Gå til innhold

Barn får feber om kveldene men ikke om dagen. Være hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært slik siden lørdagen. Var i barnehagen i dag, dem mente han skalv litt ute og var litt mer klengete. Men hadde vært i godt humør og ikke reagert såpass at de ringte.

Hadde ikke feber i morges eller i dag. Men over 39 nå på kvelden. Skal man holde dem hjemme om de bare er syk på kveldene eller være i barnehagen tro? Liker ikke ta ut sykt barn, da jeg helst skulle vært på jobb i morgen. Er bare litt redd han blir værre av å henge i barnehagen.

Anonymkode: 2dafe...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at han har feber. Kroppen hans sliter med noe . da bør han ta det med ro, så kroppen kan bruke av den oppsparte energien til å ordne opp.Hold han hjemme. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hold han hjemme :) Har ei på 1,2 år. Husker ikke hvilken sykdom det var men da var ett tegn at feberen kun kom på kvelden. Bedre å forebygge enn at ungen skal bli virkelig virkelig syk. Hold han hjemme :) Han er syk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig med lite eller ingen feber om morgenen, når man er syk. Det er kveldstempen som gjelder.

Anonymkode: 1e261...aac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan faktisk få forhøyet temp ved for eksempel trøtthet. Min mann hadde dette som barn, og nå er han lege og vet at dette er normalt. :) 

Men over 39 og klengete, da er det nok et lite virus ute og går. Om barnet skal i barnehagen må nesten du som foreldre kjenne av. Kan også avtale med barnehagen at de absolutt skal ringe med en gang hen blir hengete/klengete.

Anonymkode: 59ff5...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet skal ha 24 timer uten feber før det skal tilbake i barnehagen. Når det er feber sånn hver kveld, så er det vanlig når det er noe bassilusker som inntar kroppen, og da skal selvfølgelig barnet få være hjemme.

Anonymkode: b83d0...670

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold han hjemme. Er dette tredje dagen med høy feber bør du vurdere å ta han til legen i morgen eller onsdag. Ingen liker å ta ut flere sykt barn-dager, men må man så må man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er mer frustrenede enn når foreldre ikke overholder karantene i barnehagen. 24 timer etter siste målt feber skal barneh være hjemme. Feber kan være starten på mange ting, det som går hos oss er vannkopper og hånd, munn og fotsyken. Helt unødvendig å smitte andre fordi du MÅ på jobb. Barnet først, så jobben

Anonymkode: 720cc...377

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite barn skal få lov til å ta det rolig hjemme med foreldre når det er sykt. Feber slik du beskriver er definitivt sykt barn. Hold barnet hjemme til det har vært feberfri i 24 timer. Spiller ingen rolle om du gjerne skulle vært på jobb, du har anskaffet barn og det kommer først. Du kan bytte med mannen din f.eks jobbe halv dag hver, en jobber 06-14 den andre 14-22 eller noe. Ikke dytt syke små barn inn i en hektisk barnehagedag uten foreldrefang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn som har 39 i feber om kvelden, skal ikke gå i barnehagen dagen etter. Barnet er jo ikke friskt, selv om det kan virke sånn i morgen tidlig. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet om en av dere blir hjemme i morgen.

Anonymkode: 6b933...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting er mer frustrenede enn når foreldre ikke overholder karantene i barnehagen. 24 timer etter siste målt feber skal barneh være hjemme. Feber kan være starten på mange ting, det som går hos oss er vannkopper og hånd, munn og fotsyken. Helt unødvendig å smitte andre fordi du MÅ på jobb. Barnet først, så jobben

Anonymkode: 720cc...377

Det der er en regel som ikke praktiseres i veldig mange barnehager. Har også lest at leger mener det er en tulleregel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Brunello skrev:

Det der er en regel som ikke praktiseres i veldig mange barnehager. Har også lest at leger mener det er en tulleregel.

Dette har jeg også hørt. Oppkast og omgangssyke derimot har jeg hørt om og praktiserer 24 timer. 

Når et så lite barn har 39 i feber på kvelden så burde det i min bok ikke være et alternativ å sende han i bhg dagen etter. 

Endret av Elektra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkast og omgangssyke er det 48 timers regel på i bhgen vi har barnet vårt i. Ved feber anbefaler de en feberfri dag/kveld hjemme, men så lenge barnet er feberfritt og i god form om morgenen krever de det ikke. Altså ingen 24 timers regel ved feber, men en anbefaling.

Jeg ville for øvrig ikke ha sendt barnet i bhg dagen etter ved 39 pluss i feber kvelden/natten før, selv om barnet var feberfritt og i godt slag om morgenen. Spesielt når det har vært feber flere kvelder på rad, det tyder på at kroppen jobber med noe. (Men med rundt 38 i feber en kveld, kunne jeg fint ha vurdert å sende barnet i bhg dagen etter om barnet hadde god appetitt til frokost og ellers virket frisk og rask.)

Anonymkode: 92a7a...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Holder alltid hjemme til barnet har hatt et feberfri døgn. På små barn så kommer og går feberen på sekunder. Om barnet utsettes for masse støy, aktivitet og lite hvile med en kropp som ikke er helt feberfri så ender det som oftest opp med at sykdomsforløpet blir forlenget eller at barnet blir raskere syk igjen med andre ting fordi immunforsvaret er herpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brunello skrev:

Legene skulle tatt seg noen dager i barnehagen og sett hvor utmattende det er for barn som faktisk ikke er i form (hangler) å være der fulldag, med all skriking, støy, slåssing, aktiviteter, dytting, biting. Hør på barnehagepersonalet som  ofte er sammen med barnet  mer enn til og med foreldrene (i litt for mange tilfeller) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Xanadus skrev:

Legene skulle tatt seg noen dager i barnehagen og sett hvor utmattende det er for barn som faktisk ikke er i form (hangler) å være der fulldag, med all skriking, støy, slåssing, aktiviteter, dytting, biting. Hør på barnehagepersonalet som  ofte er sammen med barnet  mer enn til og med foreldrene (i litt for mange tilfeller) 

Når barna ikke har feber mer og har OK allmenntilstand er det helt meningsløst å ha de hjemme. Da er de friske! I tillegg er det skulk fra jobben å kalle det «sykt barn dag».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BearMama
1 time siden, Brunello skrev:

Når barna ikke har feber mer og har OK allmenntilstand er det helt meningsløst å ha de hjemme. Da er de friske! I tillegg er det skulk fra jobben å kalle det «sykt barn dag».

Ikke når barnet får feber hver kveld...da er det et tegn på at barnet ikke er i form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal barnet være hjemme. Mine barn har alltid vært i bedre form på dagtid enn på ettermiddag/kveld når de har vært syke.

Anonymkode: 87648...3de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder på en middels stor arbeidsplass. Jeg registrerer at de ansatte som har høyest terskel for å være hjemme fra jobb selv, også har færre sykt barn-dager. Tror mye har med holdninger å gjøre.  Jeg tror ikke de barna som er på skolen eller i barnehagen når de er litt pjusk har vondt av det. Da hadde de sagt fra på morgenen at de ikke orker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært slik siden lørdagen. Var i barnehagen i dag, dem mente han skalv litt ute og var litt mer klengete. Men hadde vært i godt humør og ikke reagert såpass at de ringte.

Hadde ikke feber i morges eller i dag. Men over 39 nå på kvelden. Skal man holde dem hjemme om de bare er syk på kveldene eller være i barnehagen tro? Liker ikke ta ut sykt barn, da jeg helst skulle vært på jobb i morgen. Er bare litt redd han blir værre av å henge i barnehagen.

Anonymkode: 2dafe...18b

Barnet har høy feber om kvelden og du spør på kg om barnet bør være hjemme? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...