Gå til innhold

Gå ned i vekt uten trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør og har helseplager som gjør at jeg ikke har mulighet til å være mye i aktivitet. Jeg kan gå turer og slikt, men målet nå er å gå ned i vekt. 

Merker at jeg er litt overvektig, og vil gjerne ha tips til dietter eller kostholdsvaner som er gode for å gå ned i vekt. Helst ikke slik at jeg må spise grønn suppe til frokost, middag og kvelds.

Takk på forhånd!

Anonymkode: 8b06f...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei 🙂

Jeg vil tro at det å kutte ned på raske karbohydrater (ris, pasta, potet, brød osv) i det daglige kostholdet kan hjelpe? Altså kutte ned på de tingene som krever litt forbrenning. Og begrense snop til helger da 🙂 Kombinere det med spaserturer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lifesum-appen (teller kalorier) og ligger på 1700 om dagen. Det skal sies at jeg trener tre ganger i uken, men man kan fint gå ned i vekt uten trening om man planlegger litt. Du må først og fremst finne ut hva din BMR er (det kroppen forbrenner om du ligger stille en hel dag), kalkulator for det kan du finne her: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp (der ser du hva kroppen din trenger helt nødvendig, og hva den trenger om du er stillesittende, lite aktiv, eller aktiv). 

Jeg veier så og si all mat jeg spiser, og legger inn i appen, rett og slett for å få oversikt. Jeg har gått ned 5 kg på 1,5 måned, og har spist KARBOHYDRATER (dette er IKKE din fiende som mange påstår, det er bare snakk om at du må spise riktige karbohydrater) :) Spiser variert og unner meg noe godt på lørdager (og av og til søndag). 

Anonymkode: da138...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, gå turer! Det hjelper på total mengde kalorier brent ila en dag/uke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint an å gå ned i vekt selv om du ikke kan trene. Mange overvurderer effekten av trening når de skal slanke seg. Det aller viktigste arbeidet ligger i matinntaket, altså hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag. Ligger du i underskudd går du ned i vekt. Jeg gikk ned mange kilo da jeg var sykmeldt og ikke kunne bevege meg noe særlig. Spiste helt vanlig mat, bare i mindre mengder, og spiste minimalt med godteri. Det er alt for mye fokus på å "kose seg" i samfunnet vårt, spesielt i helgene. Hvis man vil trøkke innpå med søtsaker fredag til søndag, blir det tilnærmet umulig å gå ned i vekt. Etter at jeg innså dette, klarte jeg å gå ned i vekt og ikke minst holde vekta. Har holdt matchvekta i 3 år nå. 

Fortsett å gå turer, det er bra for kropp og sjel! Bare husk at kostholdet er viktigst når det gjelder vektnedgang. Lykke til! 

Anonymkode: 8aede...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Du kan gå ned i vekt uten å trene. For å gå ned i vekt handler det om kun en ting = kalorier inn/ut. Altså, du må forbrenne mer kalorier enn du har i deg. Så du må spise i et underskudd. Nei, du trenger IKKE å kutte pasta/brød/ris osv! Det jeg vil anbefale er at du starter å telle kalorier. Finn en kalkulator på nett og finn ut hvor mange kalorier du skal ha iløpet av en dag, last ned Lifesum eller Myfitnesspal og start og loggføre alt du spiser og drikker(!!). Det er veldig viktig at du har en kjøkkenvekt og veier hvert minste lille gram du spiser, ikke loggføre hva du tror det er, du må vite for sikkert, hvis ikke kan du bomme kraftig:) 
Loggføring av mat og telle kalorier er den mest effektive måten å gjøre det på, men dersom du ikke klarer det så anbefaler jeg å tenke på porsjonene dine. Spis litt mindre, hold deg til godteri og snacks en gang i uken. Et annet godt tips: Ikke drikk kaloriene dine, tenk at et glass melk/juice/saft kan lett inneholde 2-300kcal. Så vann eller sukkerfri brus/saft er nok best (med tanke på vekttap, ikke helse). 

Jeg har gått ned 17kg og har spist pasta og brød så og si hver dag, og til og med spist pizza og burger en gang eller to for uka!:)

Anonymkode: 85f05...e45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo. Jo færre karbohydrater, jo fortere går man ned i vekt hvis man er overvektig. Det er nemlig slik at karbohydrater gjør at kroppen vil lagre fett i stedet for å forbrenne fett. Spise mye karbohydrater når man vil ned i vekt som overvektig er som å kjøre bil med håndbremsa på. Grensa for hvor mange karbohydrater man kan spise og fortsatt klare å gå ned i vekt varierer etter insulinresistens. De over her som har gått ned i vekt med karbohydrater er ikke veldig insulinresistente. For andre som er veldig insulinresistente så må de kanskje ned i 0 gram karbohydrater. De fleste overvektige må under 50 gram per dag. 

Anonymkode: b2365...f32

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er kanskje supert for å gå ned fort, men de færreste klarer å holde seg til den livsstilen i lengden. På lavkarbo nekter du deg ting, som ikke er bra i det hele tatt. Spis og kos deg, men i mengder! Grunnen til at man går så fort ned på lavkarbo er at karbohydrater ofte er mye kalorier og kutter man det så er det ikke rart man går fort ned. Spør hvem som helst som har gått på lavkarbo og så spør du du hvor mange som "sprakk", fikk dårlig samvittighet og ga F i hele greia... 

Å.nekte kroppen ting den i perioder har lyst på gir deg bare dårligere selvfølelse og dårligere samvittighet når du spiser det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke bra. Øker risiko for hjerte-karsykdommer drastisk. Les deg opp på nyere forskning.

Livsstilsendring må til. 90% er kosthold, 10% er trening på vektnedgang. Trening hjelper lite med det. Spis sunt, variert og få i deg nok karbs så kroppen holder forbrenningen oppe. Kalorier inn, kalorier ut. Spis mindre kalorier enn du forbrenner.

Anonymkode: 83f65...bd9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lavkarbo", ketogent eller normalkarbo som det faktisk er, handler ikke om å nekte seg annet enn den som gjør en syk og fet.. Hvordan det skulle være uheldig i lengden kan den forklare som er god i mentalgymnastikk. Det handler om å forstå hvordan kroppen virker, og ha et kosthold der en spiller på lag med den. Viljestyrke versus kontinuerlige biokjemiske prosesser er derimot dømt til å mislykkes i det lange løp. 

Det fine med å spille på lag med kroppen, dvs få hormoner i balanse, er at man slipper den fysinga som er et resultat av at kroppen bruker glukose som drivstoff. Når kroppen er tilpasset å bruke fett som drivstoff, slipper man ubalanse i blodsukker og cravings. Blant annet.

Det er heller ikke slik at man aldri kan spise noe som gir stor insulinbelastning, kroppen tåler dette fint om det skjer en gang innimellom, men ikke jevnlig. 

Det som øker risikoen for hjertekarsykdom er mye karbohydrater i kosten, stress, korn og frøoljer, inflammasjon(resultat av de tre første) og enkelte genvarianter (koagulasjonsenzym bl.a.) Ikke naturlig mat vi er evolusjonsmessig tilpasset gjennom. 

Anonymkode: 02c25...d39

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er ikke bra. Øker risiko for hjerte-karsykdommer drastisk. Les deg opp på nyere forskning.

Livsstilsendring må til. 90% er kosthold, 10% er trening på vektnedgang. Trening hjelper lite med det. Spis sunt, variert og få i deg nok karbs så kroppen holder forbrenningen oppe. Kalorier inn, kalorier ut. Spis mindre kalorier enn du forbrenner.

Anonymkode: 83f65...bd9

Så feil man kan ta.

Anonymkode: b781f...8ec

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått ned 10 kilo siden sommer. Har ikke trent, men spist mindre og mindre småspising på kveldene. Godis kun i helgene og mindre posjon til middag.

Begynte med at det var mye stress på jobb. Jeg var for sliten til å spise og søtsuget var borte. Og så har det bare fortsatt. Altså, jeg spiser både frokost, lunsj og middag, men i mindre mengder. Teller ikke kalorier eller karbihydrater, har ingen app og spiser vanlig mat. Nå som jeg er så godt i gang satser jeg på 5 kilo til:) 

Anonymkode: cad18...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening for vektnedgang er overvurdert, nesten alt er kosthold. Så det går helt fint, synes du har fått mange gode tips her. Å faste er jo noe jeg vil påstå kan være enklere å gjennomføre når man ikke trener.

Det klassiske tipset er jo bare å spise mindre enn du forbrenner, trener du ikke så må du spise enda mindre enn om du hadde vært mer i aktivitet og forbrent mer, men når du trener så får du gjerne også økt apetitt så vinninga går fort opp i spinninga for hobbymosjonistene. Man får jo selvsagt en helseeffekt av trening og noen vil påstå høyere forbrenning når man bygger muskler osv, men det er på grensen til en myte at et par zumbatimer på sats i uka spiller noen rolle når man skal slanke seg. Spinning-feit er jo et kjent begrep, en kombinasjon av økt apetitt og god samvittighet (man kan unne seg litt siden man har trent), og gjerne ideen om at man må trykke ned en banan/bar/proteinshake rett etter en trening, gjør jo at noen går OPP i vekt av å trene. 

Anonymkode: 3c614...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifesumapp og da vil de kaloriinntaket lavt. Spiste grønnsaker og fisk, ikke saus, ikke ris/potet/pasta eller sauser. Kunne nok ha spist kylling og skinke også, men liker ikke kjøtt. Det blir mengder av grønnsaker man må spise for å komme opp til et ok kaloriinntak, så var stappmett konstant. 

Passet på at jeg fikk nok proteiner, lite karbo og lite fett. Gikk ned 20 kg på få mnd. 

Anonymkode: 52ccb...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...