AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Jeg eier en leilighet og min samboer leier hos meg (symbolsk sum). Vi er nå på jakt etter hus. Faren hans står som kausjonist. Jeg vet ikke hvor mye, men han skal hvert fall kausjonere for min samboer. Jeg har ingen EK med mindre jeg selger leiligheten. Men jeg har hørt at det er dårlige tider å selge nå, men gode tider for å kjøpe. Vi ser på hus som koster 2,5-3,5mill. Vi må nok beregne noe oppussing, men både min samboer og flere kjente/familie kan hjelpe oss med dette. Så jeg lurer på hvordan vi skal gå fram nå? Er det lurt å kjøpe hus først (og pantsette leiligheten?) for deretter å selge når det er bedre tider? Jeg kan jo evt. leie ut leiligheten en periode, men jeg tror ikke det er noe særlig å tjene på det. Anonymkode: 34b9e...b7e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Har du eksisterende lån på leiligheten? Anonymkode: 436b8...109
Illuminatum Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en leilighet og min samboer leier hos meg (symbolsk sum). Vi er nå på jakt etter hus. Faren hans står som kausjonist. Jeg vet ikke hvor mye, men han skal hvert fall kausjonere for min samboer. Jeg har ingen EK med mindre jeg selger leiligheten. Men jeg har hørt at det er dårlige tider å selge nå, men gode tider for å kjøpe. Vi ser på hus som koster 2,5-3,5mill. Vi må nok beregne noe oppussing, men både min samboer og flere kjente/familie kan hjelpe oss med dette. Så jeg lurer på hvordan vi skal gå fram nå? Er det lurt å kjøpe hus først (og pantsette leiligheten?) for deretter å selge når det er bedre tider? Jeg kan jo evt. leie ut leiligheten en periode, men jeg tror ikke det er noe særlig å tjene på det. Anonymkode: 34b9e...b7e Å kjøpe og selge i samme marked trenger ikke være dumt. Ellers er det vel aktuelle leieinntekter som vi si noe om hvorvidt det er lønnsomt å selge leiligheten. Går prisene enda mer ned så vil du kunne sitte med to boliger som har mindre verdi.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en leilighet og min samboer leier hos meg (symbolsk sum). Vi er nå på jakt etter hus. Faren hans står som kausjonist. Jeg vet ikke hvor mye, men han skal hvert fall kausjonere for min samboer. Jeg har ingen EK med mindre jeg selger leiligheten. Men jeg har hørt at det er dårlige tider å selge nå, men gode tider for å kjøpe. Vi ser på hus som koster 2,5-3,5mill. Vi må nok beregne noe oppussing, men både min samboer og flere kjente/familie kan hjelpe oss med dette. Så jeg lurer på hvordan vi skal gå fram nå? Er det lurt å kjøpe hus først (og pantsette leiligheten?) for deretter å selge når det er bedre tider? Jeg kan jo evt. leie ut leiligheten en periode, men jeg tror ikke det er noe særlig å tjene på det. Anonymkode: 34b9e...b7e Dersom leiligheten din er verdt mer enn du har i lån på den så har du jo egenkapital (og banken vil ta pant i den som sikkerhet ved et evnt nytt lån). Hvis du har mulighet til å vente i opptil flere år før du selger leiligheten din er det nok rimelig sikkert at du vil tjene på å leie den ut. Eiendomsprisene kan svinge litt fra år til år, men på sikt så stiger de. Utover det så blir det jo en sak du må vurdere og avgjøre selv. Det kan jo være mye bryderi med leietakere også, og normal slitasje vil kunne forringe verdien noe. Anonymkode: 23689...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå