AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Hei. Vi skal leie ut underetasjen av boligen vår. Interessen har vært laber, men nå har noen tatt kontakt. Personen er ung, jobber ikke, og får penger fra NAV. Jeg er veldig i tvil om det er lurt å leie ut til personen. Selv går jeg også på NAV, og jeg er veldig ordentlig. Jeg har alltid hatt husleie som førsteprioritet, og har alltid har kontroll på økonomien, uansett hvor tight den har vært. Om denne personen har det, er jo en annen sak. Er det noen har som er NAVer og leier, eller som leier ut til noen som er på NAV og er så ung? Hvordan er erfaringene? Anonymkode: cc9c8...999
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Hvor ung er personen? Har han/hun referanser? (Kan være foreldre, onkler og tanter eller besteforeldre som kan si noe om boevne). Har vedkommende bodd alene før? Får han/hun noen annen oppfølging, hva slags tiltak er han/hun på? Anonymkode: 0ed04...c99 1
Sirah Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Personer som går på NAV er like forskjellige som alle andre. Jeg ville ikke nødvendigvis vært skeptisk fordi hun går på NAV, heller pga at hun er så ung. Kan du be om referanser fra foreldre eller lignende? 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Så lenge personen har råd til depositum så hadde jeg sagt ja. Men kommer aldri mer til å godta depositumgaranti fra nav, fikk ikke ei krone da det ble problemer tidligere i år. Ikke la personen falle bak med leie, Vær streng på det, ikke synes synd på folk, brent meg der.... Anonymkode: 9b2e2...559 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Ehh, du går jo selv på NAV.... Anonymkode: ea71e...06c 13
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 Få er vel sikrere betalere enn de som får penger fra Nav. Anonymkode: b13da...2ef 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 Hvorfor skulle denne personen være en dårligere leieboer enn deg? Anonymkode: 15920...4b3 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Møt vedkommende og se an personligheten. Både samboer og jeg er på nav, begge ufør i 20-årene. Vi har samlet over en halv million i sparepenger, alt har vi spart selv. Vi bruker veldig lite penger, og selv da jeg gikk på AAP og fikk utbetalt 12 000 i mnd sparte jeg som regel 4000-5000 i mnd. Vi prioriterer også alltid husleie og viktige regninger, samt at vi ikke røyker, ikke fester og er generelt rolige mennesker. Det samme kan man si om våre introverte venner. En husvert vi bodde hos i 5 år tilbydde oss lavere leie da vi skulle flytte (av praktiske grunner), fordi hun likte ha oss der og det var aldri tull med oss. Anonymkode: 7521d...9b5 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ehh, du går jo selv på NAV.... Anonymkode: ea71e...06c Ahh. Blir så lei av sånne mindre hyggelige kommentarer. Jeg mener ikke / tror ikke at hun er noe dårligere enn andre fordi hun går på NAV. Ja, nettopp derfor nevnte jeg at jeg selv gjør det. Prøvde å få frem akkurat det i innlegget ved å si at jeg selv er veldig ordentlig, og at kanskje hun er det / kanskje ikke. Alt er jo relativt, og selvfølgelig kan ingen her fortelle meg om den aktuelle personen er til å stole på. - Men det er ikke det jeg spør om. Jeg lurte bare på om andre kunne fortelle meg om deres erfaringer med å leie ut til noen som går på NAV, eller hvordan de som er NAVere evt. erfarer at det går å leie. That's it. Anonymkode: cc9c8...999 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skulle denne personen være en dårligere leieboer enn deg? Anonymkode: 15920...4b3 Jeg har aldri sagt at jeg tror at personen er en dårligere leieboer enn meg. Det er ikke det jeg spør om - om personens evne til å være en god leieboer. Jeg spør bare om andre sine erfaringer med å leie ut til noen som NAVer, og jeg spør NAVere om hvordan det går å leie. Det må vel gå an, uten at det betyr at jeg dømmer noen. Og som nevnt, jeg er naver selv, så who am I to judge - Det har vært en del i media om at folk har hatt uheldige erfaringer med leieboere som går på NAV, så det må være lov å høre om andre sine erfaringer uten at det betyr at jeg dømmer den aktuelle personen. Mange sier tvert "nei" hvis noen forteller at de er på NAV, men jeg vurderer det på en ordentlig måte. Anonymkode: cc9c8...999 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Be personen på visning så får du en føling på personen. Anonymkode: bb99b...dfc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 56 minutter siden, AnonymBruker said: Møt vedkommende og se an personligheten. Både samboer og jeg er på nav, begge ufør i 20-årene. Vi har samlet over en halv million i sparepenger, alt har vi spart selv. Vi bruker veldig lite penger, og selv da jeg gikk på AAP og fikk utbetalt 12 000 i mnd sparte jeg som regel 4000-5000 i mnd. Vi prioriterer også alltid husleie og viktige regninger, samt at vi ikke røyker, ikke fester og er generelt rolige mennesker. Det samme kan man si om våre introverte venner. En husvert vi bodde hos i 5 år tilbydde oss lavere leie da vi skulle flytte (av praktiske grunner), fordi hun likte ha oss der og det var aldri tull med oss. Anonymkode: 7521d...9b5 Takk for hyggelig svar Anonymkode: cc9c8...999
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Be personen på visning så får du en føling på personen. Anonymkode: bb99b...dfc Ja, det har jeg gjort Anonymkode: cc9c8...999
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Kan vel også stalke face, IG, etc også. Om personen pleier å legge ut ting midt på natten, klager på mye, holdninger, etc.. Anonymkode: bb99b...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 vell det blir statistikk, de med dårlig boevne/rus/etc problemer, havner mye oftere på NAV enn andre, dermed øker sannsynligheten for at en som er på NAV, har dårlig boevne/rus/etc problemer, og dermed er det økt risiko for at den du leier ut til er slik. Det betyr ikke at alle på NAV er slik, bare en større andel, større risiko, enten må du da ta risikoen, eller forsøke minimere den med et kraftig avhør/referanser etc 😛 At den du leier ut til eventuelt hevder at hun ikke bruker rus eller har dårlig boevne, betyr ikke at det er sant, og det er så godt som umulig å vite om noen lyver eller ikke, dermed, blir alt du har igjenn, statistikk/odds. Større riisko, om du vil ta den eller ikke er opp til deg Anonymkode: 92672...d27
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Så lenge personen har råd til depositum så hadde jeg sagt ja. Men kommer aldri mer til å godta depositumgaranti fra nav, fikk ikke ei krone da det ble problemer tidligere i år. Ikke la personen falle bak med leie, Vær streng på det, ikke synes synd på folk, brent meg der.... Anonymkode: 9b2e2...559 Det har jeg også vurdert. Tenkt at depositum er et must, etter å ha lest om folk som har fått problemer som du nevner. Takk for konstruktiv tilbakemelding Anonymkode: cc9c8...999
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 Jeg er selv ung uføre og har opplevd gang på gang å få nei så fort ordet nav kommer opp,men takk og liv finnes det noe gode mennesker som ser forbi,for jeg betaler alltid leie i tiden og behandler leiligheten som om dette hadde vært min egen Anonymkode: 7a113...b2e 4
Jadzia Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Hvorvidt jeg hadde leid ut til vedkommende, hadde vært veldig avhengig av alder, erfaring og hva slags stønad det er snakk om. Det er mange sykemeldte, på aap eller uføre som er gode leietakere. Hadde det vært snakk om en 18-19 år gammel ung gutt som levde på sosialstønad, hadde jeg nok tenkt meg om både to og tre ganger. 2
Linkas Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 Som det ble sagt over her, det kommer jo an på personen. Ville møtt personen til intervju/prat for å finne ut hvordan akkurat h*n er. Referanser er lurt, de kan gi litt extra som du ikke fikk med deg da du møtte personen. Naver eller ei, er personen ordentlig, tar vare på seg selv og sitt og betaler når leia skal inn hadde jeg leid ut.. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ahh. Blir så lei av sånne mindre hyggelige kommentarer. Jeg mener ikke / tror ikke at hun er noe dårligere enn andre fordi hun går på NAV. Ja, nettopp derfor nevnte jeg at jeg selv gjør det. Prøvde å få frem akkurat det i innlegget ved å si at jeg selv er veldig ordentlig, og at kanskje hun er det / kanskje ikke. Alt er jo relativt, og selvfølgelig kan ingen her fortelle meg om den aktuelle personen er til å stole på. - Men det er ikke det jeg spør om. Jeg lurte bare på om andre kunne fortelle meg om deres erfaringer med å leie ut til noen som går på NAV, eller hvordan de som er NAVere evt. erfarer at det går å leie. That's it. Anonymkode: cc9c8...999 Nei, kanskje er hun ikke ordentlig. Men det har ikke så mye med nav å gjøre. Du må nesten finne ut hva du synes om henne. Selv var jeg drømmeleieboer som mottok penger fra nav. (nei, jeg er ikke naver som du kaller det). Kompisen min, derimot, ble kastet ut mange ganger i løpet av flere år pga manglende innbetaling av husleie og bråkete fester. Han studerte 100% prosent og jobbet 100% ved siden av. Anonymkode: 15920...4b3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå