Gå til innhold

Sunt billig pålegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg med billig mat forslag. Har litt dårlig råd. Er student. Har ikke kjeler. Kun komfyr, riskoker, eggkoker, vaffeljern, vannkoker. Spiser mye rett i koppen suppe, brød/knekkebrød, wraps med kylling og grønnsaker, wraps med kesam, skinke og grønnsaker. Pitabrød med diverse grønnsaker, skinke, kesam. Kjøper ikke gul ost siden det er dyrt, og mye fett. 

Kan dere hjelpe meg med sunt, billig og eller  å lage. Gjerne pålegg, uten sukker og mye fett. (Er overvektig) 

Hva pleier dere med dårlig råd å spise? Har 500,- til mat i 14. dager. 

Anonymkode: 74793...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hummus er godt å dyppe brød i, eller smøre på wraps med grønnsaker. Eller i en skål med couscous/ris/bulgur/whatever med grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet

First price egg, makrell i tomat, tunfisk og leverpostei er det jeg spiser mest av. Helst med agurk, mais eller paprika til. 

Anonymkode: 50077...215

• Liker 1
Skrevet

Banan som pålegg. Mager smørost?

Vil også anbefale havregrøt (kan kjøpe sånne "fjordland"-greier som varmes i komfyr?

Anonymkode: b82ac...e20

Skrevet
11 minutter siden, deedee_ skrev:

Hummus er godt å dyppe brød i, eller smøre på wraps med grønnsaker. Eller i en skål med couscous/ris/bulgur/whatever med grønnsaker.

Ja, men det er masse kalorier og fett. Jeg lager det av og til. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banan som pålegg. Mager smørost?

Vil også anbefale havregrøt (kan kjøpe sånne "fjordland"-greier som varmes i komfyr?

Anonymkode: b82ac...e20

Var det et spørsmål? 

Skrevet

De billigste tomatene i skiver med ørlite salt og pepper, med eller uten kokte frist price egg. Ellers er tunfisk på boks ganske billig,    den i gelé er ikke så verst. 

Har en venninne i Danmark som spiser kokte poteter med krydder på knekkebrød. Kanskje du kan ovnssteke poteter og rotgrønnsaker med godt krydder og ha på knekkebrød.

Skrevet

Er det noen grunn til at du ikke har en kjele?

Anonymkode: 724b7...b05

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen grunn til at du ikke har en kjele?

Har ikke koke plate

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke koke plate

En komfyr har kokeplater.

• Liker 3
Skrevet

Du bør få deg kokemuligheter. Har vel ikke SÅ dårlig råd som student om du får studielån. Da kunne du kokt supper og gryteretter på rimelige grønnsaker (eks rotgrønnsaker, løk, kål) og belgfrukter (linser, bønner, erter). 

Du spør om rimelig pålegg, ville tenkt ernæring og ikke bare økonomi (mulig å kombinere). Fiskepålegg som makrell, ansjos, tunfisk. Kjøp grovt brød og knekkebrød og få i deg grønnsaker ( eks Gulerøtter spist rå) og frukt. 

Uten mat og drikke...!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En komfyr har kokeplater.

Nei har en gammel hybel komfor/ovn. De platene på toppen funker ikke. 

Skrevet

Tunfisk, makrell i tomat, ris, bønner, linser, frossen spinat, havregryn, frosne seiblokker, first price grønnsaker, poteter og frukt. Litt av det jeg kom på i farta. Er rimelig mat jeg spiser mye av. Kjøp inn godt med frukt og grønnsaker, velg billigste variant og ukas tilbud. Uansett hvor skralt matbudsjett du har pass på deg selv, så du får i deg rikelig med næringsrik mat.

Forslag: Frokost: havregrøt laget på melk, med biter av banan på.

Lunsj: knekkebrød, en liten youghurt og minst en frukt/gulrot

Middag: kokte poteter med hjemmelaget fiskegrateng, laget av frosne seiblokker, pasta, hvit saus og mye grønnsaker.

Kvelds: Knekkebrød, frukt/grønnsaker

Anonymkode: 7e79b...565

Skrevet

Gå på jakt i datokurven, bruk heller penga på bra egg, fisk og kjøtt enn naringsfattig og magert vomfyll. Rett i koppen er meningsløst, penger rett i dass. Tenk kvalitet over kvantitet. Det meste kan tilberedes i ovnen. 

Kroppen inkludert hjernen trenger naturlig fett og proteiner. Det holder deg også mett lenger.

Egg er billig supermat, 20 kr for 6 økologiske på Kiwi. Peppermakrell, sardiner likeså.

Anonymkode: 0fe3d...0bb

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei har en gammel hybel komfor/ovn. De platene på toppen funker ikke. 

Er det ingen mulighet for å få den byttet? Må være vanskelig å lage mat uten kokeplater.

Ovnsstekt omelett er jo grei middag. Diverse salater med bønner, mais, dressing osv. First price kyllinglår er  veldig billig, krydres med grillkrydder og litt smør og salat ved siden av. Pita pizza. Ovnsstekte grønnsaker med smeltet ost. Fish&chips med firstprice panert sei og chips stekt i ovn uten olje. Torsk eller laks i sølvfolie med fløte og grønnsaker. Ovnsstekte fiskekaker på brødskive med ketchup. Hvis du skaffer deg en ildfast form med lokk kan du lage suppe i ovnen med rotgrønnsaker, buljong, sopp og evt pinjekjerner. Kjøttpudding dersom du har brødform, med ovnsstekte potetbåter. Brokkoli og blomkålgrateng med pølsebiter, MÅ ikke være smeltet ost på toppen.

Det jeg kom på i farta av billig middag som kan lages uten kokeplater. Av pålegg ville jeg gått for tomat, leverpostei og en stor hvitost som varer lenge samt en sånn diger boks syltetøy.

Anonymkode: dbe37...62b

Skrevet
På 26.11.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er masse kalorier og fett. Jeg lager det av og til. 

Jeg lager sjeldent hummus med olje, noen ganger med 1ss. Bruker ikke tahini heller. Da blir det ikke så usunt.

Skrevet
11 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg lager sjeldent hummus med olje, noen ganger med 1ss. Bruker ikke tahini heller. Da blir det ikke så usunt.

Det blir kjempe tørt uten olje. Hva bruker du i stedet? Kun kikerter, paprika og hvitløk?

Anonymkode: 7dfc4...c28

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir kjempe tørt uten olje. Hva bruker du i stedet? Kun kikerter, paprika og hvitløk?

Anonymkode: 7dfc4...c28

Kikerter, kikertvann, hvitløk, sesamfrø, salt, pepper, sitronsaft og litt spisskummen og paprika :) 

Skrevet
On 11/26/2018 at 4:59 PM, AnonymBruker said:

Gå på jakt i datokurven, bruk heller penga på bra egg, fisk og kjøtt enn naringsfattig og magert vomfyll. Rett i koppen er meningsløst, penger rett i dass. Tenk kvalitet over kvantitet. Det meste kan tilberedes i ovnen. 

Kroppen inkludert hjernen trenger naturlig fett og proteiner. Det holder deg også mett lenger.

Egg er billig supermat, 20 kr for 6 økologiske på Kiwi. Peppermakrell, sardiner likeså.

Anonymkode: 0fe3d...0bb

Eller om  man vil være økonomisk, så får man 18 egg til under 40kr... 
Anbefale de desidert dyreste alternativene til noen som er på jakt etter billigste alternativene er ganske på tryne... 

Anonymkode: 7fbdb...48b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...