FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 (endret) Jeg sitter nå her i stuen med fysikk boken foran meg.. Ligger tynt an i faget, med tanke på at jeg kun har fått karakter 1 og 2 til nå.. Tingen er at jeg nekter å droppe ut fra fysikken, pga drømmen er å bli kommersiell pilot, da det kreves fysikk 1 til å søke pilotstudiet i Tromsø. Jeg kan jobbe så mye jeg vil med faget, men likevel fatter jeg ganske lite.. Skjønner det grunnleggende.. Har prøve i termofysikk og bølger på fredag, og lurer på hvordan jeg kan forberede meg. Læreren min sier at det er bare til å gjøre så mange oppgaver som mulig, men det blir fort vanskelig hvis man ikke skjønner hvorfor svaret er som det er osv.. Fysikken blir ikke lettere for å si det sånn... Var så dum som valgte P-matte i Vg1.. Har S1 nå, (det går helt greit). Nekter å gi opp. Noen som er/var i samme situasjon som meg? Endret 26. november 2018 av FunnyBoy123
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Legg ut noen typiske oppgaver fra boka som du ikke skjønner svaret på, Så kan jeg forklare så godt jeg kan. Hilsen nytutdannet fysikklærer (så vet ikke akkurat hva slags oppgaver dere holder på med, men kan stoffet godt og pleier å være god til å forklare ting enkelt:)) Anonymkode: bc683...ca0 1
FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Legg ut noen typiske oppgaver fra boka som du ikke skjønner svaret på, Så kan jeg forklare så godt jeg kan. Hilsen nytutdannet fysikklærer (så vet ikke akkurat hva slags oppgaver dere holder på med, men kan stoffet godt og pleier å være god til å forklare ting enkelt:)) Anonymkode: bc683...ca0 Hei! Tusen takk for at vil hjelpe meg, det setter jeg veldig stor pris på. Vi bruker ERGO fysikkboken . Det er 2 oppgaver sliter jeg litt med for øyeblikket. 1 - På solas overflate har gassmolekylene en gjennomsnittlig kinetisk energi på Regn ut temperaturen på solas overflate. 2 - Et fly går i en høyde på 9000 m. Lufttrykket utenfor flyet er 30 kPa. Inne i flykabinen er lufttrykket 80 kPa. En flydør har arealet 1,5 m2. Hvor stor er summen av trykkreftene mot døren? Hvilken retning har denne kraftsummen?Har prøvd meg litt fram, men får aldri det korrekte svaret.. 😬
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 Så, jeg har tre tips til oppgave 1., ser på den først 1. Bruker du riktig formel for hvor mye kinetisk energi en gass har utifra temperaturen det har? E = 3/2×k×T der k = 1,38 *10^-23 J/K (ser ikke i samme bok, men antar det er denne dere bruker) 2. Går selve matten greit? Kan anta det er vanskelig når du hadde P-matte, og at å bli god i likninger gjør at fysikken vil gå mye bedre. For at dette skal gå lett må du klare å gjøre om formelen så det står T= uten å sette inn noen tall først. Klarer du det? Hvis ikke ville jeg sett om jeg klarte å lære meg det. 3. Passer du på at T skal være i Kelvin og ikke Celcius i formelen? Altså, svaret formelen "spytter ut" er i Kelvin, og du må trekke fra 273 for å få temperaturen i Celcius om det er det du vil finne. Anonymkode: bc683...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Svarte med spørsmål fordi forklaringen min blir veldig ulik avhengig av hva problemet er Anonymkode: bc683...ca0
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 Nå er det lenge siden jeg hadde fysikk, men synes et av triksene er å bli kjent med formelheftet(vi hadde i hvert fall lov til å bruke det på eksamen). Så leter man etter den riktige formelen ved å se på hvilke variabler man har oppgitt i oppgaven og hvilke man skal finne. Anonymkode: 43a1b...585
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 19 minutter siden, FunnyBoy123 said: 2 - Et fly går i en høyde på 9000 m. Lufttrykket utenfor flyet er 30 kPa. Inne i flykabinen er lufttrykket 80 kPa. En flydør har arealet 1,5 m2. Hvor stor er summen av trykkreftene mot døren? Hvilken retning har denne kraftsummen? Men du får til retningen av kraftsummen? Om trykket er høyre inni flyet enn utenfor flyet presses døren da innover eller utover? Anonymkode: 43a1b...585
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 Sønnen min sliter med det samma ba han gjøre så mange oppgaver som overhodet mulig. Ville bare ønske lykke til og ikke gi opp faget👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽 Du greier det, men må kanskje jobbe hardere eller annerledes😊 Anonymkode: 1bbc2...315 1
Resignert Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 (endret) Trykkdifferanse 50kPa (50 000N/kvadratmeter) ganger 1.5 kvadratmeter areal blir jo 75 000 N, eller 75kN, rettet utover. I dagligtale blir det 7.5 tonn (noe som de fleste kan relatere seg til, selv om å bruke en masseenhet for kraft er prinsipielt feil ) Denne oppgaven var da særdeles relevant for en pilotspire, og egentlig nesten barneskolenivå...... Endret 26. november 2018 av Resignert
Gjest HankySpanky Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 Formelhefte + oppgaveløsning, selvfølgelig etter at du har lest -og forstått- teorien i de aktuelle kapitlene. Det skal være sagt at matte og fysikk ikke er for alle, sliter du, må du jobbe mye mer grundig (og løse mange flere oppgaver) enn en nerd med klisterhjerne som tar alt på strak arm.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Ikke for å være en gledesdreper, men er jo tross alt en grunn for at det er krav om fysikk for å bli pilot. Hvis du sliter veldig med det burde du kanskje revurdere yrkesvalg. Anonymkode: 709b8...205 1
FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 Forfatter #12 Skrevet 26. november 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke for å være en gledesdreper, men er jo tross alt en grunn for at det er krav om fysikk for å bli pilot. Hvis du sliter veldig med det burde du kanskje revurdere yrkesvalg. Anonymkode: 709b8...205 Har allerede privatflyger sertikatet.. Skal selvfølgelig IKKE la et par oppgaver i en fysikkbok stoppe drømmen min..
FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 Forfatter #13 Skrevet 26. november 2018 1 hour ago, Resignert said: Trykkdifferanse 50kPa (50 000N/kvadratmeter) ganger 1.5 kvadratmeter areal blir jo 75 000 N, eller 75kN, rettet utover. I dagligtale blir det 7.5 tonn (noe som de fleste kan relatere seg til, selv om å bruke en masseenhet for kraft er prinsipielt feil ) Denne oppgaven var da særdeles relevant for en pilotspire, og egentlig nesten barneskolenivå...... Joda, fikk den til lenge før du skrev den kommentaren. Men takk for svar uansett! Enig at den er relevant til pilotteorien! Derfor jeg tar fysikk
FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 Forfatter #14 Skrevet 26. november 2018 53 minutter siden, HankySpanky said: Formelhefte + oppgaveløsning, selvfølgelig etter at du har lest -og forstått- teorien i de aktuelle kapitlene. Det skal være sagt at matte og fysikk ikke er for alle, sliter du, må du jobbe mye mer grundig (og løse mange flere oppgaver) enn en nerd med klisterhjerne som tar alt på strak arm. Jepp, jobber hver dag med fysikk minst i 1.5 time.
FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Sønnen min sliter med det samma ba han gjøre så mange oppgaver som overhodet mulig. Ville bare ønske lykke til og ikke gi opp faget👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽 Du greier det, men må kanskje jobbe hardere eller annerledes😊 Anonymkode: 1bbc2...315 Tusen takk! Det klarer han vet du! Vi skal klare det. 1
FunnyBoy123 Skrevet 26. november 2018 Forfatter #16 Skrevet 26. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Så, jeg har tre tips til oppgave 1., ser på den først 1. Bruker du riktig formel for hvor mye kinetisk energi en gass har utifra temperaturen det har? E = 3/2×k×T der k = 1,38 *10^-23 J/K (ser ikke i samme bok, men antar det er denne dere bruker) 2. Går selve matten greit? Kan anta det er vanskelig når du hadde P-matte, og at å bli god i likninger gjør at fysikken vil gå mye bedre. For at dette skal gå lett må du klare å gjøre om formelen så det står T= uten å sette inn noen tall først. Klarer du det? Hvis ikke ville jeg sett om jeg klarte å lære meg det. 3. Passer du på at T skal være i Kelvin og ikke Celcius i formelen? Altså, svaret formelen "spytter ut" er i Kelvin, og du må trekke fra 273 for å få temperaturen i Celcius om det er det du vil finne. Anonymkode: bc683...ca0 Tusen hjertelig! Nå forstår jeg selvfølgelig hva de vil.. Takk for hjelpen! Masse Lykke til med fysikk lærer karrieren din. ! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå