Angelizer Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 http://www.iamscruelty.com/ Dette er jo helt forferdelig!! Lurer på om det er noen som vet om det er andre *seriøse* selskaper som fører dyremat her i landet som driver med det samme? Da tenker jeg på f.eks. Royal Canin, Hill's, etc.
Brunhilde Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Jeg tror ikke på dette. Jeg tror heller ikke at hunder og katter som er kjøttetere har godt av å leve på vegetarisk kost. Sånn var det.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #3 Skrevet 29. mars 2005 Nå har vel egentlig PETA den greia med å overdrive ting en smule.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Må si meg enig med Brunhilde. Det foregår selvsagt dyreforsøk i forbindelse med det meste av fôrutvikling; hvordan skal ellers produsentene kunne si noe om hvor bra fôret er for katten eller hunden din - og sånt selger jo; jeg kjøper i hvert fall kattemat som gir bra energiutbytte og riktig sammensetning av næingsstoffer framfor å kverne opp min egen middagsmat og gi til pusen. Jeg har selv jobbet på en forsøksgård hvor man testet fôr for produksjonsdyr, altså ku, gris o.l; altså fôr til dyr som blir menneske- og dyremat, og jeg kan love deg at disse dyra hadde det vel så bra som et hvilket som helst sunt og velstelt gårdsdyr. Når det gjelder linken du har med i innlegget ditt tror jeg det mer eller mindre er propaganda. Produsenten får ikke gode eller riktige resultater dersom dyra lider nød - stressede og syke dyr slår ikke bra ut på testresultatene, liksom. Dette gjelder de fleste forsøkssammenhenger - forsøksdyra må være friske og sunne om de skal kunne gi representative data til forskerne. Og hvilken interesse har de av å la dyr lide framfor å avlive dem dersom de ikke kan brukes i forsøk? Det er ikke vanskelig eller kostbart å avlive et dyr. I Norge har vi ganske strenge regler og praktisering av disse - jeg vet feks at man i undervisningsøyemed, feks på veterinærstudiet, har kuttet ut visse forsøk rett og slett fordi de krever avlivning av dyr - smertefritt, men så lenge man kan unngå å bruke dyreressurser gjør man det. De samme reglene gjelder for forskning og det private, uten at man kan garantere for velferden til ALLE dyra ved at disse reglene eksisterer. Jeg synes selvsagt det er fint at man er skeptisk til og ønsker å hindre unødvendige, for ikke å snakke om smertefulle forsøk på dyr. Men det finnes også mange feilaktige myter rundt dette, som endel dyrevernorganisasjoner bruker til inntekt (bokstavelig talt) for sin egen sak og økonomi.
Litz Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 PETA er ikke akkurat organisasjonen man bør stole på når det kommer til slike ting. Det er en "ekstremist-organisasjon" i likhet med DFF (dyrenes frigjøringsfront) som slipper ut mink og lar dem lide sultedøden istedet for å få en smertefri død. (nei, jeg er ikke for pelsfarmer, men syns ikke DFF har riktige fremgangsmåter når det gjelder dyrevern) PETA er flere ganger blitt trukket til retten pga at de har lagd videoer som er klippet sammen sånn at de ser verst mulig ut. De har svartmalt uskyldige produsenter bare "for å ha noe å gjøre". Så siden iamscruelty.com bør man ta med en stor klype salt. Jeg har selv sett noen av filmene på den siden, og jeg sitter igjen med ett spørsmål etterpå: Hvem kan bevise at dette faktisk er filmet hos Iams? For alt vi vet kan dette være filmet på hundrevis av steder og klippet sammen for å se verst mulig ut. PETA stoler jeg iallefall ikke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå