Gå til innhold

Har du bindt renta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en leilighet og fått et lån som er rundt 4x inntekt, helt på smertegrensen av hva jeg kan tåle økonomisk i følge banken, og dert stemmer sikkert. 
De anbefalte ikke i noe særlig grad å binde renten. Har sett litt på det, og ser at jeg ville gå opp ca 0,6 prosentpoeng på å binde i 5 år, og basert på spådommene om renteøkninger i 2019 og 2020, så går det kanskje opp i opp, men det sikrer seg mot verste fall og er litt dårligere enn bestefall.

Har du bindt eller vurdert å binde renta? Er interessert i å høre argumenter for og i mot, da jeg er delt på midten selv.

Anonymkode: b12a4...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel de som ligger på smertegrensa, og som er avhengig av forutsigelighet, som anbefales å binde renta. På langt sikt tjener man ikke på rentebinding, men er man heldig med timingen kan man komme godt ut av det. Dessuten: hvis det får deg til å sove bedre om natten bør du gjøre det. 

Jeg har ikke bundet renta, men det er fordi jeg ligger langt unna noen smertegrense. Jeg liker dessuten friheten til å betale inn litt mer i ny og ne, og hvis man har bundet renta blir det så plundrete med overkurs/underkurs. 

Anonymkode: e9078...9d3

• Liker 2
Skrevet

Bindt??

Anonymkode: 34f74...10f

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bindt??

Og dette var det du bet deg merke i, og syntes at det var verdt å bruke tid og datakapasitet på å bemerke? Du må være en berikelse for enhver omgivelse! :blomst: :sarkasme:

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel de som ligger på smertegrensa, og som er avhengig av forutsigelighet, som anbefales å binde renta. På langt sikt tjener man ikke på rentebinding, men er man heldig med timingen kan man komme godt ut av det. Dessuten: hvis det får deg til å sove bedre om natten bør du gjøre det. 

Jeg har ikke bundet renta, men det er fordi jeg ligger langt unna noen smertegrense. Jeg liker dessuten friheten til å betale inn litt mer i ny og ne, og hvis man har bundet renta blir det så plundrete med overkurs/underkurs. 

Hei. Kan du forklare overkurs/underkurs for en "nybegynner"? :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Kan du forklare overkurs/underkurs for en "nybegynner"? :)

Jeg synes denne lenken forklarer det noenlunde greit: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/lan/hva-er-over-og-underkurs.html

Altså: hvis du sier opp lånet eller betaler inn ekstra i fastrenteperioden, skal banken sikre seg at de ikke taper penger. 

Skrevet

Jeg bandt den fast til stolpen utenfor. Går ingen steder nå.

Anonymkode: c601f...29c

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bindt??

Vet. Folk finner på ord og forventer at andre skal synes det er greit.

Anonymkode: d4601...6fc

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette var det du bet deg merke i, og syntes at det var verdt å bruke tid og datakapasitet på å bemerke? Du må være en berikelse for enhver omgivelse! :blomst: :sarkasme:

enhver over 14år bør skrive bedre norsk enn dette. 

Anonymkode: e7851...977

• Liker 2
Skrevet

Vi låste renta for 3 år, fordi jeg er student og bare har en helgestilling. På den måten vet vi alltid hva vi skal betale, har rett og slett ikke så mye rom til endringer i økonomien før jeg er ferdig med utdannelsen min om 3 og 1/2 år

Anonymkode: 81ef2...063

Skrevet

Jeg har bundet den. Familien bandt den også. 

Anonymkode: 38b6b...01b

• Liker 3
Skrevet

Har du ikke økonomi til en renteoppgang, så kan du vurdere å binde renten. Men vær oppmerksom på at det hindrer deg i å gjøre ekstra innbetalinger på lån, få avdragsfrihet eller gjøre andre endringer (flytte) på lånet uten å bryte avtalen. Går renten ned i mellomtiden må du betale overkurs. Motsatt hvis renten går ned og du vil ut av avtalen. 

Som regel lønner det seg ikke å binde renten da man betaler en «forsikringspremie» for renteoppgang. 

Du kan evt binde deler av lånet ditt.

Jeg binder ikke renten. 

Hilsen autorisert rådgiver i bank 

Anonymkode: 598b5...87e

Skrevet

Nei, jeg har ikke bundet renten

Anonymkode: f4ad5...f60

• Liker 1
Skrevet

Du kan ha fast rente på en del av lånet, og flytende rente på resten. Det er kanskje lurt om du allerede er på tålegrensa.

Vi vil ikke binde renta, men det er fordi vi har et lavt lån på bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...