AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #1 Skrevet 27. november 2018 Hei, leverte barnet i bhg ganske så sent i går, og 3 timer senere skulle jeg hente hen og ble ringt opp. Fortalt at jeg kommer asap, når jeg kom var barnet i fin form og spiste sammen med de andre. barnets bryst og nese er forkjølet, men ellers i god form mtp. ingen feber og ellers i god allmentilstand. Men joa ble anbefalt om å holde hjemme barnet på grunn av snørr som kommer. «Har barnet fått feber?» spurte jeg, «neinei, bare mye snørr». Tok barnet forsåvidt med til en badeplass rett etter bhg, bare for å illustrere hvor «ikke-sykt» jeg vurderer barnet til å være. De mener det kommer snørr i så store menger at det treffer andre barn. Jeg har til nå (dagen etter) pusset nesen max 5 ganger. Her sitter jeg da, og må ta fri fordi jeg nå er nødt til å være hjemme med en unge som ELSKER barnehagen, barnet kommer til å bli lett frisert når den senere skjønner at det ikke blir noe barnehage på hen... Blir også generelt bedt om å hente barnet tidligere, selvom jeg leverer 1,5-2 timer etter barnehage start. Liksom de vet jeg er selvstendig næringsdrivende, men å betale fullpris for å ha barnet i bhg i 6 timer og fortsatt få dårlig samvittighet for å bli bedt hver 3. dag om å hente barnet tidligere fordi barnet «har godt av å være sammen med meg»/«begynner å bli sliten»/og en grunn til de alltid bruker som omhandler at hen blir bedt om å hente tidligere går på at barnet kan virke «kranglete», men det er jo fordi barnet er det yngste i gruppen og i tillegg er språket ikke på plass ennå da barnet har en far som er fra et annet land i Europa og dermed blir tospråklig og tospråklige har, i følge helsesøster, språket senere på plass enn de som er ettspråklig. Men barnet forstår like mye som de andre, men klarer altså ikke å gjøre seg like forstått som de andre. Hva tenker dere om dette? Hva om jeg hadde en typisk 8-timers hverdag? Men føler altså at fordi jeg og far driver eget firma så er 6 timer i barnehage for mye altså... Anonymkode: c5873...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Trådstarter her. Mente at vi leverer 2-2,5 timer etter barnehagestart hver dag. Aldri før. Anonymkode: c5873...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Har opplevd samme holdning. Så fort de vet at man studerer, så skal man hente tidlig. Det er nok generelle holdninger blant personalet og en del foreldre, at de som har mulighet skal hente så tidlig som mulig. Presset om å være gode foreldre er større enn noen gang. Det er ikke mye man skal skille seg ut før barnehagen vurderer om de skal melde til barnevernet. Tro meg både barnehagen og helsesøster observerer og vurderer absolutt ALT. Anonymkode: 8deae...655 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Litt OT, men da ungene mine var små så gikk jeg hjemme med de på fulltid. Jeg koste meg veldig med det, men med 3 tette barn så ble det liten tid til husarbeid eller rett og slett litt tid for seg selv. Her vi bor var det park fra 10-14 hver dag og siden det bare var mine barn som bodde i denne gata, så syns jeg park var ideelt for de. Da fikk de leke med andre barn og lære seg å bli sosiale. Stort sett gjorde jeg husarbeid på dagtid, handlet og lagde middagen ferdig før jeg hentet ungene. Enkelte dager så tok jeg meg en lang høneblund eller bare så på TV, leste bok, slappet helt av. Dette reagerte disse parktantene på når vi mødre kunne snakke sammen. Psrktantene likte ikke at vi leverte ungene for så å dra hjem for å sove eller se på TV, vi plikter oss visstnok til å gjøre noe fornuftig. Jeg anså det å sove eller slappe av som fornuftig, da hadde jeg mer overskudd når ungene kom hjem igjen. Anonymkode: 73671...d43 2
Trikken Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 Ser begge sidene av det. Men du må gjøre det som er rett for deg. Men om barnet blir levert senere i bh enn åpningstid syns jeg ikke personalet skal la personlige holdninger ytres. Jeg hadde nok tatt det opp med barnehagen. Sagt at jeg betaler for et behov og tilbud jeg trenger. At hvis mitt barn har større utfordringer enn andre ville jeg etterlyst hva barnehagen gjør med dette. Syns barn er alt for mye i bh, men om ditt barn liker bh og dere har en god ordning skal du ikke la deg påvirke av andres meninger. Ville pratet med de, de kjenner nok barnet godt og kanskje er det en grunn bak. 2
Trikken Skrevet 27. november 2018 #6 Skrevet 27. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt OT, men da ungene mine var små så gikk jeg hjemme med de på fulltid. Jeg koste meg veldig med det, men med 3 tette barn så ble det liten tid til husarbeid eller rett og slett litt tid for seg selv. Her vi bor var det park fra 10-14 hver dag og siden det bare var mine barn som bodde i denne gata, så syns jeg park var ideelt for de. Da fikk de leke med andre barn og lære seg å bli sosiale. Stort sett gjorde jeg husarbeid på dagtid, handlet og lagde middagen ferdig før jeg hentet ungene. Enkelte dager så tok jeg meg en lang høneblund eller bare så på TV, leste bok, slappet helt av. Dette reagerte disse parktantene på når vi mødre kunne snakke sammen. Psrktantene likte ikke at vi leverte ungene for så å dra hjem for å sove eller se på TV, vi plikter oss visstnok til å gjøre noe fornuftig. Jeg anså det å sove eller slappe av som fornuftig, da hadde jeg mer overskudd når ungene kom hjem igjen. Anonymkode: 73671...d43 Parktantene? Hva er det?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 15 minutter siden, Trikken skrev: Parktantene? Hva er det? Noe som eksisterte på 70-tallet... Jeg gikk selv i barnepark. Det var en slags barnehage der vi stort sett var ute hele tida. Hvis det regnet fikk vi spise matpakken inne. De som jobbet der ble kalt parktanter, og de som jobbet barnehager ble kalt barnehagetanter. Anonymkode: 881db...eb7 6
Addie Skrevet 27. november 2018 #8 Skrevet 27. november 2018 Sier de at barnet er for lenge i bhg hver dag, eller at du burde helte tidligere? Hvis de ber deg om å hente tidligere, kunne du evnt fått til å levere før og så hentet tidligere? Det er mye fin frilek som skjer på morgenen, og hvis du ikke leverer før nærmere 10, så går barnet glipp av dette når det er våkent og opplagt.. Og de blir jo slitne, det blir vi alle. Jeg tenker at det er bedre å være i bhg fra 8-15 enn 10-17, hvis det er en mulighet for dere 9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #9 Skrevet 27. november 2018 26 minutter siden, Trikken skrev: Parktantene? Hva er det? Er ein fåviten (veit lite), går det å konsultere Google: Parktante: kvinne som tek seg av og har tilsyn med barna i barnepark. Ikkje så veldig overraskande, vel? Anonymkode: e44ec...2d0 5
Gjest BearMama Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 (endret) 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt OT, men da ungene mine var små så gikk jeg hjemme med de på fulltid. Jeg koste meg veldig med det, men med 3 tette barn så ble det liten tid til husarbeid eller rett og slett litt tid for seg selv. Her vi bor var det park fra 10-14 hver dag og siden det bare var mine barn som bodde i denne gata, så syns jeg park var ideelt for de. Da fikk de leke med andre barn og lære seg å bli sosiale. Stort sett gjorde jeg husarbeid på dagtid, handlet og lagde middagen ferdig før jeg hentet ungene. Enkelte dager så tok jeg meg en lang høneblund eller bare så på TV, leste bok, slappet helt av. Dette reagerte disse parktantene på når vi mødre kunne snakke sammen. Psrktantene likte ikke at vi leverte ungene for så å dra hjem for å sove eller se på TV, vi plikter oss visstnok til å gjøre noe fornuftig. Jeg anså det å sove eller slappe av som fornuftig, da hadde jeg mer overskudd når ungene kom hjem igjen. Anonymkode: 73671...d43 Skjønner ikke hvordan dette r relevant for Ts i det hele tatt? TS. Jeg hadde sagt klart i fra at snørrnese ikke er noe grunn til å holde barnet hjemme. Så lenge det ikke er feber og barnets allmenntilstand er bra så er det ingen grunn til å holde barnet hjemme. Hadde sagt klart i fra at du betaler for full barnehageplass og de skal kun ringe om det er noe galt eller om barnet er sykt. Og da gjelder faktisk ikke snørrnese noe 98% av ungene har året rundt. Slapp, sliten, dårlig allmenntilstand, feber, omgangssyke etc er helt innafor. Men ikke en snørrete nese. Du må må vise dem hvor skapet står om de tar seg friheter med å mene at du skal være mer tilgjengelig fordi du studerer. Eller andre grunner der barnehagen er klar over at en eller begge foreldre ikke er i fulltidsjobb. Det er faktisk ikke deres sak og de må få klar beskjed om at terskelen for å ringe skal være på lik linje med andre foreldre. Barna sendes i barnehagen for å være der, uavhengig av livssituasjon, og man har ulike grunner for hvorfor barna er i barnehagen. Hadde en hatt mer tid til å være sammen med barnet på dagtid så hadde en levert senere, hentet tidligere, holdt barnet hjemme. Men når man har sendt ungen i barnehagen så er det for at personalet skal gjøre jobben sin og behandle alle foreldre og barn likt. Endret 27. november 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Jeg leverer barnet mitt i barnehagen de dagene jeg har fri. Jobber 100% og har fri en ukedag om jeg jobber lørdag. Den dagen bruker jeg på å vaske huset, ukeshandle og få unna små ærend. Eller bare treffe venninner på kafé. Jeg er alene og de i barnehagen har alltid vist forståelse for at jeg har valgt å levere han i barnehagen denne dagen. Han kommer litt senere og blir hentet litt tidligere. Han elsker barnehagen og hadde kjedet seg ihjel av å være med meg en dag hvor jeg skal vaske, handle og ordne ting. Jeg har også spurt han hva han vil og han sier at han vil i barnehagen å leke med vennene. Jeg ville tatt en prat med de ansatte jeg. Anonymkode: 047fb...410 1
Ild Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 Har du mulighet til å bytte barnehage? De som jobber i den du bruker, høres jo helt bak mål ut. Det er mye hyggeligere med en barnehage der de ansatte liker å ha barna der. Ikke sånn; her hadde det vært fint dersom det ikke var noen barn... Vi byttet barnehage på begge våre barn, en gang pga flytting og en gang pga stor uoversiktlig barnehage med totalt ustabilt personale. Det gikk knirkefritt begge ganger. 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 TS her, har gjort det litt diskret som «åja synes jeg lever sent og at hen ikke har noe lang dag?» »åneeei, ikke at du MÅ hente hen, bare at jeg mener JEG synes det. For du forstår hen kan begynne å...(har glemt hviler ord de ofte bruker, men de mener liksom at barnet kommer i klinsj med andre, og at barnet ikke holder seg til en oppgave men heller løper rundt og holder på mye forskjellig på en gang. Ikke det st jeg synes dette er noe god grunn heller)» så må sitter vi her da, barnet gråter om å få gå ut av huset mens jeg må nekte barnet å gå ut. Og det allerede nå, men siden barnet våknet for noen timer siden så skal vi sove litt nå, men faktum endrer seg ikke med at barnet ønsker å gå til barnehagen. Og når barnehagen vurderer snørrnese hend til å bli holdt hjemme, blir det feil av meg å TS med hen ut på selv.. føler jeg står litt fast og ikke vet hvordan vi skal løse dagen og at barnet tvinges til å kjede seg hjemme når hen egentlig vil løpe ute og leke med andre barn.. Anonymkode: c5873...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Hvor gammelt er barnet ditt? Anonymkode: 8deae...655
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Pedagogen meg, hadde byttet barnehage rett og slett. Anonymkode: cd7a5...203 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, leverte barnet i bhg ganske så sent i går, og 3 timer senere skulle jeg hente hen og ble ringt opp. Fortalt at jeg kommer asap, når jeg kom var barnet i fin form og spiste sammen med de andre. barnets bryst og nese er forkjølet, men ellers i god form mtp. ingen feber og ellers i god allmentilstand. Men joa ble anbefalt om å holde hjemme barnet på grunn av snørr som kommer. «Har barnet fått feber?» spurte jeg, «neinei, bare mye snørr». Tok barnet forsåvidt med til en badeplass rett etter bhg, bare for å illustrere hvor «ikke-sykt» jeg vurderer barnet til å være. De mener det kommer snørr i så store menger at det treffer andre barn. Jeg har til nå (dagen etter) pusset nesen max 5 ganger. Her sitter jeg da, og må ta fri fordi jeg nå er nødt til å være hjemme med en unge som ELSKER barnehagen, barnet kommer til å bli lett frisert når den senere skjønner at det ikke blir noe barnehage på hen... Blir også generelt bedt om å hente barnet tidligere, selvom jeg leverer 1,5-2 timer etter barnehage start. Liksom de vet jeg er selvstendig næringsdrivende, men å betale fullpris for å ha barnet i bhg i 6 timer og fortsatt få dårlig samvittighet for å bli bedt hver 3. dag om å hente barnet tidligere fordi barnet «har godt av å være sammen med meg»/«begynner å bli sliten»/og en grunn til de alltid bruker som omhandler at hen blir bedt om å hente tidligere går på at barnet kan virke «kranglete», men det er jo fordi barnet er det yngste i gruppen og i tillegg er språket ikke på plass ennå da barnet har en far som er fra et annet land i Europa og dermed blir tospråklig og tospråklige har, i følge helsesøster, språket senere på plass enn de som er ettspråklig. Men barnet forstår like mye som de andre, men klarer altså ikke å gjøre seg like forstått som de andre. Hva tenker dere om dette? Hva om jeg hadde en typisk 8-timers hverdag? Men føler altså at fordi jeg og far driver eget firma så er 6 timer i barnehage for mye altså... Anonymkode: c5873...bb7 Det dummeste jeg har hørt! 1. Klag eller bytt barnehagen, du har betalt for plassen der for barnet ditt og de skal gjøre jobben sin som de ikke gjør nå. 2. Bytt helsesøster, det er mye uvitende og fordommer der ute. Flerspråklig barn behersker språk tidligere og bedre enn andre barn som behersker kun et språk. Nå er det nok pga språkkoden som ikke har blitt knekt eller barnet er for liten enda. hvor gammelt er barnet ditt? Anonymkode: 0d0e4...fc6 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, har gjort det litt diskret som «åja synes jeg lever sent og at hen ikke har noe lang dag?» »åneeei, ikke at du MÅ hente hen, bare at jeg mener JEG synes det. For du forstår hen kan begynne å...(har glemt hviler ord de ofte bruker, men de mener liksom at barnet kommer i klinsj med andre, og at barnet ikke holder seg til en oppgave men heller løper rundt og holder på mye forskjellig på en gang. Ikke det st jeg synes dette er noe god grunn heller)» så må sitter vi her da, barnet gråter om å få gå ut av huset mens jeg må nekte barnet å gå ut. Og det allerede nå, men siden barnet våknet for noen timer siden så skal vi sove litt nå, men faktum endrer seg ikke med at barnet ønsker å gå til barnehagen. Og når barnehagen vurderer snørrnese hend til å bli holdt hjemme, blir det feil av meg å TS med hen ut på selv.. føler jeg står litt fast og ikke vet hvordan vi skal løse dagen og at barnet tvinges til å kjede seg hjemme når hen egentlig vil løpe ute og leke med andre barn.. Anonymkode: c5873...bb7 De kan da umulig ha barnehagelærerutdanning? Høres ut som at de fleste er assistenter. Uansett, bytt barnehage ASAP!!! Anonymkode: 0cc41...335 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Det er tidlig, barnet er ikke syk, så da pakker du sammen og leverer barnet nå. De kan ikke pålegge deg å ha et snørrete barn hjemme. Om barnet havner i konflikter med andre barn, så er det faktisk noe som må jobbes med i barnehagen! Det er deres oppgave, det er jo der konfliktene oppstår og de kan jobbe med forebygging og løsninger. Helt ærlig, er barnehagen underbemannet og de ønsker å lette presset på ansatte ved å sende barn hjem? Anonymkode: f8a1c...1ce 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 57 minutter siden, BearMama said: Skjønner ikke hvordan dette r relevant for Ts i det hele tatt? TS. Jeg hadde sagt klart i fra at snørrnese ikke er noe grunn til å holde barnet hjemme. Så lenge det ikke er feber og barnets allmenntilstand er bra så er det ingen grunn til å holde barnet hjemme. Hadde sagt klart i fra at du betaler for full barnehageplass og de skal kun ringe om det er noe galt eller om barnet er sykt. Og da gjelder faktisk ikke snørrnese noe 98% av ungene har året rundt. Slapp, sliten, dårlig allmenntilstand, feber, omgangssyke etc er helt innafor. Men ikke en snørrete nese. Du må må vise dem hvor skapet står om de tar seg friheter med å mene at du skal være mer tilgjengelig fordi du studerer. Eller andre grunner der barnehagen er klar over at en eller begge foreldre ikke er i fulltidsjobb. Det er faktisk ikke deres sak og de må få klar beskjed om at terskelen for å ringe skal være på lik linje med andre foreldre. Barna sendes i barnehagen for å være der, uavhengig av livssituasjon, og man har ulike grunner for hvorfor barna er i barnehagen. Hadde en hatt mer tid til å være sammen med barnet på dagtid så hadde en levert senere, hentet tidligere, holdt barnet hjemme. Men når man har sendt ungen i barnehagen så er det for at personalet skal gjøre jobben sin og behandle alle foreldre og barn likt. Dette er relevant for TS, fordi etter å ha snakket om snørrete nese så snakker hun videre om generelle signaler og holdninger fra barnehagepersonalet om at i hennes situasjon (selvstendig næringsdrivende) så mener de at hun har tid til å ha barnet mer hjemme. AB d43 snakker om akkurat de samme holdningene og opplevelsene, som student, så hvorfor er ikke dette relevant? Og så tar du deg jo selv friheten til å snakke om de samme problemstillingene litt senere i innlegget ditt, i tillegg blander du sammen TS sin situasjon (selvstendig næringsdrivende) og AB d43 (student), og enda påstår du at temaet, eller d43 sine innspill ikke er relevant? Jeg ville bare påpeke dette. Anonymkode: 2ec1d...e77 1
Gjest BearMama Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er relevant for TS, fordi etter å ha snakket om snørrete nese så snakker hun videre om generelle signaler og holdninger fra barnehagepersonalet om at i hennes situasjon (selvstendig næringsdrivende) så mener de at hun har tid til å ha barnet mer hjemme. AB d43 snakker om akkurat de samme holdningene og opplevelsene, som student, så hvorfor er ikke dette relevant? Og så tar du deg jo selv friheten til å snakke om de samme problemstillingene litt senere i innlegget ditt, i tillegg blander du sammen TS sin situasjon (selvstendig næringsdrivende) og AB d43 (student), og enda påstår du at temaet, eller d43 sine innspill ikke er relevant? Jeg ville bare påpeke dette. Anonymkode: 2ec1d...e77 Jeg rotet med å skrive studere og næringsdrivende...ikke mer drama enn det på morgenkvisten før barnehagelevering. Skjønte at det var holdningen til parktantene ab ett eller annet skrev om, men mitt poeng var at det ikke hadde så mye med Ts sitt problem å gjøre. Hva parktantene tenkte.... I barnehagen har de lavere terskel å ringe henne fordi hun er selvstendig næringsdrivende og «hjemme». DET er ikke ok. Hva hun gjør hjemme er ikke deres sak. Ungen er levert i barnehagen. Barnets hentes vef reell sykdom som med alle andre barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå