene våre har alltid måttet bidra litt med husarbeid. Når de er små har de bare ansvar for egne rom, men når de vokser til får de flere oppgaver. Vi har derfor gitt tannkremspytteren vår ansvaret for å holde badene rene, og jeg kan love deg at det har hjulpet! :) Han er blitt mer tante Sofie enn jeg noen gang har vært, for han vil selvsagt slippe å vaske opp de andres søl oftere enn strengt nødvendig. Søsteren må holde orden i gangen, og hun har faktisk blitt en god del flinkere til å henge opp jakken og legge brukt gymtøy til vask. Når de føler på kroppen hvor irriterende det er at alle roter det til et øyeblikk etter at man har gjort rent skjønner de det på et dypere plan enn om man bare maser, så hvis hun ikke allerede hjelper til med vask av badet og rydding av gang er det bare å sette henne i arbeid :P

Gjest BearMama
Skrevet

Hadde ikke giddet å mase om det. Hadde bedt henne vaske og rydde etter seg, enkelt og greit. Ingenting skjer før hun har vasket og ryddet etter seg. Ingen aktiviteter, morro, mobil, nettbrett, TV osv. 

Konsekvens, konsekvens, konsekvens inntil det sitter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...