Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Egenerklæringen til forsvaret for de i 01-kullet skal leveres i dag. I undersøkelsen står det oppført flere diagnoser osv, samt «har skadet deg selv med vilje». Jeg skal ærlig innrømme at dette har jeg gjort mange ganger, men jeg har ikke fått en lege til å diagnostisere meg for det? Føler jeg må være ærlig her, men blir det kanskje ulovlig hvis jeg ikke har fått det erklært hos legen? Er så forvirret over hva jeg skal svare, så kan noen hjelpe meg å forklare det litt bedre?1614DD7E-7979-4BAD-A26D-EE5438E75592.thumb.png.2ef4e6180d94e6572834426e2dc98e91.png1614DD7E-7979-4BAD-A26D-EE5438E75592.thumb.png.2ef4e6180d94e6572834426e2dc98e91.png

Isåfall hva slags diagnose er det å skade seg selv?..

Hilsen forvirret jente🙄

Anonymkode: a24df...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wups, bildet kom visst to ganger😬

Skrevet

Jeg har dessverre ikke peiling. 
Men jeg ville bare si at jeg håper du har det litt bedre i dag.. 

Skrevet

det gir gjerne under depresjon i noen tilfeller angst.. Selvskading e

Anonymkode: f0591...630

Skrevet

Har med legen din. 

Anonymkode: ba6f6...baa

Gjest theTitanic
Skrevet

Det står at det må være diagnostisert av lege så nei.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har med legen din. 

Anonymkode: ba6f6...baa

Fristen er i morgen, så legetime rekker jeg ikke. Trodde dessuten jeg var skadefri i et par måneder før det visst nok skjedde et par ganger til heromdagen så det kom veldig brått på. Skulle såklart ordnet legetime hvis dette skjedde for et par uker siden.

Gjest theTitanic
Skrevet

Er man ikke aktuell til førstegangstjeneste pga adhd ?? Trodde det kunne være en bonus med litt ekstra energi. 

Skrevet

Du trenger ikke å ha fått noen diagnose av en lege for å krysse av her. Dersom du har drevet med selvskading så krysser du bare av for det.

Å skade seg selv kan falle inn under mange diagnoser, akkurat det er ikke så interessant for forsvaret her.

Anonymkode: 415d5...bb1

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, theTitanic skrev:

Er man ikke aktuell til førstegangstjeneste pga adhd ?? Trodde det kunne være en bonus med litt ekstra energi. 

Har du lyst til å ligge ved siden av en fremmed person med manglende impulskontroll og maskingevær?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du lyst til å ligge ved siden av en fremmed person med manglende impulskontroll og maskingevær?

Mente på skytebanen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å ha fått noen diagnose av en lege for å krysse av her. Dersom du har drevet med selvskading så krysser du bare av for det.

Å skade seg selv kan falle inn under mange diagnoser, akkurat det er ikke så interessant for forsvaret her.

Så jeg blir ikke straffet for å ha løyet på svaret dersom jeg svarer ja? Tenker jo selv at det blir veldig rart om jeg ikke skal krysse av der, også kommer jeg plutselig videre og eventuelle leger ser det og spør hvorfor det ikke var oppført?

Skrevet

Hvis du har skadet deg selv med vilje skal du krysse av for det. Du bør også ringe fastlege i morgen og ordne en time for å snakke om dine psykiske problemer. Selvskading er et symptom på at du har problemer du ikke klarer å håndtere på egenhånd, og da er det viktig å få hjelp så fort som mulig.

Anonymkode: d79c2...6d5

• Liker 1
Skrevet

Dette er et ganske utydelig spørsmål fra deres side (ettersom de skriver «diagnosen må være stilt av lege», lister opp en rekke diagnoser og deretter et spørsmål som ikke er en diagnose), og jeg skjønner at du blir forvirret. Du vil neppe bli straffet på noen måte uansett, dette kan tolkes begge veier (etter mitt skjønn) og du svarer etter beste. Jeg ville fylt i at jeg har gjort det for å gi mest mulig ærlig informasjon.

Håper du har det bra og får den hjelpen du trenger. ❤️

Anonymkode: e35bc...c39

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så jeg blir ikke straffet for å ha løyet på svaret dersom jeg svarer ja? Tenker jo selv at det blir veldig rart om jeg ikke skal krysse av der, også kommer jeg plutselig videre og eventuelle leger ser det og spør hvorfor det ikke var oppført?

Jeg ville krysset av. Dersom du faktisk har skadet deg selv vil du neppe få problemer for å krysse av.

De eneste jeg har hørt om som har fått problemer er de som har løyet på seg alvorlige diagnoser med vilje for å prøve å lure seg unna.

Skrevet

*etter beste evne

Anonymkode: e35bc...c39

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når du legger inn ja på dette punktet kommer du uansett ikke videre til sesjon del to, og dermed er det ingen som hverken vil sjekke om du har vært til lege eller reagere på at du ikke har vært til lege. Så kryss av du.

Siden du har selvskadet for kort tid siden, bør du ta kontakt med lege. Få hjelp slik at dette ikke eskalerer. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke krysset, siden det står at diagnosen må være stilt av lege. Men det er veldig uklart skjema da....

Anonymkode: c686a...841

Skrevet

Ts igjen.

9 minutter siden, Ulven skrev:

Når du legger inn ja på dette punktet kommer du uansett ikke videre til sesjon del to, og dermed er det ingen som hverken vil sjekke om du har vært til lege eller reagere på at du ikke har vært til lege. Så kryss av du.

Siden du har selvskadet for kort tid siden, bør du ta kontakt med lege. Få hjelp slik at dette ikke eskalerer. 

Er du helt sikker på at dersom jeg krysser ja på dette så kommer jeg ikke videre?

Og et spørsmål til:

Når jeg luker av dette, så kommer det opp at dette må dokumenteres for forsvaret dersom de ber om det. Jeg har jo ikke et ark fra lege som sier at jeg har gjort det? ahh så vanskelig dette var da...

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts igjen.

Er du helt sikker på at dersom jeg krysser ja på dette så kommer jeg ikke videre?

Og et spørsmål til:

Når jeg luker av dette, så kommer det opp at dette må dokumenteres for forsvaret dersom de ber om det. Jeg har jo ikke et ark fra lege som sier at jeg har gjort det? ahh så vanskelig dette var da...

Forsvaret vil ikke ha inn personer til førstegangstjeneste med somatiske eller psykiske problemer. Spesielt ikke psykiske problemer. Jeg har møtt en god skjerv med ungdommer som pga små bagateller som allergi, skader ol ikke har kommet videre til del to SELV om de virkelig ønsker å utføre førstegangstjenesten.

Begge mine yngste fikk avslag om å tjenestegjøre. Den ene pga lett depresjon, den andre pga Schlatters knee. 

Uansett kan du jo dokumentere det hvis det trengs. Da skaffer du deg bare en legetime. 

Endret av Ulven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...