AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #1 Skrevet 26. november 2018 Kjenner jeg blir litt provosert av denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/3jGeb9/samfunnet-legger-opp-til-daarlig-mamma-samvittighet Altså, jeg er selv kvinne og kjenner også på kroppen hvordan samfunnet ser på kombinasjonen kvinner, barn og arbeidsliv, men hvorfor kan ikke far være hjemme med sykt barn på dagtid når han skal på jobb om kvelden? Mulig hun mener at han jobber som nattevakt og da blir det noe annet, men det går i alle fall ikke klart fram. Hun skriver: "I skrivende stund er jeg hjemme med sykt barn. Det er det klassiske tilfelle: influensasesongen har gjort sitt inntog, med rennende nese, feber og en liten haug med lommetørklær ved kanten av sengen. Det har blitt flere utsatte avtaler denne uken, alt er satt på vent. Min bedre halvdel jobber turnus. Mest på kveldstid. Det sier seg selv, for at han skal kunne møte på jobb på kveldstid er han avhengig av å sove på dagtid. Min sønn på fjorten måneder krever min fulle oppmerksomhet, det skulle bare mangle." Anonymkode: 38e33...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Jeg tenker også at om far jobber natt, kan like godt han ta en "hjemme med sykt barn dag" som mor. Dersom mor alltid skal ta sykedagene, er det jo ikke rart at en arbeidsgiver ser det som mer belastende å ha småbarnsmødre ansatt enn småbarnsfedre. Anonymkode: 38e33...1fc 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også at om far jobber natt, kan like godt han ta en "hjemme med sykt barn dag" som mor. Dersom mor alltid skal ta sykedagene, er det jo ikke rart at en arbeidsgiver ser det som mer belastende å ha småbarnsmødre ansatt enn småbarnsfedre. Anonymkode: 38e33...1fc Når skal far få sovet etter nattevakt da? Det er ikke alltid forsvarlig å passe barn er en hel natt på jobb. Anonymkode: 2bae7...3df 3
Salvie Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når skal far få sovet etter nattevakt da? Det er ikke alltid forsvarlig å passe barn er en hel natt på jobb. Anonymkode: 2bae7...3df Han blir selvfølgelig hjemme fra jobb den aktuelle natten. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når skal far få sovet etter nattevakt da? Det er ikke alltid forsvarlig å passe barn er en hel natt på jobb. Anonymkode: 2bae7...3df Denne kan jo brukes med alt da; for da blir det like lite forsvarlig å passe barn etter en natt med nattevåk og null søvn. Søvnmangel er søvnmangel, uansett hvordan man får det. Eller så får far ta sykt barn dag fra jobb, så kan han være hjemme.. Anonymkode: 3d2d4...5dd 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 Tviler på at denne damen jobber så mye, kanskje litt deltid, siden mannens jobb er viktigst. Men slik har de ordnet seg og det er deres sak. I grunn helt enig med henne og synes det er supert at hun tør skrive dette innlegget, og setter barnet først! Anonymkode: 2da57...20c 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 Jeg finner det ironisk at hos oss er det motsatt, jeg har oftere muligheten til å jobbe på kvelden (som jeg regner med er tilfellet for artikkelforfatterens mann, siden hun sier kveldstid og ikke natt). Og da "sier det seg selv" at jeg som kan jobbe på kvelden er den som oftest tar sykt barn dagene. Spesielt for mannens arbeidsgiver. Vi prøver å dele på det, men med bemanningsproblemer på mannens arbeidsplass får han ofte veldig press og "er det ingen andre som kan passe barnet?" når han tar sykt barn dag. Anonymkode: 69e69...d24 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner det ironisk at hos oss er det motsatt, jeg har oftere muligheten til å jobbe på kvelden (som jeg regner med er tilfellet for artikkelforfatterens mann, siden hun sier kveldstid og ikke natt). Og da "sier det seg selv" at jeg som kan jobbe på kvelden er den som oftest tar sykt barn dagene. Spesielt for mannens arbeidsgiver. Vi prøver å dele på det, men med bemanningsproblemer på mannens arbeidsplass får han ofte veldig press og "er det ingen andre som kan passe barnet?" når han tar sykt barn dag. Anonymkode: 69e69...d24 Slik tenker jeg det ofte er når kvinnen jobber turnus, så det er litt av grunnen til at innlegget hennes provoserte meg litt. Hvorfor skal alltid kvinnen ta størst ansvar for syke barn? Dette gjør jo at vi blir mindre populære blant arbeidsgivere, da kvinner da ender opp med høyere fravær enn menn. Anonymkode: 38e33...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at denne damen jobber så mye, kanskje litt deltid, siden mannens jobb er viktigst. Men slik har de ordnet seg og det er deres sak. I grunn helt enig med henne og synes det er supert at hun tør skrive dette innlegget, og setter barnet først! Anonymkode: 2da57...20c Flott og naturlig at foreldre setter barna sine først, men hvorfor kan ikke mannen like godt sette barnet først? Mødre som jobber kveld, er ofte hjemme med syke barn, så hvorfor kan ikke menn gjøre det samme? Anonymkode: 38e33...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 Dette høres ut som et klassisk eksempel på hva jeg flere ganger har vært vitne til i ulike familier. Far har rett på hvile og fritid før en kveldsvakt mens mor er forventet å stille opp ved sykt barn, ha barnet hjemme, gjøre husarbeid osv. Har sett det flere ganger og har opplevd det hjemme. Min samboer leverte barnet tidlig i barnehagen for å få hvilt mest mulig før jobb. Det skjedde bare to ganger til jeg fikk greie på det. Han brukte tiden på å sove og spille. Da jeg hadde senvakt brukte jeg tiden før jobb på mest mulig hygge med barnet og senest mulig levering. Resten av tiden gikk med til husarbeid, handling osv som min samboer selvfølgelig ikke gjør før en senvakt. Det er faktisk ikke merkelig når mødre blir utslitt. Likestillingen har en lang vei å gå. Anonymkode: 48185...8e0 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som et klassisk eksempel på hva jeg flere ganger har vært vitne til i ulike familier. Far har rett på hvile og fritid før en kveldsvakt mens mor er forventet å stille opp ved sykt barn, ha barnet hjemme, gjøre husarbeid osv. Har sett det flere ganger og har opplevd det hjemme. Min samboer leverte barnet tidlig i barnehagen for å få hvilt mest mulig før jobb. Det skjedde bare to ganger til jeg fikk greie på det. Han brukte tiden på å sove og spille. Da jeg hadde senvakt brukte jeg tiden før jobb på mest mulig hygge med barnet og senest mulig levering. Resten av tiden gikk med til husarbeid, handling osv som min samboer selvfølgelig ikke gjør før en senvakt. Det er faktisk ikke merkelig når mødre blir utslitt. Likestillingen har en lang vei å gå. Anonymkode: 48185...8e0 Slik oppfattet jeg det også. Jeg hadde litt det samme med eksen. Det var veldig viktig at han fikk hvile, men jeg hadde tydeligvis ikke samme behov Anonymkode: 38e33...1fc
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Jeg jobber turnus og er hjemme hvis barnet er sykt og jeg skal på jobb på kvelden. Slitsomt ja men sånn er det jo bare, man har jo ikke ubegrenset med egenmelding å ta av. Nå jobber mannen kun dag men hadde forventet det samme av han hvis det var motsatt. Anonymkode: 83632...951 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Men husarbeid og middagslaging driter jeg i. Får være grenser til oppvartning. Anonymkode: 83632...951
heipådegsann Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Synes også denne var provoserende, for meg er det en selvfølge å ta barnet på dagtid selv om jeg jobber kveld eller natt. Søvnmangel har jeg da vært vant til siden barnet ble født. Men hvis mannen er kirurg kan jeg forstå det da. Da blir situasjonen annerledes i mine øyne. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 Kveldstid er da noe helt annet enn å jibbe natt! Jeg jobber også turnus. Dager hvor jeg har senvakt, så står jeg opp kl 7 sammen med resten av huset. Om barna er syke og jeg jobber kveld, så har jeg ansvar for barna på dagtid. Mannen kommer da tidligere hjem fra jobb for å overta stafettpinnen. Om barna er syk på dagvakter, så tar mannen og jeg annenhver gang. Hun som skrev det innlegget lager problemer som ikke finnes, og har en helt udugelig mann. Man klarer helt fint å stå tidlig opp, ha ansvar for syke barn, og deretter gå på senvakt! Anonymkode: 16665...476 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå