AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 For en tid tilbake var det en fyr som gjorde noe hærverk på bilen min og noen andre biler. Han ble tatt av politiet, og det ble rettssak hvor han til slutt innrømmet forholdet. Jeg var ikke tilstede i selve salen men satt som vitne utenfor. Da bare kom aktor ut og sa at vedkommende hadde innrømmet det. Han regnet med at statens innkrevingssentral ville kreve inn erstatningen. Men siden dette har jeg ikke hørt noe, og det har nå gått flere måneder. Han som ble tatt er en narkis som mest sannsynligvis ikke har en krone, så jeg forventer ikke akkurat å få noe i nærmeste fremtid. Men jeg tenker uansett at det er greit å legge inn et krav hvis han plutselig skulle få seg en inntekt. Men hvor går jeg frem for å legge inn et slikt krav? Er dette noe som går via staten, eller blir det mer som at jeg må ta det som et privat oppgjør på egenhånd? Anonymkode: f6bca...24c
BetterCallSaul Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Staten tar seg bare av personskadekrav (voldsoffererstatning). Når det gjelder tingskade må du ha et tvangsgrunnlag for å ta utlegg (f.eks i NAV-ytelser) via namsmannen. Dersom politiet ikke tok med kravet som borgerlig rettskrav i fm straffesaken (slik at det ble pådømt der) må du gå den litt tunge veien på linje med andre pengekrav. Skriftlig krav, forliksklage. pådømmelse i forliksrådet og så til namsmannen
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #3 Skrevet 27. november 2018 Det ble lagt inn et krav om erstatning flere uker i forkant, det vil si at aktor fikk en kopi av takseringen av skaden fra verkstedet som dokumentasjon, og jeg sendte mail hvor jeg krevde å få dekket det som ble min egenandel for å reparere skaden. Anonymkode: f6bca...24c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå