AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Hei, jeg har tenkt meg en tur til nord i Vietnam (har vært i sør) og lurer på om det er noen her som har vært der på den tiden av året? Vet det ikke er tropevarme da, men hvordan gikk dere kledd? Var det rått og kaldt, eller bare grei temperatur for oss nordmenn? Ellers noen tips til ting å se og gjøre i Hanoi og omegn? Kan være der i opp til 14 dager. Anonymkode: 94dbc...4a0
Turfamilien Skrevet 27. november 2018 #2 Skrevet 27. november 2018 Vi var i Hanoi og Ha Long Bay i mars. Vet det ikke kan sammenlignes med januar, men for oss som kommer fra kalde Norge er det uansett helt fantastisk. Du får varmen og sola, og du kommer til å oppleve det som varmt selv om det ikke blir "for varmt". Med båt på Ha Long Bay var det ikke så varmt at det fristet til å bade, men det var heller ikke for varmt til at vi ikke kunne ligge på solsengene og bare nyte. I mine øyne var temperaturen helt perfekt! Det kommer jo an på hvilken type ferie du ønsker deg. Når temperaturene er lavere kan du oppleve mer, dra på turer og utflukter uten å svette ihjel. Gå rundt i byen uten å koke over. Jeg har ingenting i mot å ha på bukse og t-skjorte selv i tropene, da glir du uansett bedre inn med lokalbefolkningen. Tror vi brukte bukse en del, vindjakke når det var kaldt på kvelden. Men midt på dagen gikk jeg gjerne i shorts! Tips: Hanoi i seg selv er en kjempefin by, og fortjener minst et par-tre dager for å oppleves. Stor kontrast til kaotiske Ho Chi Minh. Ha Long Bay er selvskreven i mine øyne, og når du har så god tid kan du reise ut med båt i en uke. Da får du hele opplevelsen, fra å padle kano gjennom grotter til å vandre rundt på noen av øyene. Vi reiste videre til Kina derifra, men jeg tror det er mye å oppleve også på landsbygda utenfor Hanoi, så jeg ville ha søkt litt rundt og sett hva som "må" oppleves! God tur!!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Jeg var i nord-Vietnam i slutten av feb, og da var det ganske kaldt, i forhold til Thailand f.eks på den tiden av året. Rundt 20 grader gjerne. Så det er jo uansett varmere enn Norge, men jeg gikk stort sett med bukse og genser, for det var overskya hele tiden. Nå tror jeg at jeg var veldig uheldig med været, for jeg har hørt om andre som har hatt nydelig vær og tropevarme mellom jan-feb, og jeg hadde skyer/regn/tåke i 6 uker.. Anonymkode: bb82b...b83
kanelsnurr Skrevet 27. november 2018 #4 Skrevet 27. november 2018 Var i nord-Vietnam en februar for noen år siden. Temperaturmessig, så var det vel jeans og t-skjorte som gjaldt for det meste, men absolutt nødvendig med jakke på kvelden. Som en vanlig norsk mai kanskje. Skriver under på Ha Long Bay. Fantastisk natur. Har ikke vært der selv, men har hørt at det er fantastisk å reise opp i fjellene nord for Hanoi. Ellers så er Vietnamesisk nyttår, Têt (vet ikke hvordan jeg får den riktige e-en) 5. feberuar i år. Det er en kjempefeiring. Masse feststemte mennesker ute i byen, fyrverkeri. Veldig flott. Det som er verdt å være obs på (som vi ikke var på forhånd) er at veldig mange i Vietnam reiser for å besøke familie i denne høytiden. Det betyr at det er veldig fult på tog og busser o.l. Så lurt å planlegge litt hvis man skal reise lengre strekninger akkurat da. (Vi skulle reise videre sørover, og endte med en innlands-flyvning, fordi det ikke var mulig å få en køye på nattoget.) 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #5 Skrevet 27. november 2018 14 timer siden, Turfamilien skrev: Vi var i Hanoi og Ha Long Bay i mars. Vet det ikke kan sammenlignes med januar, men for oss som kommer fra kalde Norge er det uansett helt fantastisk. Du får varmen og sola, og du kommer til å oppleve det som varmt selv om det ikke blir "for varmt". Med båt på Ha Long Bay var det ikke så varmt at det fristet til å bade, men det var heller ikke for varmt til at vi ikke kunne ligge på solsengene og bare nyte. I mine øyne var temperaturen helt perfekt! Det kommer jo an på hvilken type ferie du ønsker deg. Når temperaturene er lavere kan du oppleve mer, dra på turer og utflukter uten å svette ihjel. Gå rundt i byen uten å koke over. Jeg har ingenting i mot å ha på bukse og t-skjorte selv i tropene, da glir du uansett bedre inn med lokalbefolkningen. Tror vi brukte bukse en del, vindjakke når det var kaldt på kvelden. Men midt på dagen gikk jeg gjerne i shorts! Tips: Hanoi i seg selv er en kjempefin by, og fortjener minst et par-tre dager for å oppleves. Stor kontrast til kaotiske Ho Chi Minh. Ha Long Bay er selvskreven i mine øyne, og når du har så god tid kan du reise ut med båt i en uke. Da får du hele opplevelsen, fra å padle kano gjennom grotter til å vandre rundt på noen av øyene. Vi reiste videre til Kina derifra, men jeg tror det er mye å oppleve også på landsbygda utenfor Hanoi, så jeg ville ha søkt litt rundt og sett hva som "må" oppleves! God tur!! Tusen takk for tips! Ha Long bay er obligatorisk ja. Har du noen tips til Hanoi? Anonymkode: 94dbc...4a0
Turfamilien Skrevet 28. november 2018 #6 Skrevet 28. november 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips! Ha Long bay er obligatorisk ja. Har du noen tips til Hanoi? Anonymkode: 94dbc...4a0 Var bare et par-tre dager i byen, men likte den veldig godt. Bodde i og gikk mye rundt i gamlebyen. Det er skikkelig morsomt! Hver gate selger forskjellige ting. I en gate er ALLE butikkene jernvarehandlere, og i en annen gate selger ALLE butikkene drager. Skikkelig fargerikt og spennende å bare vandre rundt på måfå. Jo mer du roter deg bort i smågatene, jo mer ser du av hverdagslivet i Hanoi. Spis masse PHO - det er helt fantastisk! Vi drakk også masse vietnamesisk kaffe, og hvis du er glad i kaffe kommer du til å bli veldig overrasket - den er utrolig god! Et par ting jeg ville gjort hvis jeg hadde vært der igjen: Besøke Snake Village (Le Mat) og smake slange. Vandre rundt i Ninh Binh (ligger bare en time unna Hanoi) Bruke mange dager i berømte Sapa Valley (ligger ca 7 timer unna Hanoi) Ellers var det bra uteliv i byen, og mange spennende barer og restauranter. Ta Hien Street er der alle samles på kvelden (lokale og turister) for å spise og drikke, det er litt som en roligere versjon av Bangkoks Khao San Road. Ho Chi Minh museet ligger i Hanoi, men det var stengt da vi tenkte å besøke det. Sikkert kult å få med seg! Hoan Kiem Lake er også en fin park med en liten sjø som vi gikk til for å komme unna trafikken og kaoset i gatene! Tror du kommer til å få det kjempefint i Hanoi selv i januar jeg 1
Stellia Skrevet 28. november 2018 #7 Skrevet 28. november 2018 (endret) Det er kaldt i nord-Vietnam i januar. Temperaturen ligger ofte rundt 10 grader, men føles kaldere. Ofte som minusgrader. Skal du ut til Halong Bay anbefales det å kle seg godt i januar. Been there, done that. Endret 28. november 2018 av Stellia
AnonymBruker Skrevet 28. november 2018 #8 Skrevet 28. november 2018 7 minutter siden, Stellia skrev: Det er kaldt i nord-Vietnam i januar. Temperaturen ligger ofte rundt 10 grader, men føles kaldere. Ofte som minusgrader. Skal du ut til Halong Bay anbefales det å kle seg godt i januar. Been there, done that. Oi, såpass! Hmmm, jeg må revurdere. Blir tidlig i januar. Anonymkode: 94dbc...4a0
Turfamilien Skrevet 29. november 2018 #9 Skrevet 29. november 2018 Gjennomsnittstemperaturen i januar er på maks 19 og minimum 13 grader i Hanoi. Det betyr at det kan være kaldere, men også at det kan være varmere. Viktig å ikke bli skremt bort fra gode opplevelser på grunn av været, for så lenge man er forberedt på disse temperaturene kommer det til å bli en bra ferie uansett. Januar er dessuten måneden med minst nedbør i løpet av året. Det kommer an på hva du ønsker ut av turen TS, hvis du ønsker å gå mye rundt og oppleve byen og landsbygda er januar den perfekte måneden. Vil du heller ligge på stranda å sole deg finnes det billige fly fra Hanoi til både Thailand og andre steder
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #10 Skrevet 29. november 2018 8 timer siden, Turfamilien skrev: Gjennomsnittstemperaturen i januar er på maks 19 og minimum 13 grader i Hanoi. Det betyr at det kan være kaldere, men også at det kan være varmere. Viktig å ikke bli skremt bort fra gode opplevelser på grunn av været, for så lenge man er forberedt på disse temperaturene kommer det til å bli en bra ferie uansett. Januar er dessuten måneden med minst nedbør i løpet av året. Det kommer an på hva du ønsker ut av turen TS, hvis du ønsker å gå mye rundt og oppleve byen og landsbygda er januar den perfekte måneden. Vil du heller ligge på stranda å sole deg finnes det billige fly fra Hanoi til både Thailand og andre steder Jeg blir fort lei av å ligge på stranda og sole meg, så det er absolutt ikke noe must i tre uker. Jeg er bare bekymret for om det blir infernalsk kaldt med den råe luften, men det er som du sier ikke godt å si så lenge på forhånd. På den annen side er det ekstra godt med varm pho når det ikke er 30 grader. Ikke at det i seg selv hindrer meg ifra å spise verdens beste nudelsuppe, men da slipper jeg å svette så mye. hehe! Og ja, jeg elsker også vietnamesisk kaffe! Som jeg nevnte i HI, så har jeg vært i sør i HCMC og omegn. Anonymkode: 94dbc...4a0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2018 #11 Skrevet 29. november 2018 Sapa ser jo helt fantastisk ut! 😮 Anonymkode: 94dbc...4a0
Turfamilien Skrevet 30. november 2018 #12 Skrevet 30. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Sapa ser jo helt fantastisk ut! 😮 Anonymkode: 94dbc...4a0 JA! 😮 Har noen venner som er på vei til Sapa akkurat nå faktisk, og jeg er skikkelig misunnelig!! Får høre om eventyrene deres når de kommer tilbake, så får vi se om jeg har noen flere insidertips til deg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå