Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt opp jobben og slutter snart. Nå kom sjefen og sa at jeg hadde 3 dager for mye egenmelding og ingen ferie igjen, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Jeg er innenfor egenmeldingsdagene og har 2 feriedager igjen. Men jeg kan ikke dokumentere det. Sjefen er veldig vanskelig av seg. 

Vel, nå skal han trekke meg i lønn for de tre dagene for egenmelding. Jeg har ikke fått noen advarsel i forkant. Har han lov til det? 

Anonymkode: 8b6b5...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ikke på lønnsslippen hvor mange feriedager du har igjen?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Violetta skrev:

Står det ikke på lønnsslippen hvor mange feriedager du har igjen?

Nei står ikke noe der. 

Skrevet

har du sms eller e-post for dagene du har vært syk?
du kan vel også vise til når du har hatt ferie i timelistene? 

Anonymkode: ffc16...59f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

har du sms eller e-post for dagene du har vært syk?
du kan vel også vise til når du har hatt ferie i timelistene? 

Anonymkode: ffc16...59f

Har ringt, så har andre anrop til sjefen også. Så blir vanskelig. 

Timelister har vi ikke. 

Skrevet

Hvordan kan arbeidsgiver dokumentere det da?

• Liker 14
Skrevet

Det kjøres vel lønn på ett eller annet vis hos dere? Og egenmeldinger må vel gå inn i ett eller annet meldesystem - digitalt eller på papir? Hvis sjefen mener du har brukt for mange egenmeldingsdager må h*n dokumentere hvor mange du har brukt. Hvis sjefen mener du har brukt opp alle feriedagene må h*n dokumentere hvor mange feriedager du har tatt ut. De som kjører lønn kan helt fint finne ut av begge deler. 

Vær obs på at antall egenmeldingsdager ikke nullstilles 1. januar. Det er de siste 12 månedene som teller - uansett når på året det er. 

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, Ullvott skrev:

Det kjøres vel lønn på ett eller annet vis hos dere? Og egenmeldinger må vel gå inn i ett eller annet meldesystem - digitalt eller på papir? Hvis sjefen mener du har brukt for mange egenmeldingsdager må h*n dokumentere hvor mange du har brukt. Hvis sjefen mener du har brukt opp alle feriedagene må h*n dokumentere hvor mange feriedager du har tatt ut. De som kjører lønn kan helt fint finne ut av begge deler. 

Vær obs på at antall egenmeldingsdager ikke nullstilles 1. januar. Det er de siste 12 månedene som teller - uansett når på året det er. 

Ja, han har skrevet det for hånd både egenmeldingsdagene og ferie, akkurat som meg, så blir ord mot ord. Han kjører også lønn. Jeg vet han gjør det for å være vanskelig, han er ikke akkurat så grei å ha med å gjøre. Det ble ikke noe problem før jeg sa opp. Før jeg sa opp sa han til og med at jeg hadde flere feriedager til gode. 

I 2017 fra sommeren til jul var jeg alvorlig syk og 100% sykemeldt til jeg ble operert og ble frisk. Så har bare hatt egenmeldinger siden februar i år. 

Skrevet

Jobben din har alt for dårlig internkontrollsystem når det gjelder lønn, sykefravær og feriedager. Hvis meldesystemet for egenmeldinger kun er muntlig basert ligger sjefen din tynt an om han skulle få tilsyn fra noen som helst myndigheter. Det er klart at det er slike ting dere som ansatte også burde reagere på. 

Det samme med ferie: en leder som kan komme med ulike påstander om ansattes ferie og ikke har noe dokumentert er på tynn is. Jeg gjetter på at du ikke er organisert, men hvis du mot formodning skulle være det, er det bare å koble inn fagforeningen. (Det er for sent å melde seg inn når konflikt allerede har oppstått, til orientering.) 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Ullvott skrev:

Jobben din har alt for dårlig internkontrollsystem når det gjelder lønn, sykefravær og feriedager. Hvis meldesystemet for egenmeldinger kun er muntlig basert ligger sjefen din tynt an om han skulle få tilsyn fra noen som helst myndigheter. Det er klart at det er slike ting dere som ansatte også burde reagere på. 

Det samme med ferie: en leder som kan komme med ulike påstander om ansattes ferie og ikke har noe dokumentert er på tynn is. Jeg gjetter på at du ikke er organisert, men hvis du mot formodning skulle være det, er det bare å koble inn fagforeningen. (Det er for sent å melde seg inn når konflikt allerede har oppstått, til orientering.) 

ja, det er jeg helt enig i. Det er veldig mye som ikke er på plass på denne arbeidsplassen i tillegg til veldig dårlig arbeidsmiljø. Så derfor har jeg nå valgt å bytte jobb. 

Jeg har vært fagorganisert, men meldte meg ut og skal melde meg inn innenfor det yrket jeg jobber i, men ikke fått gjort det enda desverre. 

Jeg bare skjønner ikke at han kan trekke meg i lønn uten videre. Jeg ønsker ikke noen konflikt før jeg slutter, men å trekke meg i lønn for noe han lyver om i tillegg, mange kameler jeg har svelget nå, men nå renner det snart over. 

Skrevet

Prøv først å motsette deg dette skriftlig. Altså si at du ikke er enig, og at du mener du ikke skal trekkes.

Hvis han likevel trekker deg for 3 dager vill jeg bare gått 3 dager før oppsigelsestiden- makan!

Anonymkode: b4c24...6cd

• Liker 1
Skrevet

Kan du dokumentere at du har vært pålogget på PC på jobben de dagene han påstår at du har levert egenmelding?

Anonymkode: 6512a...b66

Skrevet

Uten å henvise til noe så mener jeg å ha lest og tolket regelverket slik at retten til å føre egenmeldinger ikke faller bort med mindre man har fått en varsel om dette. Det vil si at man fint kan ha 5 egenmeldingsperioder innen 12 måneder om man ikke har fått varsel. Dette med 4 perioder betyr mer det at arbeidsgiver har rett til å frata deg muligheten til videre egenmeldinger.

Anonymkode: 595c4...f4a

Skrevet

Ser for meg at man må gi deg varsel om det med egenmeldingsdagene på forhånd? Har du fått noe varsel? Jeg fikk iallfall det på forrige jobb en periode jeg måtte bruke alle egenmeldingene mine. 

Ville gjort som noen over sa jeg tror jeg hvis han ikke gir seg, bare gått noen dager før siste dag.. hva skal han gjøre liksom, hvis han ikke selv som arbeidsgiver har noe ordentlig pålitelig system på det her?

Anonymkode: bb168...8cd

• Liker 1
Skrevet

Om det er mye penger det er snakk om, så kobler du inn fagforeningen eller privat jurist og evt. arbeidstilsynet om du ikke er organisert (Man kan som regel ikke få hjelp til konflikter som allerede har oppstått). Å ikke ha skikkelig system på når man jobber, ferie og egenmeldinger virker jo temmelig useriøst, og det er arbeidsgiver som må bevise disse forholdene.

Men i praksis bør du jo se an hvilke kostnader for deg det innebærer. Dreier det seg om noen få tusenlapper, så er det i praksis en dårlig deal å hyre inn jurist for å se videre på dette hvis du ikke får representasjon gratis fra en fagforening du er med i, siden utgifter til jurist fort kan overstige det man får igjen. 

Anonymkode: 7520a...782

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser for meg at man må gi deg varsel om det med egenmeldingsdagene på forhånd? Har du fått noe varsel? Jeg fikk iallfall det på forrige jobb en periode jeg måtte bruke alle egenmeldingene mine. 

Ville gjort som noen over sa jeg tror jeg hvis han ikke gir seg, bare gått noen dager før siste dag.. hva skal han gjøre liksom, hvis han ikke selv som arbeidsgiver har noe ordentlig pålitelig system på det her?

Anonymkode: bb168...8cd

Nei, ikke fått varsel. 

Vis jeg går før, trekker han nok det på feriepengene. 

Skrevet

Har du fått en oversikt fra lederen din over hvilke dager han mener du har hatt ferie som du ikke har hatt og brukt egenmeldingsdager du ikke har brukt, da? Var du på jobb disse dagene? Kan du bevise det på noen måte? Jeg får inntrykk av at du ikke har en jobb hvor du kan vise til jobb-e-poster og lignende sendt disse dagene. Jobber du i butikk eller lignende? Og du har ikke en oversikt over når du jobbet liggende? Og disse dagene er såpass langt bak i tid at kollegaene dine ikke kan huske at du var på jobb disse dagene? 

Anonymkode: d9918...175

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått en oversikt fra lederen din over hvilke dager han mener du har hatt ferie som du ikke har hatt og brukt egenmeldingsdager du ikke har brukt, da? Var du på jobb disse dagene? Kan du bevise det på noen måte? Jeg får inntrykk av at du ikke har en jobb hvor du kan vise til jobb-e-poster og lignende sendt disse dagene. Jobber du i butikk eller lignende? Og du har ikke en oversikt over når du jobbet liggende? Og disse dagene er såpass langt bak i tid at kollegaene dine ikke kan huske at du var på jobb disse dagene? 

Anonymkode: d9918...175

Nei, jeg skal ta en prat med han, men prøver å finne frem litt lovverk og høre litt rundt først. 

Jeg jobber på pc, men har hatt en del fri uten lønn pga studier, har en sønn som har vært syk noen ganger i løpet av året, vært på kurs, systemet har vært nede og vært på interne kurs, så han kan like gjerne ha skrevet syk/ferie på disse dagene. Jeg har kun oversikt over feriene og syke dagene. Så ser for meg at det blir ord mot ord. Sjefen er ganske så slu. 

Skrevet
1 time siden, Lou Salome skrev:

Hvordan kan arbeidsgiver dokumentere det da?

Arbeidsgiver er pålagt å ha oversikt og kunne dokumentere mens den ansatte ikke er det så denne ballen villejeg sendt tilbake med beskjed om at ønsket trekk i lønn er uaktuelt så fremt ikke han kan som Lou sier dokumentere at du har brukt opp ferie / egenmelding - men, når det er sagt - egenmelding kan ikke brukes for å "ta fri"

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Arbeidsgiver er pålagt å ha oversikt og kunne dokumentere mens den ansatte ikke er det så denne ballen villejeg sendt tilbake med beskjed om at ønsket trekk i lønn er uaktuelt så fremt ikke han kan som Lou sier dokumentere at du har brukt opp ferie / egenmelding - men, når det er sagt - egenmelding kan ikke brukes for å "ta fri"

Dokumentasjonen hans er kun skrevet på papir, og ingen ytterligere dokumentasjon enn det. Så blir ord mot ord. 

Så jeg kommer nok ikke så langt med det med mindre jeg finner hull i dokumentasjonen hans. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...