Gå til innhold

Hvilken type fisk liker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist mest torsk og laks, men vil prøve andre typer og

Anonymkode: ca28f...037

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Laks

Ørret

Makrell 

Torsk

Steinbit

Sei

Sild

Rødspette.

Hyse (kolje)

Kveite.

Breiflabb.

Og sikkert flere men var disse jeg kom på, nå.

Ja, jeg er veldig glad i fisk 😋

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Spekesild er veldig godt, da.

Anonymkode: cf539...d0b

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiser vel egentlig all fisk. Mye fisk er slik at liker man én, liker man alle. Ihvertfall alle de magre hvite fiskene. Så er det selvfølgelig rød fisk og fetere fisk som makrell og annet som gjerne blir egne kategorier igjen.

Men "fisk" er ikke "fisk", siden det er så mange forskjellige måter å tilberede det på. Det blir litt som å kalle alle vanlige måltider for "kjøtt", enten det er en skive med kjøttpålegg eller en juletallerken. Fisk kan, som med annet kjøtt, både røkes, saltes, spekes, kvernes opp til farse, kokes, stekes, ...., og dette kjøttet kan igjen brukes i tusenvis av forskjellige retter. Så "fisk" er et litt for bredt begrep til å si om man liker noe eller ikke. 

Jeg spiser for eksempel det aller meste av typiske middagsmåltider samt røkelaks, gravlaks og sushi. Men jeg holder meg unna ting som rakfisk, surstrømming osv. Lutefisk har jeg enda ikke våget å smake på, men det kan godt være det er helt greit. Det er bare aldri noe som faller meg inn å prøve.

Anonymkode: 1228a...cfd

Skrevet

De fiskeslagene jeg liker best smaken på er ørret, røye, laks, torsk, kveite, breiflabb, abbor (men det er så mye bein), gjedde (best som fiskekake) og lågåsild.
Ja, jeg er oppvokst med tradisjoner for ferskvannsfisk.

Jeg er ikke så glad i makrell, sei og sik. 

Røkelaks, rakfisk, surstrømming og lutefisk er ikke fiskeslag, men konserveringsmetoder. 

• Liker 1
Skrevet

Torsk og sei. Liker også steinbit. Er oppvokst med sik, men er ikke glad i det. Til nød stekt i mye smør 🙂

Skrevet

Nå skal vi se - her er fiskeslagene jeg jevnlig tilbereder og koser meg med:

- lomre (en flyndre, antakelig min favorittfisk)
- smørflyndre
- rødspette
- skatevinge (sterkt anbefalt om du ikke har prøvd)
- kveite (prøv ovnsbakt filet)
- piggvar (til fest)
- lysing (dypvannsfisk med litt mykere kjøtt enn torsk og sei, nydelig også til fiskekaker)
- brosme
- lange
- breiflabb (husk å trimme vekk hinnene rundt stykket - best når den stekes i biffer på tvers og stekes etter mitt syn)
- uer
- Sanktpetersfisk (middelhavsfisk som fås lokalfanget som billig bifangst nå, et kupp om man kommer over det)
- torsk (litt kjedelig, men greit i blant, særlig ryggstykket/loin med skinn)
- sei (men må være veldig fersk - ovnsbakte stykker av tykk filet er godt)
- hyse (som jeg foretrekker feks ovnsbakt i form med fløte og div. smaktilsetninger, ikke til farse som er vanlig)
- lyr (som er veldig fast og voksaktig, men fin til fiskekaker blandet med sei)
- flekksteinbit i sesongen (men ikke en favoritt - må også være fersk og fin, noe steinbit i butikk sjelden er)

- makrell i sesongen
- fersk sild i sesongen
- salmalaks (jeg unngår annen oppdrettslaks)
- villaks i sesongen
- fjellørret, helst vill i sesongen, men oppdrett er ofte også bra
- ishavsrøye

Tror det var det vesentligste. ;)  Alt dette foretrekker jeg ferskt, og jeg tilbereder vanligvis ved å skinnsteke eller ovnsbake.

Anonymkode: 9949b...7f9

• Liker 2
Skrevet

PS: Slettvar glemte jeg. :nigo: 

Anonymkode: 9949b...7f9

• Liker 1
Skrevet

Tors, laks, sei, ørret, makrell, rødspette

Skrevet

Laks, tunfisk, makrell, torsk, breiflabb, steinbit, smørflyndre, rødspette, dorade, ørret, sei, skate. Tror jeg liker nesten all fisk. :) 

Skrevet

Har ikke møtt en fisk jeg ikke har likt. Om man ser bort fra tilberedningen da. Er ikke spesielt glad i fiskekaker, men det er ikke fisken sin skyld.

Skrevet

Torsk, sei, steinbit, breiflabb, lyr, laks, ørret, makrell, sandflyndre, rødsspette, kveite... Ja kommer ikke på alt, men jeg liker masse type fisk 😁 

Anonymkode: f6a6f...a4b

Skrevet

Er ikke begeistret for makrell og kveite. Ellers går så godt som all fisk ned. 

Skrevet

Jeg spiser stort sett alt jeg fisker selv. Sist jeg var ute fikk jeg brosme, lange, torsk, steinbit, sei og hyse. Alt var meget velkomment. I tillegg hadde jeg håpet på kveite men det får jeg kanskje neste gang.

Jeg er kresen på fjøs-laks. Den må være helt perfekt tilberedt for at jeg skal like det godt. Helst slår jeg til med ørret som jeg fisker selv.

Sild er fantastisk speket og stekt. 

Makrell er jeg litt mer reservert mot men det er fordi jeg ikke har vært vant med å få det her nord. 

Uer er nydelig sprøstekt med skinnet eller lettsaltet med hvit saus og bacon. 

Skrevet
3 timer siden, Ullvott skrev:

Røkelaks, rakfisk, surstrømming og lutefisk er ikke fiskeslag, men konserveringsmetoder. 

Da lærte jeg jaggu noe nytt i dag og.

Anonymkode: 1228a...cfd

Annonse
Skrevet
35 minutter siden, applestories skrev:

Har ikke møtt en fisk jeg ikke har likt. Om man ser bort fra tilberedningen da. Er ikke spesielt glad i fiskekaker, men det er ikke fisken sin skyld.

Jeg har heller ikke møtt en fisk jeg ikke har likt, bortsett fra tilberedningen. Kokt eller stekt sild? Nei takk. Men elsker sursild og min søsters tomatsild :sikle:

18 minutter siden, frekvens skrev:

Makrell er jeg litt mer reservert mot men det er fordi jeg ikke har vært vant med å få det her nord. 

Makrell som er i "steke-i-panna" størrelse er nydelig! Minnet meg om en slags ørret, men med mer nøytral smak :daane: Å nå fikk jeg lyst på makrell! Ukvalifisert gjetning: Tror det blir mer "makrell-smak" dess større fisken er.

Skrevet
1 minutt siden, Zenobia skrev:

Makrell som er i "steke-i-panna" størrelse er nydelig! Minnet meg om en slags ørret, men med mer nøytral smak :daane: Å nå fikk jeg lyst på makrell! Ukvalifisert gjetning: Tror det blir mer "makrell-smak" dess større fisken er.

Det har du rett i. Når jeg er sørpå om sommeren så spiser jeg makrell et par ganger. Sprøstekt med tzatziki er for eksempel noe jeg faktisk liker. Men de kubbene jeg får her hjemme i fjorden er så stor og fettete at det går rett til agn.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, frekvens skrev:

Det har du rett i. Når jeg er sørpå om sommeren så spiser jeg makrell et par ganger. Sprøstekt med tzatziki er for eksempel noe jeg faktisk liker. Men de kubbene jeg får her hjemme i fjorden er så stor og fettete at det går rett til agn.

Aha, da misforstod jeg. Trodde ikke du hadde smakt det. Jeg skal prøve med tzatziki neste gang :) høres friskt og sommerlig ut.

Skrevet

Laks, sei, ørret og makrell 😊

Skrevet

Liker ørret, torsk, makrell UTEN tomat og kveite. Laks er no-go for min del.

Anonymkode: b4d34...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...