Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal (endelig) ta eksamen i et økonomifag jeg ikke har hatt undervisning i på noen år, så ting sitter litt for lang inne til at jeg klarer enkle regneoppgaver. Matte er det enda lenger siden jeg tok   

Jeg skal finne nom. rente, men klarer ikke huske hva jeg skal flytte hvor i ligningen  (1+i/12)^12 -1=00,3 Vet jeg skal bruke rotfunksjon, men klarer ikke å flytte på i, da opphøyningen i 12 forvirrer meg.. Hjelp! 

Anonymkode: 27b39...75d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En huskeregel både for  potenser  (spesielt de som er større enn ^2) er at hvis det er blanding av bokstaver og tall inni de, så er de ofte "låst fast" frem til du får fjernet potensen. Heldigvis har du en likning slik at du kan gjøre det samme på begge sider:) det motsatte av ^12 er 12teroten. Hvordan symbolet ser ut avhenger litt av regneprogram/kalkulator, søk opp n-terot. Uansett, får å få til dettw bør du ha uttrykket med ^12 alene på den ene siden. Flytt over -1 til den andre siden. Skal 00.3 være 0.3? Isåfall får du uttrykk^12 = 1.3 og uttrykk = 12roten av 1.3. Da får du en enkel likning med i. :)

Anonymkode: e8ab3...26e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...