Gå til innhold

Gode råd når det gjelder undertøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det snart min tur til finne undertøy, har dere noen gode råd å gi meg? hva må jeg tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags type undertøy vil du ha, da?

Skrevet

Okei, det er vanskelig å få tak i korsetter i Norge, så vær ute i god tid med å kikke etter et.

(Husk også at korselette og torselette ikke er det samme som et korsett, men at mange har en tendens til å blande begrepene fordi de egentlig ikke har peil...)

Gjest Gjesta
Skrevet

Husk å deponere, det skal sitte fint under kjolen også, ikke bare rett på deg om du skjønner....

Mitt korsett sitter fint på meg, men under kjolen min ble det helt feil.......

Skrevet

det var vel ikke akkuratt korsett jeg mente. jeg har jo ikke peiling på dette, men hva er forskjellen på korselette og torselette da? har du noen bilder av disse kanskje, og de har vel disse i brudesalongene?

Skrevet
Husk å deponere, det skal sitte fint under kjolen også, ikke bare rett på deg om du skjønner....

...som ikke er et korsett... :-P

Skrevet

jeg fikk beskjed om at jeg kunne finne undertøt på min første prøvetime, og det skal jeg. de har veldig godt utvalg, og da har jeg jo med kjolen også. trenger jeg å deponere på det da el?

Skrevet

det hjalp litt.. :wink: takk skal du ha lunacia.. :P

Skrevet

Forskjellen er vel stivheten på spilene kanskje? Lunacia er mesteren på dette området. Korselette er vel de du kjøper på H&M og sånt. Så vidt jeg har forstått er et torselette oftest med blonder, mens et korselette er i et strammende stoff. Uff...vet ikke helt jeg.

Jeg skulle så gjerne hatt et skikkelig ekte korsett der spilene holder seg stive etter flere gangers bruk, men aner ikke hvor jeg skal begynne å lete. Butikkansatte flest har vel egentlig ikke helt peiling...?

Men jeg lurer meg på, tror dere at det vil se bra ut med korsett under en kjole med korsettliv? Min topp er jo som et korsett, eller den har i alle fall spiler som former meg. :ler:

Hva tror dere som er så flinke på sånt? Noen som har prøvd?

Jeg er helt blank på hva jeg skal ha på meg under...

Skrevet

Korsett er oftest litt kraftigere saker - flere lag med slitesterkt stoff, evnt. med fløyel/silke ytterst, og skikkelige metallspiler som holder formen uansett bruk.

Skikkelig snøring hører også med.

Er mulig å få tak i noen steder i Norge, men de fleste ender opp med å bestille dette over nett.

Flere steder lar deg sende inn mål slik at du får et 'skreddersydd' korsett tilpasset deg.

Jeg har to korsetter selv, men må si at jeg slo fra meg tanken på å bruke dem under kjolen. De blir rett og slett for 'kraftige' for den relativt tynne kjolen min.

Et tynnere korselette/torsolette vil stort sett ha plastikkspiler, være i tynnere stoff og generelt mindre slitesterkt og mindre slankende.

Men mange av dem holder fint til å bli kvitt den lille kulen på magen eller gi bysten det ekstra 'løftet'!

Dersom du allikevel er interessert i et ekte korsett kan jeg anbefale www.galleryserpentine.com - god service, leverer innen oppgitt tidsramme, veldig greie priser i forhold til liknende steder.

Bare vær obs på at noen av modellene er kortere i livet enn andre - skal du ha noe som holder inn magen må den gå nedenfor livet, f.eks. de viktorianse modellene.

Skrevet

Jeg har to korsetter selv, men må si at jeg slo fra meg tanken på å bruke dem under kjolen. De blir rett og slett for 'kraftige' for den relativt tynne kjolen min.

Min kjole kommer faktisk til å bli designet med tanke på å ha korsett under. Regner med å kjøpe et nytt, enkelt korsett til å bruke under kjolen, siden de jeg har ikke blir så bra under, tror jeg. Kan jo hende jeg kan burke et av de jeg har, men hvem vet... Driver egentlig og syr et korsett også, må snart ta meg i nakken og sy det ferdig.

Skrevet

Min opprinnelige plan var å bruke bryllupet som en unnskyldning til å få sydd drømmekjolen... :wink:

Elizabetansk ballkjole i rød fløyel med korsett, splittet overskjørt (og underskjørt i rød og gullfarget brokade), houpelande og bumrolls...

:sjarmor:

Jukse litt og ha mer 'franske renessanse'-ermer som skulle slutte omtrent ved albuen og ha 'ruffles' der... *sukker*

Den gang ei - med en kjæreste og en søster som begge mente kjolen måtte være hvit, problemer med å finne en skredder som er både kompetent, rimelig og lett tilgjengelig og litt andre ting, så ble det med drømmen.

Men en dag!

Selv om jeg jo må ha korsett i elisabetansk modell da, ikke viktoriansk. :wink:

Finnes fine slike på nett til under tusenlappen!

Skrevet

Det var jo nesten litt trist, for den kjolen hørtes rålekker ut! Hun som skal sy kjolen min hadde definitivt kunnet lage en slik kjole, hun er veldig inne i drakthistorie, og hun elsker klærne i renessansen, så vidt jeg vet. :)

Og hvorfor skulle kjolen absolutt være hvit? Er du jomfru? ;)

Skrevet

Nei, og det var vel mitt hovedargument mot hvit kjole også - for ikke å snakke om at min kjære syntes den måtte være kritthvit, og vis meg den vårbleke kvinne som kler kritthvitt! :s

Nei, de var vel litt sånn 'sånn har oss alltid gjort det' - opphengt i tradisjoner og slikt.

Etter at jeg fant hvit kjole begynte han jammen meg å mumle noe om 'temabryllup' og farget kjole og kostyme til alle gjestene og... Da ble det smekk på lanken! :evil:

Men fargene ellers i bryllupet er burgunder og svart med hvite detaljer... :wink:

Skrevet

Vi sklir litt ut her, er jeg redd... Sendte deg PM, jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...