AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Hva tenker dere? Barnet syns det er flaut å stå på en scene å synge og ønsker derfor ikke å være med på juleavsluttningen. Det er snakk om småskolen. Anonymkode: 17cea...f5d
kaseni Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Ta en prat med læreren? Som lærer selv har jeg hatt elever som har sittet blant publikum sammen med sine foreldre under underholdningen og deretter deltatt sammen med alle andre på det som har foregått etterpå! 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 Jeg tenker at alle gjør det, og det er jo greit å lære ungen at man i blant må gjøre ting man ikke syns er fryktelig artig. Det kommer til å komme mer fremføringer på skolen fremover, så like greit å øve seg. Anonymkode: 11492...f5e 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at alle gjør det, og det er jo greit å lære ungen at man i blant må gjøre ting man ikke syns er fryktelig artig. Det kommer til å komme mer fremføringer på skolen fremover, så like greit å øve seg. Anonymkode: 11492...f5e Er egentlig det samme jeg selv har tenkt. Anonymkode: 17cea...f5d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 Flere innspill ? Anonymkode: 17cea...f5d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 Jeg er lærer, og hadde satt pris på å få en e-post om dette. Mulig barnet ditt kan slippe sangene og heller gjøre noe annet f. Eks. Anonymkode: b9bce...421 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 Skal barnet synge med andre i klassen? Går det an at barnet mimer? Det pleide jeg å gjøre Hatet å stå foran og synge, men er glad jeg aldri fikk lov å slippe, for jeg ler litt av det i dag Anonymkode: 8af89...3e9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 Skal det synge solo eller i kor? Er det solo syns jeg det skal få være valgfritt, men er det i kor så får det bare være flaut. Selvfølgelig syns barnet det er flaut. Jeg syntes også sånt er litt flaut, og jeg er 29 år. Men det handler om å bidra, å være med. Og ikke minst er det en øving i å fremføre. Som noen andre har nevnt så vil det komme fler fremføringer. Jeg vet ikke hvor nødvendig det er å sende Mail til lærer om det, men i så fall burde du legge til at det forventes at barnet skal være med og fremføre, men at læreren kan være litt obs på at eleven gruer seg. Anonymkode: 19b43...c79 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal det synge solo eller i kor? Er det solo syns jeg det skal få være valgfritt, men er det i kor så får det bare være flaut. Selvfølgelig syns barnet det er flaut. Jeg syntes også sånt er litt flaut, og jeg er 29 år. Men det handler om å bidra, å være med. Og ikke minst er det en øving i å fremføre. Som noen andre har nevnt så vil det komme fler fremføringer. Jeg vet ikke hvor nødvendig det er å sende Mail til lærer om det, men i så fall burde du legge til at det forventes at barnet skal være med og fremføre, men at læreren kan være litt obs på at eleven gruer seg. Anonymkode: 19b43...c79 I kor. Anonymkode: 17cea...f5d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er lærer, og hadde satt pris på å få en e-post om dette. Mulig barnet ditt kan slippe sangene og heller gjøre noe annet f. Eks. Anonymkode: b9bce...421 Hva med de andre elevene som da også vil slippe? Det burde jo være rettferdig for alle. (Med mindre det er snakk om en diagnose eller en annen tungtveiende grunn for å slippe. Men dette nevner ikke Ts noe om.) Anonymkode: 19b43...c79
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Nok en store-puter-under-armene-og-rullet-i-bomull-og-bobleplast-ting. Hvordan kan slike barn møte voksenlivet. Jo de legger seg ned og griner ved minste motstand. Og foreldre kommer løpende med mer bomull og bobleplast. Og større puter. Anonymkode: a7d78...f24 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #13 Skrevet 26. november 2018 Er selv lærer (4.klasse) og hadde blitt ganske overrasket om en forelder ba barnet fri fra juleavslutning «fordi han ikke har lyst». Vi øver mye før julefest, og det handler om både samhold og å øve seg på å stå foran et publikum. Viktig erfaring å ta med seg. Har full forståelse for at noen synes det er flaut, men sånn er livet. Snakker nå med utgangspunkt i at det er et «normalt» barn (uten diagnoser, traumer osv) og at barnet bare skal være en av mange i koret. Solist/snakkerolle bør helt klart være frivillig. Anonymkode: d7b1a...f5a 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #14 Skrevet 26. november 2018 Min hadde ekstremt sceneskrekk. Men vi fikset det at hun sto bakerst bak den høyeste i klasen helt på siden. Ok at hun ikke sang høyt. Et år var hun en palme . Det gikk helt utmerket . Anonymkode: d068c...f94 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #15 Skrevet 26. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Barnet syns det er flaut å stå på en scene å synge og ønsker derfor ikke å være med på juleavsluttningen. Det er snakk om småskolen. Anonymkode: 17cea...f5d Skal barn unnslippe alt som er flaut, ikke spennende og lite gøy? Hva er foreldrenes rolle når det gjelder å gjøre barn til gode voksne? Jo, siden ts ikke forstår sin forelderrolle, foreldrene skal trygge barnet og lære det at livet ikke bare er lystbetont og at man slipper unna alt annet bare barnet klager nok. Å stå på en scene og synge har ingen barn vondt av selv om de ikke synes det er gøy. Hva blir det neste barnet ditt skal slippe unna fordi det ikke har lyst? Og hvordan skal unnasluntringen fortsette resten av livet om dette unnasluntringsforsøket blir godtatt? Sosial angst kaller noen denne typen unnasluntring, begynnelsen på sosial angst er gjerne å lure seg unna med dårlige forklaringer og ettergivende voksne. Når den vonde spiralen spinner lenge nok ender barnet eller ungdommen opp med å kunne gjøre svært lite. Gå og snakk med noen, om du ikke klarer å gi barnet ditt den oppbakkingen hun trenger. Anonymkode: 0ebee...acf 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #16 Skrevet 26. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er selv lærer (4.klasse) og hadde blitt ganske overrasket om en forelder ba barnet fri fra juleavslutning «fordi han ikke har lyst». Vi øver mye før julefest, og det handler om både samhold og å øve seg på å stå foran et publikum. Viktig erfaring å ta med seg. Har full forståelse for at noen synes det er flaut, men sånn er livet. Snakker nå med utgangspunkt i at det er et «normalt» barn (uten diagnoser, traumer osv) og at barnet bare skal være en av mange i koret. Solist/snakkerolle bør helt klart være frivillig. Anonymkode: d7b1a...f5a Og jeg er mor til ei jente som barnet til TS; som ikke liker å ha alles øyne mot seg, stå oppe på en scene og skal gjøre ting eller synge eller i det hele tatt være der alle kan se henne. Jeg har heldigvis hatt lærere som sier at det er greit å si ifra om dette, det er helt greit at hun får slippe, og det er fint å gi beskjed og sende mail osv. Jeg er veldig glad for at ungen min ikke har blitt presset til å være noe annet enn det hun er; introvert og liker seg best i bakgrunnen. Hvorfor er det så himla viktig å presse alle inn i den boksen som heter "alle skal gjøre det samme på skolen"? Hvorfor får man ikke lov til å være seg selv og hvorfor er det greit at unger går på skolen med vondt i magen fordi de gruer seg til å gjøre noe de ikke vil? Dette er opptreden. Det er ikke snakk om at ungen ikke vil gå på skolen eller gjøre lekser eller lese på prøver eller slike ting. Det er ikke alle som er skapt for å stå foran masse foreldre og synge eller "vise seg fram". Heldigvis. Det er jo nok av barn som ønsker det, så la nå de få lov til det da? Datteren min ble sikrere på seg selv etterhvert fordi hun fikk lov til å øve på dette i sitt tempo, og nå er hun med og står bak alle de andre på scenen når det er noe, men hun er med i hvert fall. Fordi hun velger det selv. Fordi hun fikk lov til å ta det i sitt tempo framfor å bli skremt til å måtte gjøre noe hun ikke var klar for. Anonymkode: e9dc7...764 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #17 Skrevet 26. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er mor til ei jente som barnet til TS; som ikke liker å ha alles øyne mot seg, stå oppe på en scene og skal gjøre ting eller synge eller i det hele tatt være der alle kan se henne. Jeg har heldigvis hatt lærere som sier at det er greit å si ifra om dette, det er helt greit at hun får slippe, og det er fint å gi beskjed og sende mail osv. Jeg er veldig glad for at ungen min ikke har blitt presset til å være noe annet enn det hun er; introvert og liker seg best i bakgrunnen. Hvorfor er det så himla viktig å presse alle inn i den boksen som heter "alle skal gjøre det samme på skolen"? Hvorfor får man ikke lov til å være seg selv og hvorfor er det greit at unger går på skolen med vondt i magen fordi de gruer seg til å gjøre noe de ikke vil? Dette er opptreden. Det er ikke snakk om at ungen ikke vil gå på skolen eller gjøre lekser eller lese på prøver eller slike ting. Det er ikke alle som er skapt for å stå foran masse foreldre og synge eller "vise seg fram". Heldigvis. Det er jo nok av barn som ønsker det, så la nå de få lov til det da? Datteren min ble sikrere på seg selv etterhvert fordi hun fikk lov til å øve på dette i sitt tempo, og nå er hun med og står bak alle de andre på scenen når det er noe, men hun er med i hvert fall. Fordi hun velger det selv. Fordi hun fikk lov til å ta det i sitt tempo framfor å bli skremt til å måtte gjøre noe hun ikke var klar for. Anonymkode: e9dc7...764 Er absolutt ikke min mening å «presse alle inn i samme boksen» altså. Det virker som det i din jente sitt tilfelle er litt mer enn «flaut» å stå på en scene, siden du nevner introvert og vondt i magen. Utfra det TS skrev tolket jeg det som et barn som ikke har store problemer med å stå på en scene sammen med klassen sin, men som gjerne vil slippe fordi det er litt flaut/dumt. Sånne elever fins det mange av, og jeg mener de bør presses litt for å delta. Man kan ikke slippe unna alt man synes er kjipt. Introvert og å gå rundt med magevondt i lang tid i forkant er en HELT annen sak. Mvh Læreren over her, 4.kl Anonymkode: d7b1a...f5a 1
Måbarefåsiat... Skrevet 26. november 2018 #18 Skrevet 26. november 2018 Er ikke dette juleavslutning på kvelden etter skoletid? Da er det vel frivillig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #19 Skrevet 26. november 2018 Så lenge det er i kor så synes jeg barnet kan delta, men snakk gjerne med både barnet og læreren, barnet behøver ikke å synge høyt om hun synes det er ille, og læreren kan sikkert ordne en smart plassering slik at hen ikke kommer i spotlighten. Men barnet har godt av å øve seg og se at det går bra. Det kommer til å komme MANGE fremføringer, med alt fra skuespill til fremføring på andre språk, og da er der greit å vite at man overlever. Anonymkode: 471bc...df3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #20 Skrevet 26. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med de andre elevene som da også vil slippe? Det burde jo være rettferdig for alle. (Med mindre det er snakk om en diagnose eller en annen tungtveiende grunn for å slippe. Men dette nevner ikke Ts noe om.) Anonymkode: 19b43...c79 Å slippe er bare ett alternativ, og da tenker jeg at barnet skal gjøre noe annet. Det bør også de andre få lov til. Jeg er for å la elevene selv velge hva som skal være med i "showet". Noen år ønsker barna å lage film av alle bildene de har tatt gjennom året, og fortelle om ulike hendelser. Andre ganger har de scatcher, små skuespill eller vitseopplesning. Atter andre ganger er det sang, diktlesing, dans, tryllekunstner, instrumentspilling m.m. Hvorfor skal lærerne alltid begrense? -Læreren som ønsker e-post om noen gruer seg veldig for å synge. Anonymkode: b9bce...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå