Gå til innhold

Hjemmetrening gravide - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig blitt i bedre form og vil starte med trening igjen. Er i uke 22. Var godt trent før, men har hatt svangerskapskvalme frem til nå. Alt av grunnlag er borte... Har ikke tilgang til senter. Derfor vil jeg ha tips til gode og trygge øvelser. Har googla litt da. Har disse øvelsene som går fint å gjøre: 

Knebøy

Armhevinger(enn så lenge)

Hip thrust

Diagonal 

Sidehev

Håper noen har gode øvelser! 

Anonymkode: 70d76...3c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler boken "frisk graviditet", den inneholder mange gode øvelser for både hjemmetrening og senter. Bruker den selv for å supplere de vanlige øvelsene mine med noen som er gode under graviditeten 🙂

Skrevet

Hvor hardt kan man egentlig trene som gravid? Jeg er ikke gravid enda, men lurer på det uansett. 

Anonymkode: cc41c...c31

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor hardt kan man egentlig trene som gravid? Jeg er ikke gravid enda, men lurer på det uansett. 

Anonymkode: cc41c...c31

Så lenge du er vant til å trene hardt kan man fortsette med det kroppen er vant til, men etterhvert må både tempo justeres pga økt puls og vekter reduseres pga buktrykk om man løfter tunge baseløft. 

Du ser ikke mange gravide som trener med tunge vekter eller løper mye, og det er helt greit, viktigste er å lytte til kroppen sin.

Jeg trener som vanlig med løping, i litt roligere tempo, og crossfit med litt modifiseringer hvis behov. Kjører ikke lenger markløft på 80-90% av maks, men opp mot 70% på en god dag. 

Dette er for normale svangerskap uten spesielt mye plager. Jeg slet litt med kvalme tidligere, ekstremt ømme bryster og veldig høy puls, da utgikk løping for en periode. Har man derimot et risikosvangerskap (spesielle tilfeller) eller andre ting man må ta hensyn til så gjør man så klart det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...