Gå til innhold

Kan man miste mensen av for lite mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg tror jeg har mista mensen. Jeg er ikke undevektig. Har mistet den før på grunn av det, men jeg er jo ikke det nå. Jeg har alltid regelmessig menstruasjon, men nå har jeg mistet den 2 ganger på rad. Jeg slanker meg, og lurer på om det kan være grunnen til det? Kan man miste mensen fordi man slanker seg? Jeg har ikke gått ned mye heller.

Jeg spiser normalt en dag, dagen etter spiser jeg maks 300. så spiser jeg normalt igjen. 

Anonymkode: c18d7...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du 300 kalorier annenhver dag?! Det er jo virkelig ikke rart du mister mensen av det! Du må få i deg mer mat og næring! Og gå til lege. Det er ganske sikkert du har mistet mensen pga undervekt her, men er ikke alle som klarer å se det selv... 

Anonymkode: 0a6d2...081

• Liker 4
Skrevet

Ja. Jeg mistet mensen i to år da jeg hadde anoreksi. 

Anonymkode: ae3da...6a6

• Liker 2
Skrevet

Du må spise mer mat. 300 kalorier på en dag er altfor lite!

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser normalt en dag, dagen etter spiser jeg maks 300. så spiser jeg normalt igjen. 

lol. høres ut som en bra plan

Anonymkode: fe168...401

Skrevet

Å miste mensen er ofte et tegn på at kroppen ikke har det bra på en aller annen måte. Dette kostholdet kommer ikke til å funke i lengden og jeg råder deg på det sterkeste å søke hjelp hos lege.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg tror jeg har mista mensen. Jeg er ikke undevektig. Har mistet den før på grunn av det, men jeg er jo ikke det nå. Jeg har alltid regelmessig menstruasjon, men nå har jeg mistet den 2 ganger på rad. Jeg slanker meg, og lurer på om det kan være grunnen til det? Kan man miste mensen fordi man slanker seg? Jeg har ikke gått ned mye heller.

Tror du egentlig selv vet svaret. Om du i tillegg trenger en bekreftelse på at underernæring medfører tap av menstruasjon, så er svaret "ja, det gjør det". Om du ikke klarer å gripe fatt i dette selv, og gjøre noe med det "Gå til lege, ikke Kvinneguiden".

Anonymkode: 2b709...721

• Liker 1
Skrevet

Ja. Jeg har hatt anoreksi: jeg hadde ironisk nok menstruasjon på min laveste vekt, men mistet den over flere år i en annen periode der jeg var syk, men normalvektig hele tiden. Spiste litt som deg da: veldig uregelmessig. 

Anonymkode: bcd61...378

Skrevet

Ja dette kan godt være grunnen til at du mister mensen. Det er jo fordi kroppen skjønner at den ikke bør bli gravid fordi du ikke har god nok helse/nok næringsstoffer. 

Om du vil bli gravid eller ikke er egentlig irrelevant. Du bør ta dette som et tegn på at slankemetoden din ikke er sunn. Du tærer på andre organer også, utenom forplantningsorganene.

Du bør spise mer mat. Du kan fortsatt gå ned i vekt.  Den sunneste måten å gå ned på, er ved å gjøre kun små justeringer i spise- og treningsvaner. Mye større sjanse for at du klarer å holde vekten også. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja dette kan godt være grunnen til at du mister mensen. Det er jo fordi kroppen skjønner at den ikke bør bli gravid fordi du ikke har god nok helse/nok næringsstoffer. 

Om du vil bli gravid eller ikke er egentlig irrelevant. Du bør ta dette som et tegn på at slankemetoden din ikke er sunn. Du tærer på andre organer også, utenom forplantningsorganene.

Du bør spise mer mat. Du kan fortsatt gå ned i vekt.  Den sunneste måten å gå ned på, er ved å gjøre kun små justeringer i spise- og treningsvaner. Mye større sjanse for at du klarer å holde vekten også. 

Ja, men jeg leste på grunner til misting av mensen og overalt står det at man kan miste den om man trener for mye eller om man er undevrektig. Jeg er ingen av delene. Så kan man miste den bare ved å spsie for lite? Det er en diet som heter every other day diet og jeg prøver meg litt på den. Dette skal jo være bra for kroppen..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg leste på grunner til misting av mensen og overalt står det at man kan miste den om man trener for mye eller om man er undevrektig. Jeg er ingen av delene. Så kan man miste den bare ved å spsie for lite? Det er en diet som heter every other day diet og jeg prøver meg litt på den. Dette skal jo være bra for kroppen..

Jeg sier at det kan være grunnen. Du har sannsynligvis mangel på næringsstoffer. Det kan selvsagt være en helt annen grunn. 

Om du tar dette opp med legen din så er jeg omtrent helt sikker på at han anbefaler deg å spise mer 'vanlig', fordi den aksepterte oppfatningen i fagmiljøet er at dette er sunnest på alle måter. 

Ikke hør på alle som sier at et eller annet er sunt. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den dietten sier 500 kalorier annenhver dag, ikke 300. Det er en betydelig forskjell når det er snakk om så lite mengder mat. 

Dessuten kan en så streng diett være ødeleggende siden du har hatt anorexia. 

Anonymkode: eeea5...9d5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den dietten sier 500 kalorier annenhver dag, ikke 300. Det er en betydelig forskjell når det er snakk om så lite mengder mat. 

Dessuten kan en så streng diett være ødeleggende siden du har hatt anorexia. 

Anonymkode: eeea5...9d5

Ts: Jeg har ikke hatt anoreksia. 

Skrevet

Ja, mulige årsaker er hormonelle forstyrrelser, inkl stress, forstyrrelser ithyroidfunksjon, prevensjon, graviditet, overgangsalder, PCOS, endometriose, undervekt/overvekt, mye trening, rask vektøkning/nedgang, medisiner (inkl, ibubrofen og paracetamol).

varer det mer enn 3 sykluser bør du tenke på å bestille en legetime. 

Anonymkode: a70fe...16f

Skrevet

Kjære Trådstarter.

Jeg stenger denne tråden nå da den bryter med retningslinjene for Kosthold, trening og sport.

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

- Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/ eller svar på spørsmålene dine. 

Vennlig hilsen
lillesky (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...