Gå til innhold

Beregning av Sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg mener min arbeidsgiver beregner sykepengegrunnlaget feil mtp paragraf 8-28 (lov om folketrygd)

Jeg jobber 40% - 2 faste dager i uken - med en kontrakt på 7,5 timer pr dag.

Realiteten er at jeg jobber aldri 15 timer i uken (gjennomsnitt på de 4 siste ukene før sykmelding var 20 timer), jeg jobber mere. Skal de ikke da legge til grunn timene for de 4 siste ukene for å beregne sykepengene i arbeidsgiver perioden? Eller har jeg misforstått dette?

Hvordan beregner NAV? Tar de utgangspunkt i inntektsopplysningene arbeidsgiver sendte på 7,5 timer pr dag? Eller bruker de info fra a-meldingen for å beregne sykepengegrunnlag?

:question:

Anonymkode: 50073...ba5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav bruker innteksopplysningene de får fra arbeidsgiver. 

Jeg er selvstendig næringsdrivende og skrev at jeg tjente 55 000 i måneden til nav. De trengte bare en bekreftelse fra regnskapsføreren min at jeg tjente såpass. Men ja, jeg tar så mye i lønn og da skal jeg ha lønna jeg mister når jeg går i perm. 

Skrevet

Men det er da fastlønn, jeg trenger svar ang timelønn:) 

Skrevet

Arbeidsgiver betaler etter fastlønn når det gjelder de dagene de skal betale, har du avtalt ekstravakter i den perioden skal de dekke det og. Så sender de beregningsgrunnlag for stillingsprosenten din til nav. Vil du ha beregnet etter ekstravakter/det du har jobbet over stillingsprosenten din må du ta dialogen om det med nav. 

Anonymkode: 462aa...f5c

Skrevet

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.
b)

I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

Så denne loven gjelder ikke den da? 

Skrevet

Herregud hvor vanskelig du gjør deg. Kontakt NAV, legg frem de siste måneders lønnslipp som tillegg til det arbeidsgiver har opplyst om stillingsprosent og fast lønn, så hjelpe de deg videre. Dette er for øvrig en av grunnene til at det lønner seg å ha fast stilling og ikke jobbe mye på løst, da er det lettere å forholde seg til slike ting som sykepenger. 

Anonymkode: 462aa...f5c

Skrevet

Beklager at jeg er vanskelig! 

Nå er det sånn at ikke alle FÅR fast lønn, selv om det er ønskelig! 

Ville bare høre om hva man faktisk har krav på, om noen kanskje satt på den infoen. 

Uansett, takk. 

• Liker 2
Skrevet

Du får jo uansett betalt for den % du er ansatt. Skjønner poenget her er å få mer enn det. 

Anonymkode: 12004...7b4

Skrevet

Poenget er å få det jeg har krav på egentlig. 

Er tilbake i jobb, etter operasjon, så nå får jeg jo for det jeg faktisk jobber:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...