Gå til innhold

Hull i CV etter lengre tids sykdom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Våren 2017 fullførte jeg utdanningen min med en bachelorgrad i et økonomi/adm-rettet studie. Fra mai- oktober/november var jeg fulltids arbeidssøker, uten napp. Hadde ingen relevant jobberfaring fra før, kun sommerjobber, som bare er sånn delvis relevante. 

I november 2017 ble jeg syk og sluttet å søke jobber. I begynnelsen visste jeg ikke hvor alvorlig det var, men enden på visa ble at jeg måtte gjennom en kraftig runde med cellegift. Tilsammen fikk jeg i underkant av 40 doser. 

Nå begynner jeg å nærme meg å føle meg klar til å begynne å søke jobber igjen på nyåret. Men det store spørsmålet er hva gjør jeg med dette drøye året jeg ikke har foretatt meg noe? Jeg vet at jeg kan forklare dette "hullet" på et evt. intervju, men jeg er redd for å allerede bli forkastet etter en kjapp kikk på CV'en min. 

Hva skriver man i sånne tilfeller? Skal jeg skrive at jeg har vært borte fra arbeidslivet grunnet alvorlig sykdom, og samtidig skrive at mer informasjon gis ved forespørsel? Eller hvilke formuleringer anbefaler dere? :) Hvor skriver jeg det? Under erfaring eller annet? Tenker kanskje erfaring, tenker det kan være greit at det står langt opp sånn at det er noe av det første som leses. Sykdommen har jo gitt meg masse erfaring og gjort meg til en kanskje over snittet motivert ansatt. Samtidig så tenker jeg kanskje at "erfaringsfeltet" er forbeholdt jobberfaring.

Såå, hjelp? Håper noen har noen gode råd å komme med. Og tips til hvordan jeg kan snu denne opplevelsen til noe positivt for både meg og arbeidsgiver. 

Er forresten kvinne, 25 år. :)

Anonymkode: d5c53...756

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare vær ærlig om det, og så åpen du føler deg komfortabel med.

Jeg har intervjuet et par stykker i min karriere (jeg jobber i HR) som enten har vært syke selv, eller pleiet sykt familiemedlem i en periode, uten at det har gått negativt utover dem - en av dem ble faktisk ansatt som leder, og det var jobben de kom tilbake til etter at de hadde vært ute av arbeidslivet pga. sykdom i godt over ett år.

List opp den erfaringen du har med sommerjobber, men se om du klarer (på en logisk måte) å få fram i selve CVen at du har vært syk en periode. Ikke fokuser for mye på det i CVen, du kan utdype litt mer i søknadsteksten eller eventuelt på intervju. 

Det som er "heldig" i din situasjon er at den utdanningen du har tatt både er noe man ikke glemmer over natta, og noe man må opparbeide seg litt erfaring i også. Hvis du har mulighet til å jobbe i vikarbyrå samtidig som du søker jobber nå, vil du også kunne ha en nåværende arbeidsgiver på CVen din og samtidig opparbeide deg litt erfaring i enkle oppgaver og systemer. Da kan du alltids lure inn imellom at du har vært syk en periode, men at du nå er klar for å komme tilbake til arbeidslivet. Da ser potensielle arbeidsgivere at du er motivert til å jobbe, og villig til å ta "småjobber" for å få arbeidserfaring mens du venter på noe mer langvarig/fast. I tillegg kan man være litt selektiv med hvilke oppdrag man tar i vikarbyrå, så her kan du prøve å finne de oppdragene som vil gi deg mest erfaring til de jobbene du søker og har lyst på :) 

Husk at du er ung og nyutdannet, så forventningene dine må kanskje skrus litt ned. Sjansen for at du får fast jobb på første forsøk er dessverre vanskelig og usannsynlig (sånn er det bare i arbeidslivet dessverre). Selv begynte jeg rett i vikarbyrå etter endt studie, og ett av de mange oppdragene jeg fikk førte først til et langvarig vikariat og senere fast stilling, som igjen førte til min jobb i dag som både har mer ansvar og høyere lønn. 

Jeg ønsker deg masse lykke til med jobbsøkingen! Du virker som en kjempemotivert og selvreflektert person, så jeg har troen på at det ordner seg for deg :) 

Anonymkode: cc7ae...4d1

• Liker 4
Skrevet

Det er en myte at arbeidsgivere henger seg opp i «hull» i CV’en. Jeg har fullt av hull i min grunnet irrelevante jobber som ikke har noe med det jeg søker å gjøre. Ingen har noensinne spurt.

Ikke skriv i CV’en at du har vært syk, for da blir du i hvert fall luket ut kjapt som f...

• Liker 1
Skrevet

"Alle" har bachelor i dag. Og du får nok ikke napp pga hullet i cvn. Mange kvier seg for å ansette folk med sykdom. Man vil jo ha noen som er stabilt på jobb!

Ville søkt litt andre jobber i tillegg som ikke bare gikk på utdanningen din. Viktigste er at du får en jobb. 

Anonymkode: 97fe1...ae9

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Knirke skrev:

Det er en myte at arbeidsgivere henger seg opp i «hull» i CV’en. Jeg har fullt av hull i min grunnet irrelevante jobber som ikke har noe med det jeg søker å gjøre. Ingen har noensinne spurt.

Ikke skriv i CV’en at du har vært syk, for da blir du i hvert fall luket ut kjapt som f...

Det var godt å høre! Jeg er så bekymret for disse hullene. 

Anonymkode: 3630e...cf1

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var godt å høre! Jeg er så bekymret for disse hullene. 

Bare skriv øverst:  «kun relevant erfaring er oppført i CV’en» . Om du blir kalt inn til intervju og mot formodning blir spurt om hva du har gjort den siste tiden, si rett frem at du har hatt kreft. Ingen er så hjrterå at de forkaster deg som søker på grunn av det! Men ikke si noe diffust om at du har vært langvarig syk, for da kan de tro at du er kronisk eller psykisk syk eller i verste fall hypokonder. Du vil helst ikke bli oppfattet som Wenche fra Costa del Kongsvik, liksom:fnise:

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Knirke skrev:

Bare skriv øverst:  «kun relevant erfaring er oppført i CV’en» . Om du blir kalt inn til intervju og mot formodning blir spurt om hva du har gjort den siste tiden, si rett frem at du har hatt kreft. Ingen er så hjrterå at de forkaster deg som søker på grunn av det! Men ikke si noe diffust om at du har vært langvarig syk, for da kan de tro at du er kronisk eller psykisk syk eller i verste fall hypokonder. Du vil helst ikke bli oppfattet som Wenche fra Costa del Kongsvik, liksom:fnise:

Oi. Jeg klarer nok ikke å lyve på meg kreft. Får finne noe annet å si. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeh, tror den som svarte deg blandet deg og trådstarter. 

Anonymkode: e4731...fb6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeh, tror den som svarte deg blandet deg og trådstarter. 

Anonymkode: e4731...fb6

Oooops, sorry!

Skrevet

Jeg er i en tilsvarende situasjon, men i motsetning til TS sitt tilfelle, skyldes hullet en vesentlig mer tabubelagt sykdom.

Jeg har aldri skrevet noe i CVen, for hvordan løser man det rent praktisk? Jeg har derimot vekslet litt mellom å ikke nevne det i søknaden eller skrive to linjer hvor jeg forteller at hullet og svært forsinket utdanning skyldes langvarig sykdom, men at jeg i dag er helt frisk, ikke har noe som helst behov for tilrettelegging og kan vise til lavt fravær fra min siste stilling (som ikke var relevant for utdannelsen på noen som helst måte). 

Min svært så uhøytidelige forskning viser at dersom jeg har med dette avsnittet øker sjansen betraktelig for at jeg blir kalt inn. I ditt tilfelle, som har hatt en av de "riktige" sykdommene (beklager å si det), så tror jeg at jeg bare ville ha vært helt ærlig i søknaden. 

Godt å høre at du er frisk igjen :) 

Anonymkode: 170f1...f7e

Skrevet

Vi er i 2018...
Bare å si at du joinet en gaming Team og satset på å bli programer og at det ikke gikk som planlagt :) 

Anonymkode: d8e51...b17

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sorry, trodde du var TS:P... Ikke lyv, men ikke vær kryptisk heller. Bare slapp av, mest sannsynlig blir du ikke spurt. Som sagt, jeg har masse hull i CV’en, og jeg har aldri blitt bedt om å forklare dem. To av hullene er fordi jeg har reist på henholdsvis seiltur og backpacking i Asia.

Før satte jeg opp absolutt alle utdannelser og småjobber på CV’en, og det ble bare rotete og vitnet om en som vingler og ikke klarer å bestemme seg. Jeg kuttet så ut alt som var irrelevant og reduserte alle årene mine på Universitetet til «diverse fag». Da ble jeg kalt inn til intervju på den første jobben jeg søkte;)

Skrevet
1 minutt siden, Knirke skrev:

Sorry, trodde du var TS:P... Ikke lyv, men ikke vær kryptisk heller. Bare slapp av, mest sannsynlig blir du ikke spurt. Som sagt, jeg har masse hull i CV’en, og jeg har aldri blitt bedt om å forklare dem. To av hullene er fordi jeg har reist på henholdsvis seiltur og backpacking i Asia.

Før satte jeg opp absolutt alle utdannelser og småjobber på CV’en, og det ble bare rotete og vitnet om en som vingler og ikke klarer å bestemme seg. Jeg kuttet så ut alt som var irrelevant og reduserte alle årene mine på Universitetet til «diverse fag». Da ble jeg kalt inn til intervju på den første jobben jeg søkte;)

hehe, det går litt i surr her. :) Jeg har også reist en del, så jeg tar med det om de spør.

Er det vits i å ha attester på sommerjobber og småjobber som er 4 og 15 år tilbake i tid? De er ikke relevante til det yrket jeg har fått nå.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

hehe, det går litt i surr her. :) Jeg har også reist en del, så jeg tar med det om de spør.

Er det vits i å ha attester på sommerjobber og småjobber som er 4 og 15 år tilbake i tid? De er ikke relevante til det yrket jeg har fått nå.

Nope, det er fullstendig irrelevant og skaper bare støy i CV’en. Husk at en CV er et dynamisk dokument som bør tilpasses hver eneste søknad du skriver. Søker du jobb som restaurantsjef kan det være relevant å ta med servitørjobben du hadde i 2005. Hvis du søker som lastebilsjåfør, stryk det.

• Liker 2
Skrevet

Reising. 

Anonymkode: 755e4...9e7

Skrevet
5 minutter siden, Knirke skrev:

Nope, det er fullstendig irrelevant og skaper bare støy i CV’en. Husk at en CV er et dynamisk dokument som bør tilpasses hver eneste søknad du skriver. Søker du jobb som restaurantsjef kan det være relevant å ta med servitørjobben du hadde i 2005. Hvis du søker som lastebilsjåfør, stryk det.

Da tar jeg bare med attest på relevant praksis til jobbene. Takk, Knirke! Og sorry ts for at jeg lånte tråden din!

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode råd! :)

Som første AB nevner. Heldigvis er ikke utdanningen min "ferskvare" eller fysisk belastende sånn at det stilles større krav til meg på den måten.

Jeg tenkte å vektlegge at det var alvorlig sykdom, for å utelukke (dessverre) mer tabubelagte sykdommer. Jeg ønsker å være mest mulig åpen om det, ettersom jeg allerede har vært det i det offentlige rom. Dessuten har jeg et etternavn mange i bransjen kjenner til, så at noen vet noe eller finner ut noe på egen hånd er meget sannsynlig. Da er det bedre at det kommer fra meg. 

I tillegg har sykdommen, som nevnt tidligere, gitt meg masse erfaring på mange områder. Ikke minst har det gitt meg en motivasjon som mange andre ikke har. Så det er en ting jeg vil være åpen om, uten at det skal vinkles på den måten at jeg er ute etter at noen skal synes synd i meg. 

Men som en annen skriver, at jeg kan utdype litt i søknaden at jeg pr. i  dag er erklært frisk og ikke har behov for tilrettelegging. Da roer jeg kanskje en potensiell arbeidsgiver med de eventuelle bekymringene h*n skulle ha. Det er nok et veldig godt tips! :) 

Grunnen til at jeg kort vil nevne det i CV'en og ikke bare i søknadsteksten er at jeg vet at mange søknader bare skumleses og noen leses ikke i det hele tatt. 

Igjen, takk for mange gode råd :)

Anonymkode: d5c53...756

Skrevet

Går det å skrive

Jan-DES 2017 Kjempet mitt livs kamp mot sykdom og vant?

Da ser de jo at du har vært syk og blitt frisk igjen. Det er jo en erfaring det også, dog ufrivillig

Anonymkode: 60e36...a1e

Skrevet

Folk kan være ganske kyniske, spesielt når de har mange å velge mellom.

Jeg ville ikke oppgitt noe i CV.

På de første intervjuene kan du jo være ærlig, si at du rett og slett hadde kreft (?) og  trengte behandling. 

Men du må være klar over at det kan slå feil hos noen.

Det har slått feil hos meg, men pga en annen sykdom. Har aldri skjedd før eller siden, men på det ene intervjuet var fyren nærmest besatt av hullet i CV’ en.

Du må nesten bare prøve deg frem - lykke til :) 

Anonymkode: 18bd1...247

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan være ganske kyniske, spesielt når de har mange å velge mellom.

Jeg ville ikke oppgitt noe i CV.

På de første intervjuene kan du jo være ærlig, si at du rett og slett hadde kreft (?) og  trengte behandling. 

Men du må være klar over at det kan slå feil hos noen.

Det har slått feil hos meg, men pga en annen sykdom. Har aldri skjedd før eller siden, men på det ene intervjuet var fyren nærmest besatt av hullet i CV’ en.

Du må nesten bare prøve deg frem - lykke til :) 

Anonymkode: 18bd1...247

Jeg tror hovedproblemet i så fall er hullet, og ikke kreftsykdommen. Problemet med hull er jo først og fremst at arbeidsgiver blir mistenksom til hva det skyldes, om man f.eks. har en kriminell fortid, fikk sparken i forrige jobb eller lider av tilbakevendende eller kronisk psykisk eller fysisk sykdom. Kreft er jo (unnskyld uttrykket) noe av det mest legitime man kan ha, og dersom man er friskmeldt og vurdert arbeidsfør skulle vel ikke heller risikoen for å ansette vedkommende være for stor. Jeg ville nok vært åpen om sykdommen i hvert fall i CVen. 

Rettelse: Mente å skrive at jeg ville vært åpen i hvert fall i søknaden. 

Endret av *melis*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...