Gå til innhold

«Du burde vel kanskje begynne å studere snart».....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg melding av en fyr jeg har prata litt med via tinder så videre til snapchat. I sommer valgte jeg å ta friår, da jeg trengte det for å få en pause i livet til å fokusere på meg selv og jobbe med meg selv. I tillegg som jeg enda er ung, vil jeg «leve livet» litt og reise rundt mens jeg enda er ung. Min mor fikk også kreft tidligere i år, så året i seg selv har vært vanskelig. 

Men så fikk jeg en melding av han, og spurte hva jeg gjør for tiden og at jeg burde kanskje tenke på å begynne å studere snart før jeg svarte han. Jeg ble litt paff, fordi hvordan kan han si noe sånt uten å kjenne meg? Hva vet han hva som er riktig eller ei for meg? Jeg har gått 3 år yrkesfag for å bli frisør, jeg har 1 år igjen, når jeg begynner igjen for å så bestå fagbrevet. Jeg har vært lærling i salong og samtidig jobbet masse ved siden av for å ha nok penger til meg selv og de feriene mine når jeg reiser masse i Norge og utlandet nå som jeg kan og har tid. Jeg ble egt litt sint og sa «Hvordan kan du si noe sånt? Er du mora mi liksom?». 

Er virkelig det å ta 3-5 år på universitetet svaret på alt i livet? Nei! Det er ikke alle jobber som krever lang og høyere utdannelse heller. Jeg vil bli frisør, det er det jeg vil! Ingen skal fortelle meg hva som er rett for meg å gjøre når jeg selv vet best. Nå får det være nok med dette utdanningpresset vi unge heletiden skal utsettes for!

Anonymkode: 2efd5...e88

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg er 19 år (99’er)

TS 

• Liker 1
Skrevet

Nei, herregud for en fyr. 

Anonymkode: 3d002...4c8

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hehe, han er sikkert en fyr som vil ha komplett pakke; utdanning først, jobbe og ha hus, og plutselig en unge

Da er alt klaff!

Men det er lov å ta fri, fortsette frisør-uydanningen senere, jobbe og reise, kanskje skaffe egen kåk, ta ny utdanning, jobbe, reise, ny utdanning, og så videre.

Vi som er født etter 1970 er jo så heldig at vi kan utdanne oss så mye vi vil, eller så lite vi vil . Gjør det som er rett for deg! 

Btw, mamma tok en ny utdanning i 40 årene, fordi hun ville 😁

Endret av Lily_88
Skrevet

Han luker ut de han mener ikke har ambisjoner om noe i livet. Trolig er han ute etter partner og ikke bare pulevenn. 

Og i en partner vil man gjerne ha noen som ser fremover og ikke bare lever på nav og fester tre dager i uka. (Ikke at du gjør det - men mange som tar friår gjør det)

Anonymkode: 218c6...45b

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han luker ut de han mener ikke har ambisjoner om noe i livet. Trolig er han ute etter partner og ikke bare pulevenn. 

Og i en partner vil man gjerne ha noen som ser fremover og ikke bare lever på nav og fester tre dager i uka. (Ikke at du gjør det - men mange som tar friår gjør det)

Jeg ønsker å bli frisør, også videreutdanne meg innen makeup. Sier du jeg har ingen ambisjoner?? Eller er det bare universitetsutdanning som er godt nok?🤔🤔 Heller det første, enn å gå på universitet i masse årevis og ta opp masse studielån og være fattig student

Skrevet

.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet det finnes mye mellom det å ta en høy utdannelse og å leve på nav og feste? 

Anonymkode: 3dc9e...6a8

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker å bli frisør, også videreutdanne meg innen makeup. Sier du jeg har ingen ambisjoner?? Eller er det bare universitetsutdanning som er godt nok?🤔🤔 Heller det første, enn å gå på universitet i masse årevis og ta opp masse studielån og være fattig student

Veldig mange frisører ender opp som uføretrygdede pga de blir utsatt for mange kjemikalier og har uheldige arbeidsstillinger for rygg og nakke. Yrket er lavtlønnet og med lav status. Tinder-fyren din er kanskje lite diplomatisk, men han har et poeng.

Anonymkode: c4f8e...876

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig mange frisører ender opp som uføretrygdede pga de blir utsatt for mange kjemikalier og har uheldige arbeidsstillinger for rygg og nakke. Yrket er lavtlønnet og med lav status. Tinder-fyren din er kanskje lite diplomatisk, men han har et poeng.

kjenner mange frisører som har vært lenge i ykret sitt. dessuten er det mange jobber der man utsettes for kjemikalier. 
Lav status ja, selvfølgelig måtte den komme 😛 

Anonymkode: 3dc9e...6a8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommet helt an på det med lønn. Man kan starte sin egen salong og tjene fett med penger på det. 

Og hva han mener driter jeg egt i. Så lenge jeg får en jobb jeg trives med er det det viktigste. Gidder ikke begynne på noe jeg ikke vil trives i bare fordi det har «høyere status». 

Du må ha det tungt med deg selv

Skrevet

Si til ham at hvis han ønsker seg en dame med høyere utdannelse så får han heller lete etter en som har høyere utdannelse, istedenfor å skrive til frisørlærlinger.

Hvis man ønsker seg en Volvo svarer man ikke på annonser for Toyota.

• Liker 1
Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...