AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Jeg har undret meg i det siste over en ting..... Hva er det som gjør at kvinners seksualitet skal sykeliggjøres? Jeg har en bipolar 2 diagnose, og etter å hatt en lengre periode med mindre søvn enn vanlig antas det av behandlingsapparatet at jeg har vært hypoman og det stilles da spørsmål også ang hyperseksualitet. I hovedsak fordi jeg har levd i et åpent forhold i etpar år, men nå kjenner på at jeg ønsker å leve monogamt med partner enten for en periode, eller resten av forholdet. Hvem vet hva fremtiden bringer? Både jeg og partner har ansett meg som polyseksuell. Etter at psykolog sier at det er nok heller snakk om hyperseksualitet begynte jeg å lese mer om det igjen og nei for meg stemmer det ikke. Det er ikke noe som kun følger mine "oppturer", jeg har alltid hatt mye sterkere sexlyst og tenkt mer på sex enn andre. Samtidig er det ikke noe som hindrer meg i dagliglivet, jeg har ikke truffet folk for enhver pris når jeg har hatt åpent forhold. Tilbudene har det vært nok av, men jeg vet hva jeg liker og ikke minst trenger jeg å bli trygg på den jeg skal møte. Jeg har møtt flere, men jeg har holdt meg til noen få jeg har truffet flere ganger, fordi jeg har følt meg trygg på dem. Men det irriterer meg så grenseløst at når jeg søker informasjon på nett er all informasjon om hvordan kvinnen skal øke sin sexlyst, hvordan oppnå orgasme osv osv..... men når det er snakk om at man har stor sexlyst så er det i hovedsak artikler som omhandler hyperseksualitet(nymfomani). Hører ikke snakk om det når en mann har lyst på sex minst en gang om dagen? Da er det helt normalt, men dersom en kvinne har den samme lysten må hun såklart være nymfoman..... Sånt gjør meg forbanna OG trist..... Uansett om kvinner har lav eller høy sexlyst så er det noe galt..... Hva med at folk er forskjellige? Ikke alle kvinner tørker inn og stenger alle luker fordi er blitt gift eller fått barn..... som samfunnet tilsynelatende tror...... Anonymkode: 744eb...b9d 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Hvorfor sykeliggjør du det da? Det er ingenting galt med det. Anonymkode: a8242...f28 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sykeliggjør du det da? Det er ingenting galt med det. Anonymkode: a8242...f28 Jeg sykeliggjør det ikke, og har igrunn aldri gjort det heller. Jeg gjengir igrunn hva psykolog, helsepersonell og samfunnet sier om det. Jeg mener det ikke er noe galt med det, er da ikke noe annerledes at en kvinne har høy sexlyst enn en mann? Men jeg sliter virkelig med å finne artikler/informasjon som normaliserer det. Jeg fant til slutt en artikkel som problematiserer nettopp at man betegner kvinner med høy sexlyst som hyperseksuelle/nymfomane, i forhold til at menn sjelden omtales sånn. https://www.klikk.no/helse/velvare/sexogsamliv/nymfomani-2481094 Anonymkode: 744eb...b9d 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 Du stiller gode spørsmål, ts! Har selv lagt merke til at sex er et underlig tema i psykiatrien. Det er ofte liksom alltid problematisk. Det er virkelig ikke stedet for å finne ut av hva en sunn seksualitet er. Og så vet vi at kvinners seksualitet er underlagt strenge regler for hva som anses som bra og riktig, og det merkes også i samtale med leger, psykiatere osv. Anonymkode: 58093...a9c 5
Gjest KGKonto Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Alt med måte er det noe som heter. Mistenker du ikke helt skjønner det siden du har bipolar lidelse
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 4 minutter siden, KGKonto skrev: Alt med måte er det noe som heter. Mistenker du ikke helt skjønner det siden du har bipolar lidelse Og der har du vel hele kjernen i problemet..... fordi man har en sykdom, må såklart høyere sexlyst enn damer som synes mer enn 1-2 ganger i uke er mas være sykdom. Alt skal liksom plutselig forklares med en diagnose, selv ting som ikke har noen sammenheng. Saken er jo nettopp det at høyere sexlyst har jeg alltid hatt..... og det i maaaaange år før det oppsto noen symptomer på bipolar type 2.... Anonymkode: 744eb...b9d 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du stiller gode spørsmål, ts! Har selv lagt merke til at sex er et underlig tema i psykiatrien. Det er ofte liksom alltid problematisk. Det er virkelig ikke stedet for å finne ut av hva en sunn seksualitet er. Og så vet vi at kvinners seksualitet er underlagt strenge regler for hva som anses som bra og riktig, og det merkes også i samtale med leger, psykiatere osv. Anonymkode: 58093...a9c Det er definitivt et tema som skal diskuteres videre med behandlere. Har egentlig aldri hørt om en mann som får samme spørsmål når de har en diagnose...... Anonymkode: 744eb...b9d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 11 minutter siden, KGKonto skrev: Alt med måte er det noe som heter. Mistenker du ikke helt skjønner det siden du har bipolar lidelse Ja selvfølgelig klarer man jo ikke å forstå ting bare fordi man har bipolar lidelse 🙄 kanskje du skal slutte med de jævla fordommene? Anonymkode: 65d7a...ba3 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 Det er jo tankevekkende det du skriver. Du har noen gode poenger her. Det som kjennetegner maniske perioder, er jo at en handler ukritisk, og det skriver du jo at du ikke gjør mtp at du faktisk vet hva du vil ha og ikke, samt at du ikke møter noen " for enhver pris". Nå tror jeg at det kanskje er endring på gang i måten å forstå og se ting på, og ting endrer seg innen psykriati også heldigvis! Nå er det jo mange menn som sliter med lite sexlyst også, og det er jo forsåvidt noe nytt i forhold til hva en tidligere har lært og trodd. Kvinner kan helt klart ha høy og mye sexlyst uten at det er noe en skal sykeligjøre. Anonymkode: 5c3dc...67c 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 12 minutter siden, KGKonto skrev: Alt med måte er det noe som heter. Mistenker du ikke helt skjønner det siden du har bipolar lidelse Vær så snill. Anonymkode: 5c3dc...67c 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Det er jo slik at høy sexlyst er typisk for manisk periode. Så psykologen prøvde sikkert bare å utrede deg riktig. Du trenger jo heller ikke å utbrodere polygamien din til psykologen vel? Bare si som sant er, at nei sexlysten har ikke vært økt i den mulige maniske perioden/nå. Anonymkode: 816de...294 3
Gjest KGKonto Skrevet 26. november 2018 #12 Skrevet 26. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: Og der har du vel hele kjernen i problemet..... fordi man har en sykdom, må såklart høyere sexlyst enn damer som synes mer enn 1-2 ganger i uke er mas være sykdom. Alt skal liksom plutselig forklares med en diagnose, selv ting som ikke har noen sammenheng. Saken er jo nettopp det at høyere sexlyst har jeg alltid hatt..... og det i maaaaange år før det oppsto noen symptomer på bipolar type 2.... Anonymkode: 744eb...b9d Jeg forstår greia. Det er bare du som ikke forstår det. Ting som avviker fra normen kan grense til det sykelige. Så lenge sexlysta ikke går utover normalt funksjonsnivå så ser jeg ikke noe problem. Derfor jeg skrev at alt må være med måte. Er bipolar selv så jeg forstår greia. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ja selvfølgelig klarer man jo ikke å forstå ting bare fordi man har bipolar lidelse 🙄 kanskje du skal slutte med de jævla fordommene? Anonymkode: 65d7a...ba3 Jeg er bipolar selv. Derfor jeg skrev det jeg gjorde. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Vær så snill. Anonymkode: 5c3dc...67c Okay
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #13 Skrevet 26. november 2018 Hmm så mulig jeg og er bipolar fordi jeg vil helst ha sex hver dag? Lever i et åpent ekteskap. Enig med deg Ts 👍 (kvinne) Anonymkode: 8c353...79c 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #14 Skrevet 26. november 2018 Det er kanskje ikke så merkelig at en psykiater ser en sammenheng mellom et urolig sinn og et flyktig seksualliv. Det er også naturlig å tro at det er en sammenheng mellom høy seksuallyst og ustabil psyke. Men det er merkelig dersom høy seksuallyst skal betegnes som et sykdomstilfelle. Anonymkode: d2c04...338 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #15 Skrevet 28. november 2018 Jeg kan ikke snakke for helsepersonells oppfatning på dette temaet. Jeg er en mann og opplever at kvinner er forskjellige. Har aldri vurdert at mye eller lite lyst skulle ha tilknytting til noen diagnose. Kan det være at helsepersonell er litt yrkesskadet og skal sette all mulig oppførsel i båser? Siden det finnes diagnoser for dette er det tydeligvis noen som går inn under dem. Spørsmålet er om man kan vurdere det selv/ha sykdomsinnsikt. Anonymkode: c5d9b...c5c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #16 Skrevet 28. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke snakke for helsepersonells oppfatning på dette temaet. Jeg er en mann og opplever at kvinner er forskjellige. Har aldri vurdert at mye eller lite lyst skulle ha tilknytting til noen diagnose. Kan det være at helsepersonell er litt yrkesskadet og skal sette all mulig oppførsel i båser? Siden det finnes diagnoser for dette er det tydeligvis noen som går inn under dem. Spørsmålet er om man kan vurdere det selv/ha sykdomsinnsikt. Anonymkode: c5d9b...c5c Jeg kunne jo skjønt det med sykdomsinnsikt, dersom dette hang sammen med perioder med mani/hypomani, siden det kan være et symptom med promiskuøs adferd. Men jeg har sexlysten er ikke så varierende, jeg har alltid hatt lyst på mye sex, og vært utforskende. Det har null sammenheng med mine oppturer/nedturer så spørsmålet om man kan vurdere det selv eller har sykdomsinnsikt blir overflødig. Ikke det, selv i perioder med opptur/nedtur har jeg aldri blitt vurdert til å ikke ha helt eller delvis sykdomsinnsikt heller. Anonymkode: 744eb...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #17 Skrevet 28. november 2018 Nå er det jo forskjell på å onanere eller ha sex med en fast partner mer enn én gang om dagen, kontra det å måtte ligge med flere for å få tilfredsstilt dette behovet. Det er ikke uvanlig å være kåt mer enn én gang om dagen, men det er mer uvanlig å få utløp for det ved å ligge med flere forskjellige. Anonymkode: 6cd31...5a3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #18 Skrevet 28. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo forskjell på å onanere eller ha sex med en fast partner mer enn én gang om dagen, kontra det å måtte ligge med flere for å få tilfredsstilt dette behovet. Det er ikke uvanlig å være kåt mer enn én gang om dagen, men det er mer uvanlig å få utløp for det ved å ligge med flere forskjellige. Anonymkode: 6cd31...5a3 Det er nok mer vanlig enn du tror, har venner som er i polyamorøse forhold, de som er i åpent forhold (polyseksuelle) og mange i monogame forhold. I tillegg til alle par som ikke treffer andre alene, men har det gøy sammen med andre som par. Men hvor mange snakker åpent om at de har sextreff med partner, lever i åpent forhold, drar på sexklubber sammen osv? Det er heller ikke alle som driver med bdsm, wet osv..... Man har de som kun har sex i misjonær i mørket under dyna også, men det er ikke noe unormalt med noe av det, selv om det ikke er det man har lyst til selv..... Anonymkode: 744eb...b9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå