AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Lurer på hvilken bransje det kan lønne seg å starte opp i. Har bachelor i sykepleie, men har som mange andre valgt å slutte pga. turnuslivet. Akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal drive med videre. Vurderer på lengre sikt å starte for meg selv, men aner ikke hva jeg kan finne på. Det eneste jeg har tenkt på hittil er vaskefirma. Sikkert ikke så enkelt å bare starte opp med det heller uten relevant arbeidserfaring. Anonymkode: 48820...f39
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Start med noe du liker, helst brenner for. Anonymkode: d04b6...be7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvilken bransje det kan lønne seg å starte opp i. Har bachelor i sykepleie, men har som mange andre valgt å slutte pga. turnuslivet. Akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal drive med videre. Vurderer på lengre sikt å starte for meg selv, men aner ikke hva jeg kan finne på. Det eneste jeg har tenkt på hittil er vaskefirma. Sikkert ikke så enkelt å bare starte opp med det heller uten relevant arbeidserfaring. Anonymkode: 48820...f39 Start med hypnoseterapi. Med sykepleierbakgrunn blir du brått mer troverdig også. Lær deg hypnose, og så starter du for deg selv, på pengene vil renne inn. Anonymkode: 58b80...58c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 Som spl kan du jo ta tilleggsutdanning og bli kosmetisk spl og åpne salong/være ansatt og bygge opp en kundebase først. Slipper turnus, og markedet er jo der. Anonymkode: 1f2e1...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Det er et sørgelig stort behov for å kunne kjøpe seg hjelp og tjenester i hverdagen - spesielt syke og eldre, siden de kommunale tjenestene er kutta helt til beinet og mer enn det. Det savner jeg stort, å kunne betale noen for å hente på posten, dra på apoteket, handle osv. Alle slike småoppgaver som friske folk gjør innimellom alt annet - men når en ikke fungerer helt lengre, blir store uoverkommelige greier. Å bli fulgt til lege, sykehustime? Hadde gladelig betalt en sykepleier for den tjenesten, og som kanskje hadde kunnet stille de rette spørmålene og huske hva legen har sagt i ettertid. I teorien skal en kunne få bpa, men i praksis er det svært vanskelig, og ikke noe jeg har mulighet til å kjempe gjennom på egenhånd. Å kunne betale noen for å hjelpe meg med søknader og papirarbeid hadde vært fantastisk. Det samme regner jeg med gjelder eldre også, som kanskje ikke har nære pårørende - eller pårørende som vet hvor de skal henvende seg i hjelpeapparatet. For ikke å snakke om alle pårørende som blir totalt utslitt av å stå i uendelige ankeprosesser alene - tenk så mange som kunne ønska å kjøpe seg hjelp? Om det skulle bli for lite oppdrag - selv om jeg tviler på det. Så er det jo også mange småbarnsfamilier som gjerne ønsker å kjøpe seg fri fra slike småoppgaver, som likevel fort tar en halvtime, time - av liten og dyrebar tid med barna på alt for korte ettermiddager. Her i byen er det noen som har starta et veldig suksessfult kombinert vaskebyrå og selger slike typer ekstratjenester også, selv om de har valgt å holde det til mer praktiske oppgaver rundt hus/hjem som en ikke får hjelp til kommunalt. Vaske dusjen f.eks - en ting de kommunale ikke gjør her, de tørker stort sett bare over midt på gulvet. Anonymkode: cb93a...092 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 skal du klare deg innenfor noe selvstendig må du brenne for det. Nytter ikke å starte for seg selv bare for å være selvstendig. :) Anonymkode: 03305...396
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et sørgelig stort behov for å kunne kjøpe seg hjelp og tjenester i hverdagen - spesielt syke og eldre, siden de kommunale tjenestene er kutta helt til beinet og mer enn det. Det savner jeg stort, å kunne betale noen for å hente på posten, dra på apoteket, handle osv. Alle slike småoppgaver som friske folk gjør innimellom alt annet - men når en ikke fungerer helt lengre, blir store uoverkommelige greier. Å bli fulgt til lege, sykehustime? Hadde gladelig betalt en sykepleier for den tjenesten, og som kanskje hadde kunnet stille de rette spørmålene og huske hva legen har sagt i ettertid. I teorien skal en kunne få bpa, men i praksis er det svært vanskelig, og ikke noe jeg har mulighet til å kjempe gjennom på egenhånd. Å kunne betale noen for å hjelpe meg med søknader og papirarbeid hadde vært fantastisk. Det samme regner jeg med gjelder eldre også, som kanskje ikke har nære pårørende - eller pårørende som vet hvor de skal henvende seg i hjelpeapparatet. For ikke å snakke om alle pårørende som blir totalt utslitt av å stå i uendelige ankeprosesser alene - tenk så mange som kunne ønska å kjøpe seg hjelp? Om det skulle bli for lite oppdrag - selv om jeg tviler på det. Så er det jo også mange småbarnsfamilier som gjerne ønsker å kjøpe seg fri fra slike småoppgaver, som likevel fort tar en halvtime, time - av liten og dyrebar tid med barna på alt for korte ettermiddager. Her i byen er det noen som har starta et veldig suksessfult kombinert vaskebyrå og selger slike typer ekstratjenester også, selv om de har valgt å holde det til mer praktiske oppgaver rundt hus/hjem som en ikke får hjelp til kommunalt. Vaske dusjen f.eks - en ting de kommunale ikke gjør her, de tørker stort sett bare over midt på gulvet. Anonymkode: cb93a...092 Takker for godt og utfyllende svar. Dette var absolutt noe å reflektere litt i dybden over. Skal prøve å gjøre litt mer research rundt mulighetene for å drive med slike oppgaver. Ts Anonymkode: 48820...f39 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Det er et sørgelig stort behov for å kunne kjøpe seg hjelp og tjenester i hverdagen - spesielt syke og eldre, siden de kommunale tjenestene er kutta helt til beinet og mer enn det. Det savner jeg stort, å kunne betale noen for å hente på posten, dra på apoteket, handle osv. Alle slike småoppgaver som friske folk gjør innimellom alt annet - men når en ikke fungerer helt lengre, blir store uoverkommelige greier. Å bli fulgt til lege, sykehustime? Hadde gladelig betalt en sykepleier for den tjenesten, og som kanskje hadde kunnet stille de rette spørmålene og huske hva legen har sagt i ettertid. I teorien skal en kunne få bpa, men i praksis er det svært vanskelig, og ikke noe jeg har mulighet til å kjempe gjennom på egenhånd. Å kunne betale noen for å hjelpe meg med søknader og papirarbeid hadde vært fantastisk. Det samme regner jeg med gjelder eldre også, som kanskje ikke har nære pårørende - eller pårørende som vet hvor de skal henvende seg i hjelpeapparatet. For ikke å snakke om alle pårørende som blir totalt utslitt av å stå i uendelige ankeprosesser alene - tenk så mange som kunne ønska å kjøpe seg hjelp? Om det skulle bli for lite oppdrag - selv om jeg tviler på det. Så er det jo også mange småbarnsfamilier som gjerne ønsker å kjøpe seg fri fra slike småoppgaver, som likevel fort tar en halvtime, time - av liten og dyrebar tid med barna på alt for korte ettermiddager. Her i byen er det noen som har starta et veldig suksessfult kombinert vaskebyrå og selger slike typer ekstratjenester også, selv om de har valgt å holde det til mer praktiske oppgaver rundt hus/hjem som en ikke får hjelp til kommunalt. Vaske dusjen f.eks - en ting de kommunale ikke gjør her, de tørker stort sett bare over midt på gulvet. Anonymkode: cb93a...092 Det er et ganske stort problem her, og det er at folk flest ikke er villige til å betale 1000 kroner timen for at noen skal gå på apoteket for dem. Og det er på det nivået det må ligge, om det skal være lønnsomt, som i en regulær jobb, og ikke bare tilfeldig biinntekt. Anonymkode: fac56...fa6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 Det absolutt beste du kan starte med er noe du trives godt med. Selvsagt må det også være et marked for det, men ikke så lett å lykkes i noe du ikke trives med og brenner for. Dog, uansett valg, blir det mye administrativ arbeid. En annen ting en må tenke på er om man vil takle det å drive sin egen virksomhet. Det er mildt sagt tøft og de fleste som starter for seg selv jobber 24/7. I tillegg er det mye stress, press og bekymringer. Det enkleste vil nok å starte en virksomhet som driver med tjenester og ikke varer. Da slipper man varelager, butikk og hele den mølja der. Les deg opp på strategi, markedsføring og andre administrative emner. Masse lykke til. Anonymkode: 92b8e...1b8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et ganske stort problem her, og det er at folk flest ikke er villige til å betale 1000 kroner timen for at noen skal gå på apoteket for dem. Og det er på det nivået det må ligge, om det skal være lønnsomt, som i en regulær jobb, og ikke bare tilfeldig biinntekt. Anonymkode: fac56...fa6 Men så er det heller ikke nødvendigvis folk flest som er hovedkundegruppa jeg snakka om heller? Som sagt, så går et slikt kombinert vaskebyrå + selge div. ekstratjenester veldig bra her i byen. Det er et skrikende behov for å kjøpe seg div. praktisk hjelp. Befolkningen lever lengre, og flere lever med kroniske sykdommer og skader som en før døde av, osv. Personlig, så bruker jeg glatt en tusenlapp eller så, på å kjøpe meg en time med hjelp nå og da. Den personen får gjort unna alt i en svosj - som det ville tatt meg flere uker å fikse selv, med rekonvalsens etter hvert ærend, og ca 400-500 kr taxi hver gang så sparer jeg både på dyrebar energi jeg heller kan bruke til bittelitt livsutfoldelse og faktisk penger også Og det er faktisk mange som meg - som med glede kjøper seg ut av oppgaver, av ulike grunner. Det er mange livssituasjoner hvor pengene betyr mindre enn tiden eller energien en sparer. Anonymkode: cb93a...092 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er det heller ikke nødvendigvis folk flest som er hovedkundegruppa jeg snakka om heller? Som sagt, så går et slikt kombinert vaskebyrå + selge div. ekstratjenester veldig bra her i byen. Det er et skrikende behov for å kjøpe seg div. praktisk hjelp. Befolkningen lever lengre, og flere lever med kroniske sykdommer og skader som en før døde av, osv. Personlig, så bruker jeg glatt en tusenlapp eller så, på å kjøpe meg en time med hjelp nå og da. Den personen får gjort unna alt i en svosj - som det ville tatt meg flere uker å fikse selv, med rekonvalsens etter hvert ærend, og ca 400-500 kr taxi hver gang så sparer jeg både på dyrebar energi jeg heller kan bruke til bittelitt livsutfoldelse og faktisk penger også Og det er faktisk mange som meg - som med glede kjøper seg ut av oppgaver, av ulike grunner. Det er mange livssituasjoner hvor pengene betyr mindre enn tiden eller energien en sparer. Anonymkode: cb93a...092 Vet nå ikke om markedet for de som er villig til å bruke 1000,- + per time er så stort i Norge. Det er veldig bra at du støtter seriøse aktører som driver for seg selv, men jeg vet ikke om du er så veldig representativ. De gruppene du beskriver som kan tenke seg slike tjenester er jo de som ofte ikke har så god økonomi. Og det er jo noe av utfordringen med å starte slike tjenester, for man har mange konkurrenter som jobber svart og gjør det samme for et par hundrelapper i timen. På større tettsteder og i byene avdekker Kripos og skatteetaten svært mange som jobber svart, og mørketallene regner man med er store. Anonymkode: 41ef7...e33
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet nå ikke om markedet for de som er villig til å bruke 1000,- + per time er så stort i Norge. Det er veldig bra at du støtter seriøse aktører som driver for seg selv, men jeg vet ikke om du er så veldig representativ. De gruppene du beskriver som kan tenke seg slike tjenester er jo de som ofte ikke har så god økonomi. Og det er jo noe av utfordringen med å starte slike tjenester, for man har mange konkurrenter som jobber svart og gjør det samme for et par hundrelapper i timen. På større tettsteder og i byene avdekker Kripos og skatteetaten svært mange som jobber svart, og mørketallene regner man med er store. Anonymkode: 41ef7...e33 Jeg går på AAP, og hadde virkelig trengt den hjelpen. Men jeg har 13 000 kr i måneden utbetalt, jeg ligger jo allerede i minus, så jeg har ingen mulighet for å betale noen for de tjenestene. Og tror det er mange som meg. Anonymkode: 299b1...08e
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Hva med å ta videreutdanning til sykepleier eller lignende? Evt jobbe som BPA eller tilsvarende Anonymkode: c7bec...8e7
Gjest Lily_88 Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Helsesekretær på legekontor? Tannlege sekretær?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Ab over her, skulle stå videreutdanning til helsesøster, ikke sykepleier! Anonymkode: c7bec...8e7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ab over her, skulle stå videreutdanning til helsesøster, ikke sykepleier! Anonymkode: c7bec...8e7 Hva betyr BPA forresten? Gode tips, takker. Ts Anonymkode: 48820...f39
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr BPA forresten? Gode tips, takker. Ts Anonymkode: 48820...f39 Brukerstyrt personlig assistent. Er ganske mange utlyste jobber på finn bla. Jobbet som dette mens jeg studerte og da hadde jeg timelønn på 210 kr, så er ofte ganske godt betalt. Veldig givende jobb! Anonymkode: c7bec...8e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå