Gå til innhold

Nå er jeg rådvill! 7-åringen hører ikke på det jeg sier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har nå ved flere anledninger tatt med seg neglelakk, sminke, maling etc alt som kan klines med, opp på rommet sitt og klint rundt med det. Fordi hun skal lage noe sier hun. Hun har tatt neglelakken min og tømt flere flasker, klippet i filler en løp gloss for å lage ting. Hun rører det sammen. Hun har også vært hos storesøstera si og tatt sminke der.

Hun har fått klar beskjed at det IKKE er lov å drive med noen form for klin på rommet. Og maling brukes kun nede ved kjøkkenbordet. Men, hun har altså gjentatte ganger ikke hørt på dette og har gjort det likevel. Kliner rundt omkring på rommet sitt.

Nå kom jeg akkurat hjem, og nå hadde hun tatt med maling på rommet og sølt på rommet sitt på badet og på kjøkkenet.

Hun har fått konsekvens i form av at jeg har fjernet alt fra rommet som hun ikke kan ha der og null iPad og TV. Men, alikevel klarer hun å finne noe nytt å kline med. Når jeg tror jeg har fjernet det meste. Jeg får heller ikke låst inn alt hun kan finne på å kline med.

Nå er jeg egentlig rasende, men lurer på hvordan jeg skal forholde meg til dette? Hva gjør jeg? Hvilken konsekvenser bør dette få?

Anonymkode: 39e88...674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke fjern ting som ikke har noe med saken å gjøre. Få henne til å vaske opp etter seg, og erstatte med lommepengene det hun har tyvlånt.

Anonymkode: 666c8...1e5

• Liker 2
Skrevet

Få henne til og erstatte det hun har ødelagt med sine egne penger og vaske opp etter seg. Hjelper ikke alltid og kjefte

• Liker 2
Skrevet

Straff med å tvinge henne til å vaske opp selv, og ikke gi lørdagsgodteri denne uka.

Anonymkode: 86a1d...b11

Skrevet

Straff og kjeft er som regel lite konstruktivt. Jeg ville gitt en naturlig konsekvens som er at hun må selv rydde og vaske etter seg, samt at noe av ukepengene hennes går til å erstatte de tingene hun har tatt fra dere.

Parallelt med det ville jeg tatt henne med til en hobbybutikk hvor hun kan få kjøpe tusjer, maling, glitter, klistermerker osv slik at hun har noe hun får lov å leke og utfolde seg med.

Anonymkode: 1e17c...e0e

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke fjernet noe som ikke har med saken å gjøre. Kun ting som kan lages om til klin. Og hver gang har hun måttet vaske opp etter seg.

Hun får ikke ukepenger og pr. Nå har hun ingen penger å erstatte med.

Hun har masse stæsj på rommet hun kan utfolde seg med, men det hjelper altså ikke. Og maling har vi masse av, men som hun da har sølt med i dag.

TS

Skrevet

Du sier ikke noe om hun har eget maleutstyr eller hobbyutstyr. Har hun det? Om hun ikke har det så «er det ikke så rart» at hun bruker det hun kan finne. Du kan ordne en boks til henne med maling, klistremerker, lim, tråd, hobbyting, samt en voksduk eller noe. Dette kan hun holde på med på egnet plass. 

Husker selv da jeg var liten og elsket å tegne. Foreldrene mine glemte ofte å kjøpe nytt tegnepapir, så jeg rev ut sider fra bøker og tegnet på disse, eller tegnet i bøker. Nå i etterkant tenker jeg jo at det var helt idiotisk. Men jeg fikk jo ikke tegneark!! 

Anonymkode: 03a11...35b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke noe om hun har eget maleutstyr eller hobbyutstyr. Har hun det? Om hun ikke har det så «er det ikke så rart» at hun bruker det hun kan finne. Du kan ordne en boks til henne med maling, klistremerker, lim, tråd, hobbyting, samt en voksduk eller noe. Dette kan hun holde på med på egnet plass. 

Husker selv da jeg var liten og elsket å tegne. Foreldrene mine glemte ofte å kjøpe nytt tegnepapir, så jeg rev ut sider fra bøker og tegnet på disse, eller tegnet i bøker. Nå i etterkant tenker jeg jo at det var helt idiotisk. Men jeg fikk jo ikke tegneark!! 

Anonymkode: 03a11...35b

Hun har alt dette og mere til. Men, vet hun må sitte på kjøkkenet med duk under.

TS

Skrevet

Vurdert å lage en egen plass på rommet hennes som er beregnet på hobbyaktiviteter? Hvis den dedikerte plassen er på kjøkkenet sammen med alle andre, så kan jo problemet være at hun ønsker å sitte i fred.

Anonymkode: ed147...593

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har alt dette og mere til. Men, vet hun må sitte på kjøkkenet med duk under.

TS

Ta det fra henne til hun slutter med tull 

Anonymkode: b3004...75e

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurdert å lage en egen plass på rommet hennes som er beregnet på hobbyaktiviteter? Hvis den dedikerte plassen er på kjøkkenet sammen med alle andre, så kan jo problemet være at hun ønsker å sitte i fred.

Anonymkode: ed147...593

Nei, hun får ikke lov til å holde på med "klin" på rommet. Skal hun holde på med slikt så må hun sitte på kjøkkenet. Og der får hun stort sett sitte i fred.

Tusjer, farger, klistremerker, ark og diverse får hun ha på rommet.

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Straff og kjeft er som regel lite konstruktivt. Jeg ville gitt en naturlig konsekvens som er at hun må selv rydde og vaske etter seg, samt at noe av ukepengene hennes går til å erstatte de tingene hun har tatt fra dere.

Parallelt med det ville jeg tatt henne med til en hobbybutikk hvor hun kan få kjøpe tusjer, maling, glitter, klistermerker osv slik at hun har noe hun får lov å leke og utfolde seg med.

Anonymkode: 1e17c...e0e

Jeg er helt uenig med deg at barn skal "belønnes". Her lærer jo barnet at dersom hun kliner til, så får hun fancy hobbysaker for å leke seg med istedenfor.

Anonymkode: 8af20...24a

• Liker 5
Skrevet

Det er jo faktisk kreativt å ville lage noe. Kansje dere kan lage kunst? Feks store bilder og så lime og styre emd forskjellig maling. prøv å bruke bomull og papir for å lage pappmasje og lag underlagtekstur før dere maler på. 

Anonymkode: 46d2a...ab3

Skrevet

Har hun sett mye på YouTube? Er noen videoer der de blander alt mulig dritt, lipgloss, neglelakk, osv. Kan være hun har funnet inspirasjonen sin der... 

Hun må jo bli forklart konsekvensen av det hun driver med, og rydde opp selv. Antar hun kan kline sammen ganske store verdier på en runde, pluss at søsken nok blir lei seg når hun forsyner seg av ting de er redd for. 

Har du forsøkt å sette det i perspektiv, det du ødela nå er verdt like mye som telefonen du ønsker deg? Min 7 åring har ikke pengebegrep, så jeg snakker antall brød, legobokser eller dataspill. 

Anonymkode: 13ccd...28f

• Liker 5
Skrevet

Min har også hatt slike raptuser. Male bilder med neglelakk så det lekker gjennom arket og stinker ned hele kåken. Vaske tusjene for å lage farget vann i vasken. Jeg har rett og slett fjernet 'klinesaker'. Kastet og gjemt. Og rett og slett kjeftet. For det er fullstendig uakseptabelt å ødelegge andres ting eller fellesting. Én ting om hun ødelegger sine egne saker på en måte som ikke påvirker meg, men om jeg må bidra til vask/rydding eller leve med stank, så er det uaktuelt. 

Jeg ville gitt beskjed om at neste gang hun setter i gang med noe klin på rommet, så forsvinner alt av hobbysaker. Ødelegger hun andres ting, må hun jobbe for dem som 'tilbakebetaling'. 

Kanskje oppmuntre til mer fornuftig eksperimentering, som å blande maling på palett, tilsette glitter, lage bilder med dette? Og da på kjøkkenet sammen?

Og lås ned alle sakser først som sist - når hun bruker dem til å ødelegge andres ting, kan de ikke være tilgjengelig for henne.

Anonymkode: 83be5...0ff

• Liker 1
Skrevet

Hos meg ville hun blitt nødt til å rydde opp etter seg, jobbe litt for å « tjene inn» det hun hadde ødelagt for og så hadde jeg hatt en lengre ikkefordømmende samtale om hvorfor hun gjør dette og om vi kan finne en annen løsning.

Både jeg og noen av mine barn har vært slik, så jeg har i bunn og grunn en viss forståelse for at det er spennende, men når klin kommer på avveie og ting blir ødelagt, er det ikke moro. 

Hun har åpenbart et slags prosjekt på gang og noe hun vil finne ut av. Kanskje hun eksperimenterer med hvordan det oppfører seg? Hva med et lite kjemisett i julegave? 

Undertegnede skulle bli « professor» i den alderen og husker enda at jeg blandet raspet sykritt, med hudkrem, leggevann og parfyme og håpte at det skulle skje noe spennende. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var ram på å «kline» med ting som unge. Sukk, stakkars foreldrene og søsknene mine. Hadde spesielt en venninne jeg brukte å lage heksebrygg med.. uff. Men husker mammaen hennes lot oss slå oss løs på kjøkkenet. Fikk koke ting og forsyne oss av egg, havregryn, frukt, konditorfarge osv som vi kokte. Altså, tror det bare skjedde en gang, men jeg husker det SÅ godt. Var så gøy!! Og etterpå måtte vi smake på det - det var avtalen vi gjorde med henne. Hehe. Tror det jeg prøver å si er: det er en periode (jeg lover at jeg ikke holdt på sånn i årevis) og det er fint å finne en løsning der hun kan kline på en måte som er levelig for alle. Dvs: ikke neglelakk!! Det fester seg i ALT og øselegger det. Vis henne klipp på YouTube hvor vanskelig det er å vaske bort! Kanskje hun kan ha glede av å sy? Jeg elska å klippe i mønstrete stoff og sy. Sydde egne klær på ungdomsskolen! Kan hun få leke med maling i badekaret? Det er gøy! Bake? Kanskje julekaker som etterpå kan pyntes? Planlegge et overdådig pepperkakehus dere kan bake sammen? Hva med batikk? Det er litt 80’s, da. Hehe.

Anonymkode: 222db...fa1

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange tips og råd🙂👍🏻 Jeg mistenker at hun har fått idéer fra YouTube...

Skal snakke litt mer med henne å se om vi kan få til en avtale slik at hun ikke hele tiden føler trangen til å eksperimentere. Hun er over gjennomsnittet opptatt av slim og klin virker det som. Også skal hun få jobbe litt for meg for det hun har ødelagt.

Hun har bedt om unnskyldning to ganger i dag for det med malinga, så det ble jeg veldig glad for😉

TS

Skrevet

hun høres ut som en kreativ sjel;) akkurat som min...har hatt det samme problemet... da med slim...det skule lages slim over alt, med alt..såper, mel, lim, dopapir...og tilsatt farge med neglelakk, tusj, maling tilsatt min parfyme for at det skulle lukte bedre (youtube var nok en stor del av interessen også her i huset) jeg aner nok ikke alt hun drev med...med venninner og alene...... til slutt ble jeg så lei at jeg kastet melet, tok et alvorsord med henne og venninner at det er ikke lov å lage her i huset når det er hemmelig...og listet opp alle de ingrediensene over som forbudt område, ikke til å berøres av noen i husstanden under 10 år...hehehe....det funka jo OVERHODE ikke...hehehe. hun var helt hekta og klarte ikke slutte.....så da gikk melet i søpla, såpe ble gjemt og låst inne....dopapiret ble nøye kontrollert..... det ble jo bare stress for meg egentlig og stemningen i hjemmet var ikke akkurat på topp.... jeg ble surere og surere hun mer kreativ med gjemmesteder og å skjule det.... så jeg måtte legge om taktikken.... så så noen YouTube videoer med henne, kjøpte inn en del ting og bruke med henne og så lagde vi det ute.... så begrenset jeg YouTube uten å lage forbud (ble hjulpet av sommerferien her altså) hvor vi gjorde mye annet og hadde ikke tid til alt det slim greiene... etter sommeren har det dødd ut..... og la meg bare si....jeg tar det ikke akkurat opp heller.... men hun er fortsatt kreativ og jeg legger få begrensinger på det.... hun får tusje og male og skape og lage...og la meg bare si vi har de mest fantastiske kreasjoner av doruller, men det er ikke skjult. eneste regelen angår maling. det må gjøres ved kjøkkenbordet etter avtale!!!  

Anonymkode: f608b...c62

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om hun trenger en ny hobby. Hva med å lære henne matlaging/baking i stedet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...