Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er medlem i fagforening. Det er ikke min kollega. Etter årets lønnsforhandlinger har hun gått opp mer enn meg i lønn. Det er fagforeningen som har tatt seg av lønnsforhandlingene for meg. Jeg har ikke tatt del i det på noen måte. Har bedt om skjema men ikke fått pga fagforeningen skulle ordne alt. Det samme har skjedd over flere år. Vi startet på ca. Samme men nå tjener hun mye mer enn meg. Vi har de samme arbeidsoppgavene, samme arbeidstid, vi er samme kjønn. Har ikke samme utdanning. Hva kan jeg gjøre for å få like høye lønnshopp som henne?

Anonymkode: ef67b...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som ikke er fagforeningsmedlemmer står fritt til å forhandle selvstendig. Mange arbeidsgivere driver en guffen splitt-og-hersk-politikk ved å gi uorganiserte mer tillegg enn organiserte, i håp om at de organiserte skal melde seg ut. Det skal du IKKE gjøre. Med en arbeidsgiver som opptrer på denne måten er det all grunn til å ha en organisasjon i ryggen den dagen det blir en konflikt. Det du heller skal gjøre er å være bevisst på din verdi på arbeidsmarkedet, søke andre jobber, sørge for å få konkurrerende jobbtilbud og bruke det som forhandlingskort. 

• Liker 2
Skrevet

Du skriver at dere ikke har samme utdanning. Hva er forskjellen? Det kan jo være den som er en faktor for høyere lønn. 

Anonymkode: a7307...5db

Skrevet

Er det ikke rom i din bedrift for personlige forhandlinger utenfor tidsrommet generelle lønnsforhandlingene ligger i?

Anonymkode: b6ee8...230

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at dere ikke har samme utdanning. Hva er forskjellen? Det kan jo være den som er en faktor for høyere lønn. 

Det har ikke vært begrunnet med det. Kun at hun har sine lønnsforhandlinger selv og fagforeningen tar min. Hun har bedre utdanning enn meg, men vi startet jo på ca. samme lønn. Jeg har mye mer erfaring og vi har akkurat de samme oppgavene.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke rom i din bedrift for personlige forhandlinger utenfor tidsrommet generelle lønnsforhandlingene ligger i?

Anonymkode: b6ee8...230

Hvordan går man i så fall frem?

Skrevet

Jeg er også fagforeningsmedlem, i likhet med alle mine kolleger. Men noen fagforeninger løfter ALLE sine medlemmer opp i lønn relativt ofte. Nå for 2 uker siden fikk jeg høre at alle kollegene mine i to ulike fagforeninger er blitt løftet opp to lønnstrinn, av fagforeningene (selv om de ikke har sendt inn lønnskrav). Jeg har ikke fått lønnsøkning på 4 år. Er kjempemisfornøyd med fagforeninga mi, men kan ikke bytte pga forsikringene. (Har hatt en operasjon for litt siden, og det medfører at jeg ikke får nye forsikringer andre steder, så jeg må holde på den forsikringa jeg hadde før operasjonen.)

Det er så mange urettferdigheter når det gjelder lønn. Det er ofte helt tilfeldig hvem som får lønnsopprykk. Nyansatte tjener bedre enn oss som har jobbet lenge, og som har all kompetansen, og som må lære opp de nye som tjener mer enn oss! Mennene tjener uten unntak bedre enn kvinnene, for de er flinkere til å selge seg selv. Selv om vi gjør AKKURAT samme jobben! Blir helt kvalm av å tenke på dette. 😞

Anonymkode: 28952...2a4

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også fagforeningsmedlem, i likhet med alle mine kolleger. Men noen fagforeninger løfter ALLE sine medlemmer opp i lønn relativt ofte. Nå for 2 uker siden fikk jeg høre at alle kollegene mine i to ulike fagforeninger er blitt løftet opp to lønnstrinn, av fagforeningene (selv om de ikke har sendt inn lønnskrav). Jeg har ikke fått lønnsøkning på 4 år. Er kjempemisfornøyd med fagforeninga mi, men kan ikke bytte pga forsikringene. (Har hatt en operasjon for litt siden, og det medfører at jeg ikke får nye forsikringer andre steder, så jeg må holde på den forsikringa jeg hadde før operasjonen.)

Det er så mange urettferdigheter når det gjelder lønn. Det er ofte helt tilfeldig hvem som får lønnsopprykk. Nyansatte tjener bedre enn oss som har jobbet lenge, og som har all kompetansen, og som må lære opp de nye som tjener mer enn oss! Mennene tjener uten unntak bedre enn kvinnene, for de er flinkere til å selge seg selv. Selv om vi gjør AKKURAT samme jobben! Blir helt kvalm av å tenke på dette. 😞

Anonymkode: 28952...2a4

Ja, det er fortsatt en del som ikkke fungerer i arbeidslivet når det gjelder retteferdighet og svært ulik lønn selv for helt like arbeidsoppgaver, men forestill deg et arbeidsliv uten fagforeninger i det hele tatt. Kjenner noen folk over store deler av verden, og i de landene det ikke er fagforeninger er det betraktelig verre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...