Gå til innhold

Anastasia eller Angelica?

Anastasia eller Angelica?  

61 stemmer

1. 1. Hvilket navn er finest til barnet?

• Anastasia
      16
    • Angelica
      45

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anastasia er finest, men det blir altfor russisk dersom man ikke har østeuropeiske aner. Litt som å kalle en gutt Ivan eller Pavel.

Angelica er for meg blitt et "ungemødre" mote og lavstatusnavn. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man egentlig si? Du fremstår ikke selv som en veldig oppegående person. Å dømme folk på denne måten pga. av et navn, er direkte latterlig, også kaller du andre for "white-trash"? Det er ikke mye klasse over personligheten din. 

Jeg liker ikke noen av navnene, men hvorfor trekke inn "white trash"? Et skjellsord på fattige, hvite mennesker som sliter med å få endene til å møtes. 

Anonymkode: 0b7f6...d65

Enig, min russiske bestemor heter Anastasija og hun er faen ikke white trash. Kjenner jeg blir forbanna når jeg leser slikt piss 😂

Anonymkode: 6ee34...5de

• Liker 1
Skrevet

Kall henne Benthe. Eller Gørhild.

Skrevet
1 time siden, Perle skrev:

Anastasia er finest, men det blir altfor russisk dersom man ikke har østeuropeiske aner. Litt som å kalle en gutt Ivan eller Pavel.

Angelica er for meg blitt et "ungemødre" mote og lavstatusnavn. 

Hva er det med dette forumet og dets medlemmers trang til å rakke ned på andre? Og pga. noe så banalt som navnevalg? Dere fremstår ikke som særlig reflekterte eller empatiske, men viser samme dybde og refleksjonsnivå som en forventer fra PH-deltakere. Lavstatusnavn? Vel, da får du finne et skikkelig høystatusvavn til barnet ditt da🙄 Det er meninger som dette som er patetisk. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig, min russiske bestemor heter Anastasija og hun er faen ikke white trash. Kjenner jeg blir forbanna når jeg leser slikt piss 😂

Anonymkode: 6ee34...5de

Jeg reagerer på at voksne mennesker bruker slike skjellsord. Får håpe de ikke videreføre slike holdninger til barna sine. Et navn er en ting, men hvordan en er som person er det som er viktig, og det ser det ut som at noen sliter. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er det med dette forumet og dets medlemmers trang til å rakke ned på andre? Og pga. noe så banalt som navnevalg? Dere fremstår ikke som særlig reflekterte eller empatiske, men viser samme dybde og refleksjonsnivå som en forventer fra PH-deltakere. Lavstatusnavn? Vel, da får du finne et skikkelig høystatusvavn til barnet ditt da🙄 Det er meninger som dette som er patetisk. 

Ok. Hva synes du man skal gjøre når noen SPØR om andres mening om en spesifikk ting? I dette tilfelle navnvalg.  Ignorere tråden? Skal man svare på noe annet en det ts spør om, eller ljuge? Grunner oppriktig.

Navn er en identitetsmarkør. Det sier noe om opphav, fødselsår og sosiøkonomisk status på foreldrene. 

Jeg er barn av åttitallet og det bærer mitt navn preg av. Jeg går ikke rundt å såret og "vonbråten" av at noen gjør bemerker dette. Ingen kan jo noe for hva de heter, men å benekte at navn ikke sier noe om bakgrunn og opphav bare for dumt. 

Endret av Perle
  • Liker 2
Gjest Toppkarakter
Skrevet (endret)

Det er så latterlig å lese noen kommentarer her, helt ærlig. 

«For barbie/hore vibes», «lavmål navn», «la meg gjette, du er ung mor?», «bibelsk hore», «navnet er jo ikle norsk» osv. Jeg blir så trist og sint, altså hva faen folkens? Grow up. Hvordan kan dere definere navn på denne måten? Stakkars moren som ville finne ut navnet til hennes fremtidige barn, også for hun høre alt dette. Har dere ikke noe bedre å si, så please la vær! 

Begge navnene er kjempefine! Anastasia høres kongelig ut og Angelica høres ut engel-aktig. Tror jeg hadde valgt Anastasia, fordi det er finest! 💞

Endret av Toppkarakter
Edit: Navnet er mye finere enn Kari eller Tuva som noe nevner her
Skrevet

Ingen navn er lavstatus. Bare tull. 

• Liker 1
Gjest Toppkarakter
Skrevet
31 minutter siden, Perle skrev:

Ok. Hva synes du man skal gjøre når noen SPØR om andres mening om en spesifikk ting? I dette tilfelle navnvalg.  Ignorere tråden? Skal man svare på noe annet en det ts spør om, eller ljuge? 

Grunner oppriktig. De fleste vet såpass av at navn er en identitetsmarkør. Det sier noe om opphan, fødselsår og sosiøkonomisk status på foreldrene. 

Jeg er barn av åttitallet og det bærer mitt navn preg av. Jeg går ikke rundt å såret og "vonbråten" av at noen gjør et bemerker dette. Ingen kan jo noe for hva de heter, men å benekte at navn ikke sier noe om bakgrunn og opphav, er jo veldig merkelig. 

THIS

Skrevet

Hvorfor spørre om råd da, hvis man blir fornærmet over svarene? Jeg hadde blitt sjeleglad hvis mamma vurderte å kalle med Anastasia, men gikk bort fra det fordi mange ikke syns det var så fint. Jeg føler at å hete Anastasia er litt som å hete Snøhvit eller Tornerose. Sikkert noen unger som heter det og.

Jeg har forresten et navn som er nevnt flere ganger i "hva ville du ikke kalt barnet ditt"-tråden. Blir ikke fornærmet av det.

Anonymkode: 6a572...371

• Liker 3
Skrevet

Ingen av dem

Anonymkode: 9e63c...f34

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte på engelsk uttalelse på begge navnene, hvordan høres de ut på russisk? 😁

Anonymkode: 5bbea...a00

Anastasia med trykk på i, og ikke på midterste a

Skrevet

Gulpet litt i munnen av begge navnene. Du kan ikke seriøst mene at du vurderer Anastasia 😂 dette må være en tulletråd!

Anonymkode: e0eef...026

Skrevet
3 timer siden, Perle skrev:

Ok. Hva synes du man skal gjøre når noen SPØR om andres mening om en spesifikk ting? I dette tilfelle navnvalg.  Ignorere tråden? Skal man svare på noe annet en det ts spør om, eller ljuge? Grunner oppriktig.

Navn er en identitetsmarkør. Det sier noe om opphav, fødselsår og sosiøkonomisk status på foreldrene. 

Jeg er barn av åttitallet og det bærer mitt navn preg av. Jeg går ikke rundt å såret og "vonbråten" av at noen gjør bemerker dette. Ingen kan jo noe for hva de heter, men å benekte at navn ikke sier noe om bakgrunn og opphav bare for dumt. 

Jeg har svart jeg også, at jeg syns begge navnene er grelle, men det er noe annet å svare «lavstatusnavn», «white trash» og «unge-mødre-navn» og slik nedrakking. Det er så latterlig og lite gjennomtenkt å bruke slike skjellsord. 

Navn kan ha mye å gjøre med bakgrunn (ikke nødvendigvis sosioøkonomisk bakgrunn, men slektsnavn - mange navngir barnet etter forfedre, noen gifter seg med noen som kommer fra et annet land og som gir barna mer internasjonale navn, osv.) Å kalle noen navn for lavstatus sier mye om vedkommende som sier det, dessuten vil mange av de som driver og kategorisere navn, være uenig i hva som er «lavstatus» og hva som ikke er det. Patetisk er det uansett, «identitetsmarkør» eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Toppkarakter skrev:

Det er så latterlig å lese noen kommentarer her, helt ærlig. 

«For barbie/hore vibes», «lavmål navn», «la meg gjette, du er ung mor?», «bibelsk hore», «navnet er jo ikle norsk» osv. Jeg blir så trist og sint, altså hva faen folkens? Grow up. Hvordan kan dere definere navn på denne måten? Stakkars moren som ville finne ut navnet til hennes fremtidige barn, også for hun høre alt dette. Har dere ikke noe bedre å si, så please la vær! 

Begge navnene er kjempefine! Anastasia høres kongelig ut og Angelica høres ut engel-aktig. Tror jeg hadde valgt Anastasia, fordi det er finest! 💞

Måten disse menneskene ordlegger seg, viser manglende empati og refleksjon. Hvem er det som snakker på den måten? Det er ikke de mest reflekterte menneskene. 

Annonse
Skrevet
3 timer siden, Perle skrev:

Det er helt greit at man ikke liker enkelte navn. Men man trenger da virkelig ikke å bruke betegnelser som "russisk hore" og "white trash". 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, clyde skrev:

Det er helt greit at man ikke liker enkelte navn. Men man trenger da virkelig ikke å bruke betegnelser som "russisk hore" og "white trash". 

Nei, det er jeg enig i, men jeg synes det er "innafor" å bruke betegnelsen "unge mødre" navn og sosial status. 

Egentlig er navndebattene her inne veldig lite relevante, da svært få ser ut til å kunne kategorisere navn og se tendenser. Jeg synes dette temaet er kjempe interessant! :)

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2018/11/24/195459006/disse-navnene-spas-populaere-i-2019 Ivar Utne ved UIB har er stadig i media om dette.

https://www.nrk.no/kultur/mitt-fornamn-ar-ronny-1.539288 Denne boken begynner å bli gammel men var blant de første bøkene som satte fingeren på dette med navn, og klassereise.

Endret av Perle
Skrevet
54 minutter siden, Perle said:

Nei, det er jeg enig i, men jeg synes det er "innafor" å bruke betegnelsen "unge mødre" navn og sosial status. 

Egentlig er navndebattene her inne veldig lite relevante, da svært få ser ut til å kunne kategorisere navn og se tendenser. Jeg synes dette temaet er kjempe interessant! :)

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2018/11/24/195459006/disse-navnene-spas-populaere-i-2019 Ivar Utne ved UIB har er stadig i media om dette.

https://www.nrk.no/kultur/mitt-fornamn-ar-ronny-1.539288 Denne boken begynner å bli gammel men var blant de første bøkene som satte fingeren på dette med navn, og klassereise.

Vi trenger ikke å følge opp dette fordi om det er noen som har påpekt det før.  Vi kan da gi f i det og kalle ungene våre det vi synes er fint, ikke det ungene i Holmenkollåsen heter.  Og vi kan vise respekt for andres navnevalg, ikke dømme nord og ned.

Skrevet
56 minutter siden, Perle skrev:

Nå er det vel ikke "fenomenet" sosial status de fleste her reagerer på, men de stygge ordene som blir brukt for å beskrive navnene denne tråden handler om.

Skrevet

Det er vel egentlig umulig å svare på hvilket navn som er finest, før man vet hvilke(t) etternavn det skal kombineres med. 

Anonymkode: 743c9...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...