AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 Alle vet det er en prosess i bli fast ansatt. Dvs. man søker på jobber der motivasjon er sentralt. Bedriften inviterer til jobb intervju, og man svarer på spørsmål. Jeg regner med når kandidat er bestemt, så inviterer bedriften kandidaten til å skrive under kontrakt. Spørsmålet mitt er hvem er det som forhandlet kontrakt for deg, og ikke minst lønn? Har du en forventet årslønn du til sikter deg ved søknad? og fantes det rom for å diskutere lønn? under intervju eller når kontrakt skulle skrives? hvilken prosess har du? Anonymkode: 7871f...398
Christina82 Skrevet 26. november 2018 #2 Skrevet 26. november 2018 Har flere ganger fått spørsmål om lønnskrav på selve intervjuet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #3 Skrevet 26. november 2018 Har som oftest fått spørsmål om forventninger til lønn, eller hva lønnen min var på min forrige arbeidsplass dersom det har vært lignenede arbeid, på intervju nummer to eller tre når kandidatene har blitt litt færre. Anonymkode: beaf6...3cf
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4 Skrevet 26. november 2018 10 timer siden, ninab82 skrev: Har flere ganger fått spørsmål om lønnskrav på selve intervjuet. Har du samarbeidet med en agent hvilke lønnskrav du setter? Anonymkode: 7871f...398 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #5 Skrevet 26. november 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har som oftest fått spørsmål om forventninger til lønn, eller hva lønnen min var på min forrige arbeidsplass dersom det har vært lignenede arbeid, på intervju nummer to eller tre når kandidatene har blitt litt færre. Anonymkode: beaf6...3cf Har det blitt diskutert lønnskrav? Anonymkode: 7871f...398
applestories Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 (endret) Jobber i kommunen. Her ble det det kun sett på ansiennitet og det var ikke rom for forhandling. Lønnen står på kontrakten, tror ikke jeg fikk vite noe tall før jeg var klar til å skrive under. Kunne sikkert fått vite noe om jeg spurte, men var bare glad for å endelig få fast jobb. Lønnsøkningen har vært på mellom 8 og 12 tusen i året siden. Endret 26. november 2018 av applestories
andy capp Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 Har ofte blitt spurt om forventninger til lønn på intervju. Endelig lønn blir forhandlet ved undertegning av kontrakt. Jobber statlig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 2 minutter siden, andy capp skrev: Har ofte blitt spurt om forventninger til lønn på intervju. Endelig lønn blir forhandlet ved undertegning av kontrakt. Jobber statlig. Er det ikke lettere å la en agent håndtere lønnsforhandlinger, da blir det vel heller ikke kleinte forventninger.... Fotballspillere har agent, og agenten håndterer alt av økonomiske krav til det klienten forventer. Gikk forhandlingene greit? Anonymkode: 7871f...398
andy capp Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 Det er vel litt forskjell på å forhandle betingelser for en forballspiller og en vanlig ansatt. Regner med du hadde droppet tanken på agent om du visste hva de skal ha for å forhandle en kontrakt. Forhandlingene gikk greit, man vet som regel en del om hva som er vanlig og hvor smertegrensen til arbeidsgiver går. 2
Christina82 Skrevet 27. november 2018 #10 Skrevet 27. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du samarbeidet med en agent hvilke lønnskrav du setter? Anonymkode: 7871f...398 nei, følger tariff, også komme med krav ut over det,
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #11 Skrevet 27. november 2018 Lønnen er en del av jobbtilbudet/kontrakten. Så jeg ville ha jobben men ba om å få mer lønn. De sa det var greit. Så lagde de ny kontrakt med lønnen jeg ba om. Aldri forhandlet lønn før tilbudet er et faktum. Anonymkode: 2399a...ed2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #12 Skrevet 27. november 2018 Jeg fikk et omtrentlig anslag allerede når jeg ble bedt på intervju (spurte ikke), men ble «headhuntet». Fikk vite den faktiske lønna når jeg skulle signere kontrakt. Vet ikke hva som er vanlig, men det skal være greit å spørre om f.eks under intervju. Ellers er det også naturlig å spørre når du har fått tilbud om jobben. Anonymkode: b98d3...f74
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #13 Skrevet 27. november 2018 Jeg ble spurt tidlig i prosessen slik at de kunne sile ut de som absolutt la seg over smertegrensa. Dette var via rekrutteringsfirma. Fikk så et tilbud tilsendt etter tredje intervjurunde som jeg forhandla oppover. Forsto at det var et første utspill, det var innafor området jeg kunne akseptert, men helt i det lave sjiktet. Forhandla direkte med arbeidsgiver da, selvfølgelig. Anonymkode: 27c3f...452
Ullvott Skrevet 27. november 2018 #14 Skrevet 27. november 2018 Man forhandler lønna ved ansettelse selv, men det er fullt mulig å rådføre seg med fagforeningen sin. I spesielle tilfeller kan fagforeningen også delta i lønnsforhandlingene, men det er helt unntaksvis. Ofte foregår lønnsfastsettelsen omtrent slik: 1. Virksomhetens ledelse har en tanke om lønn når de lyser ut en stilling/når de bestemmer seg for at de trenger å ansette personale. I offentlige stillinger står det ofte på utlysningen hvilke lønnsrammer stillingen er plassert i. 2. Kandidater som er på intervju blir spurt om lønnsforventninger. 3. Kandidaten svarer med motspørsmål: «Hvilket lønnsområde har dere tenkt?» 4. De som intervjuer gir en viss antyding, eller spør kandidaten det høyst irrelevante spørsmålet «Hva tjener du i dag?» 5. Kandidaten svarer noe slikt som at «Jeg har ikke anledning til å tape penger på å bytte jobb, men vi kan nok bli enige.» 6. Kandidaten får jobbtilbud hvor lønnsplassering er oppgitt. 7. Hvis man er medlem i en fagforening: Kandidaten tar med seg tilbudet til fagforeningen sin og ber om tilbakemelding. 8. Kandidaten responderer til arbeidsgiver om lønnstilbudet aksepteres eller ikke. Hvis man ikke er fornøyd forlanger man en viss sum. 9. Arbeidsgiver responderer til kandidaten, enten med full avvisning, aksept eller med et motbud. 10. Kandidaten tar stilling til arbeidsgivers respons. Nå er det på tide å avrunde. Enten takker man klart ja/nei til jobb- og lønnstilbudet, eller man oppgir sin absolutte smertegrense. Hvis arbeidsgiver ikke går med på smertegrensa har man i realiteten takket nei til jobben. 11. Noen ganger kommer de deg i møte litt til, men takker du ja til noe dårligere enn det du har sagt at er smertegrensa di har du egentlig signalisert at du ikke er en konsekvent person. På den annen side har du signalisert at du er fleksibel og samarbeidsvillig, så det er en avveining å ta. Beklager langt og omstendelig innlegg, men siden du spør om agenter og slikt, tenkte jeg at du kanskje ikke hadde særlig erfaring med hvordan en ansettelse foregår.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #15 Skrevet 27. november 2018 Vi spør søkerne om ønsket lønn i andregangsintervju (vi har sjeldent mer enn to). Ved tilbud om lønn spør vi aldri om de vil ha den, vi sier vi sender over skriftlig tilbud. Så får de selv takke ja eller stille spørsmål ved evt lønn. Anonymkode: 84e6b...b03
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #16 Skrevet 27. november 2018 5 timer siden, Ullvott skrev: Man forhandler lønna ved ansettelse selv, men det er fullt mulig å rådføre seg med fagforeningen sin. I spesielle tilfeller kan fagforeningen også delta i lønnsforhandlingene, men det er helt unntaksvis. Ofte foregår lønnsfastsettelsen omtrent slik: 1. Virksomhetens ledelse har en tanke om lønn når de lyser ut en stilling/når de bestemmer seg for at de trenger å ansette personale. I offentlige stillinger står det ofte på utlysningen hvilke lønnsrammer stillingen er plassert i. 2. Kandidater som er på intervju blir spurt om lønnsforventninger. 3. Kandidaten svarer med motspørsmål: «Hvilket lønnsområde har dere tenkt?» 4. De som intervjuer gir en viss antyding, eller spør kandidaten det høyst irrelevante spørsmålet «Hva tjener du i dag?» 5. Kandidaten svarer noe slikt som at «Jeg har ikke anledning til å tape penger på å bytte jobb, men vi kan nok bli enige.» 6. Kandidaten får jobbtilbud hvor lønnsplassering er oppgitt. 7. Hvis man er medlem i en fagforening: Kandidaten tar med seg tilbudet til fagforeningen sin og ber om tilbakemelding. 8. Kandidaten responderer til arbeidsgiver om lønnstilbudet aksepteres eller ikke. Hvis man ikke er fornøyd forlanger man en viss sum. 9. Arbeidsgiver responderer til kandidaten, enten med full avvisning, aksept eller med et motbud. 10. Kandidaten tar stilling til arbeidsgivers respons. Nå er det på tide å avrunde. Enten takker man klart ja/nei til jobb- og lønnstilbudet, eller man oppgir sin absolutte smertegrense. Hvis arbeidsgiver ikke går med på smertegrensa har man i realiteten takket nei til jobben. 11. Noen ganger kommer de deg i møte litt til, men takker du ja til noe dårligere enn det du har sagt at er smertegrensa di har du egentlig signalisert at du ikke er en konsekvent person. På den annen side har du signalisert at du er fleksibel og samarbeidsvillig, så det er en avveining å ta. Beklager langt og omstendelig innlegg, men siden du spør om agenter og slikt, tenkte jeg at du kanskje ikke hadde særlig erfaring med hvordan en ansettelse foregår. takker veldig for grundig skissering for hvordan lønnsforhandlinger kan håndteres. En prosedyre gjør det veldig ryddig. Ofte har jeg opplevd at man tar jobben bare for å få en jobb, og så har man ikke vågd eller hatt erfaring på det man selv forventer til lønn. Men så får man bakkflash tilbake siden man ikke har nok gode inntekter til å være en fast ansatt. Anonymkode: 7871f...398
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #17 Skrevet 27. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi spør søkerne om ønsket lønn i andregangsintervju (vi har sjeldent mer enn to). Ved tilbud om lønn spør vi aldri om de vil ha den, vi sier vi sender over skriftlig tilbud. Så får de selv takke ja eller stille spørsmål ved evt lønn. Anonymkode: 84e6b...b03 takk, det hørtes veldig ryddig ut, jeg har ikke aldri fått opplevd en så grundig og ryddig lønnsforhandlingsprosess i stillingen jeg har vært i. Jeg føler mer at jeg har kun blitt utnyttet maksimalt. Anonymkode: 7871f...398
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå