AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Hei. Som voksen elev skal jeg lære meg respirasjonssystemet. Men roter det litt til. Kanskje noen kan hjelpe meg litt? Altså når vi puster inn så trekker vi luft ned i lungene. Når luften kommer ned i lungene så går i de ut i alveoler? Rundt lungeblærer/alveoloer er det tynne blodårer som tilfører luften vi puster oksygen? Jeg sliter med å koble hva gjør blodet og hva gjør lungene- Noen som vil hjelpe meg? Tusen takk Anonymkode: 1aac1...0e6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Bruk youtube Anonymkode: ee876...3aa
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 De tynne blodårene heter kapillærer. Anonymkode: a4dcd...c7d
smartie Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 Khan academy på yt har mange gode videoer om anatomi og sykdomslære, anbefales. 2
boblevann Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Kjøp deg sykepleiepluss! Det er leger/sykepleiere som legger ut veldig gode videoer med tegninger. De terper, repeterer og forklarer alt på ''norsk''. Utrolig gode til å forklare, og alt blir forklart på et språk man kan forstå Sykepleiepluss.no
Vox_populi Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rundt lungeblærer/alveoloer er det tynne blodårer som tilfører luften vi puster oksygen? Nei, omvendt: lufta tilfører blodet oksygen! Og blodet kvitter seg med karbondioksyd, CO₂.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 Tusen takk - så snille dere er ❤️ 🙂 Anonymkode: 1aac1...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 1 time siden, Vox_populi skrev: Nei, omvendt: lufta tilfører blodet oksygen! Og blodet kvitter seg med karbondioksyd, CO₂. Det er nok akkurat her jeg roter det til 😕 Kunne du enkelt forklart for meg? Når vi puster inn så kommer oksygen ned i lungene og til alveolene... og hvor går luften videre? vi puster ut igjen karbondioksyd? Tusen takk om du gidder 🙂 Anonymkode: 1aac1...0e6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok akkurat her jeg roter det til 😕 Kunne du enkelt forklart for meg? Når vi puster inn så kommer oksygen ned i lungene og til alveolene... og hvor går luften videre? vi puster ut igjen karbondioksyd? Tusen takk om du gidder 🙂 Anonymkode: 1aac1...0e6 Luften som da består av mye oksygen diffunderer fra alveolene over i blodårene (kapillærene) og fester seg til de røde blodlegemene (erytrocyttene) og går videre rundt i kroppen til alle cellene våre. Cellene gjør en såkalt celleånding der avfallsproduktet blir karbondioksid (og vann) og så drar karbondioksidet tilbake til lungene. Veldig enkelt forklart. Anonymkode: 25164...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 Hvilket nivå må du kunne det på/hva studerer du? Litt avhengig av hvor godt du må kunne det, og hvordan du lærer best, ville jeg prøvd å dele det opp litt. Anatomi først (brystkassen/luftveiene/lungene/de respiratoriske enhetene) og sirkulasjonen til lungene, så hvordan ventilasjonen (luft inn og ut) fungerer, og så hvordan respirasjonen (oksygen inn og CO2 ut) fungerer. Anonymkode: ee876...3aa
Vox_populi Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Det som foregår i kroppen kalles forbrenning, og ikke uten grunn, det kan sammenlignes med å fyre med ved. Karbon (=kull) finnes i mat og i ved, og når den kombineres med oksygen fra lufta, får vi CO₂ . Dessuten frigjøres varme som vi observerer som ild og som energi for kroppen. CO₂ er avfall som kroppen må kvitte seg med, og det foregår i lungene. Mellom alveolene og de bitte små blodårene utveksles gass: O₂ fra lufta til blodet, CO₂ den omvendte vegen. Så transporterer hjertet de røde blodlegemene med oksygenet rundt i kroppen der det foregår forbrenning, og ringen er sluttet: CO₂ (+ vann og energi) dannes og føres via venene til lungene, der det skilles ut. Hvor blir det så av alt CO₂ som levende organismer spyr ut? Hvorfor kveles vi ikke på kort tid av alt dette? Grønne planter forbruker det. Ved hjelp av energi i sollyset produserer de karbohydrater som senere kan spises eller fyres med av deg og meg – et evig kretsløp. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #12 Skrevet 26. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilket nivå må du kunne det på/hva studerer du? Litt avhengig av hvor godt du må kunne det, og hvordan du lærer best, ville jeg prøvd å dele det opp litt. Anatomi først (brystkassen/luftveiene/lungene/de respiratoriske enhetene) og sirkulasjonen til lungene, så hvordan ventilasjonen (luft inn og ut) fungerer, og så hvordan respirasjonen (oksygen inn og CO2 ut) fungerer. Anonymkode: ee876...3aa Jeg kan norsk språket ganske bra nå. Men det å lese og sette sammen er vanskelig. Jeg tar voksenopplæring. Er på vg1 Anonymkode: 1aac1...0e6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Som voksen elev skal jeg lære meg respirasjonssystemet. Men roter det litt til. Kanskje noen kan hjelpe meg litt? Altså når vi puster inn så trekker vi luft ned i lungene. Når luften kommer ned i lungene så går i de ut i alveoler? Rundt lungeblærer/alveoloer er det tynne blodårer som tilfører luften vi puster oksygen? Jeg sliter med å koble hva gjør blodet og hva gjør lungene- Noen som vil hjelpe meg? Tusen takk Anonymkode: 1aac1...0e6 Kanskje på tide å åpne læreboka og begynne å pugge? Amund Gulsvik har skrevet en lærebok om pust. Men først bær du lære deg anatomien og fysiologien. Anonymkode: ffa33...1d7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan norsk språket ganske bra nå. Men det å lese og sette sammen er vanskelig. Jeg tar voksenopplæring. Er på vg1 Anonymkode: 1aac1...0e6 Det finnes vel både internettsider, annen litteratur og videoer på ditt morsmål? Anonymkode: ee876...3aa
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vel både internettsider, annen litteratur og videoer på ditt morsmål? Anonymkode: ee876...3aa Det er tenkelig, men bare om det er majoritetsspråk i en stat. Uansett er det lite hjelp i å kunne faget om en ikke kjenner den norske terminologien. Da får en ikke formidlet det en kan. Anonymkode: ca317...988
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 Har du prøvd å bruke ndla.no? https://ndla.no/subjects/subject:24/topic:1:183751?filters=urn:filter:a4d2ed33-2d86-4995-b756-31fdeb17f310 Anonymkode: a888f...0ec
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 Her står det nøyaktig om respirasjonssystemet: https://ndla.no/subjects/subject:24/topic:1:183751/topic:1:184790/topic:1:187208/resource:1:3953?filters=urn:filter:a4d2ed33-2d86-4995-b756-31fdeb17f310 Anonymkode: a888f...0ec
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #18 Skrevet 27. november 2018 Hvis det er i forbindelse med biologi 1 du lærer deg det så kan jeg sende deg notatene mine fra da jeg hadde faget, evt bare delen om respirasjonssystemet:) Anonymkode: e3710...b45
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #19 Skrevet 27. november 2018 Det gjelder vel egentlig å tenke enkelt. Hva er vi avhengige av? Energi. Hva er metabolismen vår avhengig av? Oksygen. Hvor får vi oksygen fra? Lufta. Hvordan kommer luften inn i kroppen? Via lungene. Hvordan kommer oksygenet til alle steder i kroppen som trenger energi? Via blodet. Etter min mening hjelper det lite å kunne respirasjonssystemet på detaljnivå når man ikke kan de helt enkle prinsippene. Det er nok også lurt å koble respirasjonssystemet og sirkulasjonssystemet. Anonymkode: 08427...53f 1
Pmaxqueen Skrevet 27. november 2018 #20 Skrevet 27. november 2018 Når du puster inn (inspirerer) kommer luften inn i munnhulen og ned lufterøret (trekea), luftrøret deler seg i 2 og det er dette vi kaller bronkier, som igjen deler seg til bronkioler, som igjen deler seg. Luften går helt ned til alveolene som ligger nært kapilærer. Het kan blodet ta opp oksygen og kvitte seg med CO2, dette kalles diffusjon. Oksygenrikt blod går gjennom hjertet/sirkulasjonssystemet før det kommer tilbake til kapilærene (oksygenfattig), skiller ut CO2, tar opp o2, også går det rundt og rundt og rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå