Gå til innhold

Angst etter alkohol flere dager etterpå- hvorfor får jeg mere angst enn andre?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det sånn at noen bare blir litt fysisk dårlige dagen derpå m hodepine etc men feks jeg i tillegg får forferdelig angst.

Alle negative tanker raser rundt i hodet. Alt Fra dumme ting jeg har gjort eller sagt før, ting jeg ikke har fått til, til helt eksistensiell krise hvor det kjennes ut som at himmelen faller ned... 

Merker at jeg har mindre angst nå enn før da jeg drakk mer - nå drikker jeg maks en gang i måneden.

Men hvorfor får noen mer «frynsete nerver» dagen derpå ??? 

Jeg forstår faktisk folk som reparerer nå selv om jeg heller velger å leve gjennom  angsten ...!!! 

Håper noen med litt innsikt i dette kan svare :) har det feks med evnen til å bryte ned alkohol ? Har det med sammenheng tarm/ hjerne (forløper til serotonin blir jo laget i hjernen....)! Jeg har hørt man feks «tømmer» hjernen for vitaminer og mineraler , stemmer det? 

Er det genetisk ? Arv ? 

Takk for svar ! 

Alle kommentarer om «slutt å drikk da vel», besvarer ikke spørsmålet og det er heller ikke det denne tråden skal handle om! :) 

Anonymkode: 33e55...5aa

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn at noen bare blir litt fysisk dårlige dagen derpå m hodepine etc men feks jeg i tillegg får forferdelig angst.

Alle negative tanker raser rundt i hodet. Alt Fra dumme ting jeg har gjort eller sagt før, ting jeg ikke har fått til, til helt eksistensiell krise hvor det kjennes ut som at himmelen faller ned... 

Merker at jeg har mindre angst nå enn før da jeg drakk mer - nå drikker jeg maks en gang i måneden.

Men hvorfor får noen mer «frynsete nerver» dagen derpå ??? 

Jeg forstår faktisk folk som reparerer nå selv om jeg heller velger å leve gjennom  angsten ...!!! 

Håper noen med litt innsikt i dette kan svare :) har det feks med evnen til å bryte ned alkohol ? Har det med sammenheng tarm/ hjerne (forløper til serotonin blir jo laget i hjernen....)! Jeg har hørt man feks «tømmer» hjernen for vitaminer og mineraler , stemmer det? 

Er det genetisk ? Arv ? 

Takk for svar ! 

Alle kommentarer om «slutt å drikk da vel», besvarer ikke spørsmålet og det er heller ikke det denne tråden skal handle om! :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

forløper til serotonin blir jo laget i hjernen

Skal stå : blir laget i tarmen 

Kjenner flere som har det som du. Tror det har noe med serotonin å gjøre ja, noe med at lagret blir tømt, så tar det tid før det heves igjen.

Min mann tar B12 når han har drukket, om det hjelper aner jeg ikke. :P 

Jeg har angstproblematikk generellt og får mer angst ja dagen etter. 

Anonymkode: 42b38...3e2

• Liker 1

Kroppen prøver å regulere for å kompensere for virkningen av alkohol. Det gjelder både signalstoffer og blodtrykk. Når alkoholen blir nedbrutt, tar det tid før balansen er gjenopprettet, og en periode vil du da oppleve motsatt virkning av det du hadde under alkoholpåvirkning: lykkefølelsen går over i angst og nedsatt blodtrykk blir til forhøyet blodtrykk.

Det varierer fra person til person hvor følsom man er for dette. Å drikke mye vann, pluss vitaminer, før man legger seg kan hjelpe litt.

Anonymkode: db3f0...bca

• Liker 2

Annonse

Har ingen erfaring med dette selv, men ble bare litt nysgjerrig, så må spørre selv om du ikke ønsker det. Men hvorfor fortsette å drikke når du opplever det sånn? Høres veldig ubehagelig ut. Men det er kanskje overkommelig en gang i måneden? Spør av nysgjerrighet, ikke for å være ufin :) jeg har selv aldri opplevd noe sånt heldigvis, men bare syn det virker veldig ubehagelig å ha det sånn hvis man kan unngå det :) 

Anonymkode: fb03c...76b

• Liker 1
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, du kan trøste deg med at de som plages mye dagen derpå, sjelden får problemer med alkoholmisbruk.

Ja jeg hadde aldri orket dette helvetet mer enn noen ganger. Det som er så rart er at selvom jeg ikke har gjort «noe galt» får jeg allikevel masse angst... så min konklusjon må være at alt er kjemisk- 

Skulle virkelig gjerne visst hele prosessen m hva som skjer i hjernen når alkoholen har sin påvirkning ! 

Har ingen erfaring med dette selv, men ble bare litt nysgjerrig, så må spørre selv om du ikke ønsker det. Men hvorfor fortsette å drikke når du opplever det sånn? Høres veldig ubehagelig ut. Men det er kanskje overkommelig en gang i måneden? Spør av nysgjerrighet, ikke for å være ufin :) jeg har selv aldri opplevd noe sånt heldigvis, men bare syn det virker veldig ubehagelig å ha det sånn hvis man kan unngå det :) 

Litt som å spille i Lotto, man tenker «noen glass må være lov» , «litt gøy må være greit» «alle andre drikker» «i dag går det bra»- gang på gang motbevises dette men så bygger man opp nytt håp. Jeg vil gjerne være en som tåler alkohol men må vel godta at jeg ikke er det. 

Er over 30. Vurderer å bli helt avholds. Nettop pga angsten. 

• Liker 2
Akkurat nå, Svartfugl skrev:

Hvis du er litt engestelig av deg ellers, eller kanskje sliter bittelitt med psyken, så kan alkohol forverre det. Jeg har det sånn, og drikker derfor veldig lite. 

Det har jeg. I Norge er det så mye alkohol involvert i sosiale sammenhenger så sliter litt m å være «hun som ikke drikker». Men ødelegger for meg selv ja. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, du kan trøste deg med at de som plages mye dagen derpå, sjelden får problemer med alkoholmisbruk.

Når det går så langt at man blir dårlig dagen derpå og får sterk angst... er det ikke allerede en form for misbruk da?

Hva ville du sagt dersom det f.eks. var MDMA eller kokain det gjaldt? 

Anonymkode: cc89d...7de

• Liker 1
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er heldig forresten !!! 

• Liker 1

Annonse

Sliter med det samme. Får angst og blir deppa i flere dager etterpå. Slik jeg har forstått er det fordi signalstoffene og hormonene i hjernen (serotonin, dopamin osv) overproduseres når man er full. Det er jo derfor man gjerne blir i så godt humør når man har drukket. Men når du blir edru igjen så produserer hjernen for lite av disse stoffene for å kompensere for overproduksjonen og man kan få angst og/eller bli deppa. 

Hvis du allerede sliter litt med angst så forverrer jo alkohol det selvfølgelig. 

Anonymkode: dda3b...3b3

• Liker 1
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg. I Norge er det så mye alkohol involvert i sosiale sammenhenger så sliter litt m å være «hun som ikke drikker». Men ødelegger for meg selv ja. 

Jeg har ikke noe problem med det, jeg kan godt ta en øl men like gjerne en brus, men jeg tar ikke 4 øl. Jeg gjør ikke noe nummer ut av det heller, om jeg er ute med kolleger. Har aldri fått spørsmål om hva jeg drikker eller hvorfor. Om du er engestelig for slike spørsmål kan du jo kjøpe alkoholfri øl eller drinker, ingen vil legge merke til at du ikke drikker alkohol da.Og om noen skulle spørre hvorfor du ikke drikker, så kan du rett og slett si at du tåler alkohol dårlig og blir kvalm og uvel dagen derpå, selv av små mengder. Det forstår de fleste (selv om de ikke har noe med det!)

• Liker 1

Når det går så langt at man blir dårlig dagen derpå og får sterk angst... er det ikke allerede en form for misbruk da?

Hva ville du sagt dersom det f.eks. var MDMA eller kokain det gjaldt? 

Anonymkode: cc89d...7de

Misbruk anser jeg som feks selvmedisinering eller å drikke veldig ofte og i upassende sammenhenger. Og å lyve om forbruket ? 

Men det er hvertfall selvplaging å måtte utstå den tilstanden dagen derpå. Ingen fest/ sammenkomst er verdt det! 

Jeg synes bare det er så rart at jeg sliter såpass mye m psyken dagene derpå. Tar ofte minst 4 dager før jeg er i vater igjen. 

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med det samme. Får angst og blir deppa i flere dager etterpå. Slik jeg har forstått er det fordi signalstoffene og hormonene i hjernen (serotonin, dopamin osv) overproduseres når man er full. Det er jo derfor man gjerne blir i så godt humør når man har drukket. Men når du blir edru igjen så produserer hjernen for lite av disse stoffene for å kompensere for overproduksjonen og man kan få angst og/eller bli deppa. 

Hvis du allerede sliter litt med angst så forverrer jo alkohol det selvfølgelig. 

Anonymkode: dda3b...3b3

Huff ja da forstår du meg. Har du vurdert å kutte det ut? Jeg tenker liksom: i dag går det bra jeg føler meg sunn og glad.... men neida. Går i dass nesten hver gang. 

HVIS jeg er flink til å drikke masse vann underveis og spise nattmat pluss ta vitaminer før jeg legger meg går det litt bedre. 

Men hater egentlig dette m å kjøre kroppen for hardt, og så måtte kompensere etterpå. Gå i minus og så legge til masse for å bare komme i vater igjen. Blir nesten skamfull av den prosessen i seg selv. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen fler her som har tips til hvordan redusere angsten uten å ta beroligende medisin ? Ts

Jeg har dessverre ikke tips til hvordan du kan redusere angsten. Men - dersom du har det minste ønske om å kutte ut eller kutte ned på alkoholinntaket ditt, på en måte som faktisk ikke vil føles uoverkommelig, kan jeg hjelpe deg med en god ressurs. Send meg gjerne en PM dersom du ønsker denne ressursen, jeg kan dessverre ikke legge den ut her. 

I et samfunn som "hyller" alkohol slik vi gjør virker det kanskje utenkelig å slutte eller kutte ned, men det du opplever er ikke rart. Med fare for å høre ut som en moralist må jeg allikevel gjøre deg oppmerksom på at alkohol faktisk er en gift og et rusmiddel,  og det endrer kroppen din på mange negative måter. Både hjernen din, leveren din, hjertet ditt osv. Bare fordi alkohol pakkes inn i fancy flasker med mange spennende smaker forandrer det ikke det faktum at det er noe som påvirker deg på en negativ måte. 

Du er ikke den eneste som opplever det du snakker om her, men folk snakker gjerne ikke høyt om det fordi vi er så livredde for å gi opp noe som sees på som essensielt for å kunne fungere i dette samfunnet. Det er veldig synd, men sant. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...