Gå til innhold

Fugl som napper seg

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har en nymfeparakitt som napper fjær av seg så han skriker. Er dette normalt...? Den er fjærløs under vingene (under "armhulene"), skal det være sånn, eller er det noe galt med ham?

Noen fugleeksperter her? :D

Skrevet

Vel, er ingen ekspert, men har vært litt borti undulater, he he... At den napper seg er jo normalt, men det er for å fjerne fjær og dun som løsner av seg selv / er på vei ut. Hvis den napper så mye at den får bare flekker kan det være at den klør / har er et hudproblem, eller den kan rett og slett være understimulert og kjede seg.

Er den mye alene? Fugler er sosiale skapninger og trenger mye selskap - av mennesker eller andre fugler. Har den radio på når den er alene? - det er ikke så dumt. Får den fly, eller er den kun i bur? Har den leker og grener i buret sitt?

Det kan vel være så mangt, men hvis den har mye selskap og leker (som den bruker) så bør du kanskje spørre veterinæren...

Gjest seroxata
Skrevet

jeg har bare vært borti papegøyer egentlig, men noen venner av naboen min har en papegøye, som sitter mye alene og i bur, kommer sjeldent ut og flyr.. Den har nappet av seg nesten alle fjærene, rett og slett fordi den kjeder seg, og er ensom..

Nå vet ikke jeg hvordan undulaten din bor, og om den har leker, speil og slikt da :)

Kan jo også være hudproblem!

Kanskje ta en prat med dyrlege?

Gjest Anonymous
Skrevet

De pleier å gjøre det dersom de er deprimerte! Mulig din er det?

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Fugler som har fjærløse flekker kan også ha fugleaids. Vår nymfeparakitt hadde det og måtte avlives, og buret kastes, da det er svært smittsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...