Gå til innhold

Eks nekter å bytte adresse pga oppholdstillatelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til en på fire.
Faren hans har flyttet ut i august, men nekter å bytte adresse.
Får ingen hjelp fra NAV/folkeregisteret/Posten i forhold til dette. Så jeg tenkte kanskje at han ville være villig til å bytte adresse etter noen måneder. Jeg er selvstendig næringsdrivende, men klarer ikke lenger å forsørge oss på dette. Og er på full utkikk etter jobb.
Sønnen min har en del helseutfordringer så derfor vanskelig å holde på jobber, da jeg er mye borte.
Min eks nekter fortsatt plent å bytte adresse. Går glipp av barnebidrag, utvidet barnetrygd, overgangsstønad +++
Han kommer til å få avslag på permanent oppholdstillatelse om han bytter adresse, så er det han venter på.
Forholdet har vært preget av psykisk vold, men da det ble fysisk, kastet jeg han ut.
Han prøver fortsatt å få oss tilbake, og prøver seg på helt syke mindgames for å få ting ut av meg.
Fant akkurat ut at han har full tilgang til telefonen min. Så nå har jeg fått nok.

Lurer derfor på om jeg kan melde fra til UDI og/eller anmelde til politiet om dette?
Og om han da vil bli sendt ut av landet? Hva skjer da med foreldreansvaret? For vet at det er uaktuelt å signere fra seg.
Kan jeg f.eks få et besøksforbud mot han?

Føler meg som verdens værste mamma som tenker på disse tingene. Da sønnen min og hans forhold til pappaen sin er veldig viktig for meg.
Men nå begynner jeg å bli redd for hva han kan finne på. Han er fra et land i Europa, som har utlevering til Norge. Og tror ikke han ville funnet på å ta med seg sønnen vår. Men er selvsagt en bekymring det også.

Anonymkode: 817dc...79e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si ifra til politiet! Han svindler udi med overlegg og han har brutt seg inn i ditt privatliv ved å ha tilgang til din telefon. Han driver psykisk terror. Politiet har MYE å snakke med ham om.

Anonymkode: e90d2...525

• Liker 39
Skrevet (endret)

Hadde fått post med ikkevestlig navn på en stund, riktig gateadresse / Nr., -feil bokstav. Regnet med missforsåelse / "feil" Utenlandske naboer på samme nr. -Låser meg ut en dag, bor innerst i blindveg. 2 hyggelige sivile, men kniv-vest merket POLITI var nesten nede på trappa mi. Hei, -dere skal sikkert prate med meg... De spurte om navn, -ikke mitt. Skulle ha tak i personen med "feil" adresse... -Hadde ringt Politiet.

( Kom ikke mer post med "feil" adr, til min postkasse... ).

Og: "Forholdet har vært preget av psykisk vold, men da det ble fysisk, kastet jeg han ut.
Han prøver fortsatt å få oss tilbake, og prøver seg på helt syke mindgames for å få ting ut av meg.
Fant akkurat ut at han har full tilgang til telefonen min. Så nå har jeg fått nok."  = 02800 ! Eller møt opp i vakta !

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet

Du melder i fra til nav at han ikke bor på din adresse lenger. Du sier i fra til folkeregistrert og UDI.

Så lener du deg tilbake mens de tar seg av problemet for deg.

Skrevet

Neste steg er politiet. De vil helt sikkert hjelpe deg. Også med dette i forhold til udi.

Anonymkode: c16df...5c4

• Liker 5
Skrevet

Kan du sannsynliggjøre at han ikke bor der?

Anonymkode: a58f7...ecf

• Liker 2
Skrevet

Verdens verste mor er vel hun som lar den voldelige faren gå fritt rundt dem

Anonymkode: 0914a...77c

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du sannsynliggjøre at han ikke bor der?

Anonymkode: a58f7...ecf

Bor med en annen, så hun kan bekrefte dette ja.
Har signert på at han fortsatt bodde her i oktober. Da han leverte sønnen vår og tvang meg til å hjelpe han med noen papirer.
Er derfor ekstremt redd for å anmelde og så bli straffet selv for feil forklaring. Dog under tvang med trusler. Vet ikke om det har noe å si.

• Liker 1
Skrevet

Meld fra til UDI og politiet å få han kastet ut av landet, slike menn fortjener ikke oppholdstillatelse.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verdens verste mor er vel hun som lar den voldelige faren gå fritt rundt dem

Anonymkode: 0914a...77c

Veldig sant det også. Takk for at du setter det i perspektiv.
TS

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får ingen hjelp fra NAV/folkeregisteret/Posten i forhold til dette. Så jeg tenkte kanskje at han ville være villig til å bytte adresse etter noen måneder. Jeg er selvstendig næringsdrivende, men klarer ikke lenger å forsørge oss på dette. Og er på full utkikk etter jobb.
Sønnen min har en del helseutfordringer så derfor vanskelig å holde på jobber, da jeg er mye borte.
Min eks nekter fortsatt plent å bytte adresse. Går glipp av barnebidrag, utvidet barnetrygd, overgangsstønad +++
Han kommer til å få avslag på permanent oppholdstillatelse om han bytter adresse, så er det han venter på.
Forholdet har vært preget av psykisk vold, men da det ble fysisk, kastet jeg han ut.
Fant akkurat ut at han har full tilgang til telefonen min. Så nå har jeg fått nok.

Lurer derfor på om jeg kan melde fra til UDI og/eller anmelde til politiet om dette?
Og om han da vil bli sendt ut av landet? Hva skjer da med foreldreansvaret? For vet at det er uaktuelt å signere fra seg.

Føler meg som verdens værste mamma som tenker på disse tingene. Da sønnen min og hans forhold til pappaen sin er veldig viktig for meg.
Men nå begynner jeg å bli redd for hva han kan finne på. Han er fra et land i Europa, som har utlevering til Norge. Og tror ikke han ville funnet på å ta med seg sønnen vår. Men er selvsagt en bekymring det også.

Ta en telefon til krisesenteret i Oslo på dagtid. De har nok erfaring på denne typen saker, og kan råde deg bedre enn noen andre.

Anonymkode: 2708d...492

• Liker 19
Skrevet (endret)

Feil

Endret av domimik
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At han er registrert bosatt der kan da umulig påvirke din rett til trygdeytelser. Hvis NAV er vanskelige må du kontakte en advokat som spesialiserer seg på dette. Ofte kan gebyrene dekkes av det offentlige. Uansett får man vanligvis en gratis konsultasjon. 

Folkeregisteret ville jeg sendt en skriftlig henvendelse til. De vil da undersøke saken. 

Hvis du har blitt utsatt for vold har du rett til bistandsadvokat (i noen tilfeller selv om du ikke anmelder). Denne kan hjelpe deg med besøksforbud og lignende.

Hvorfor tror du han har tilgang til telefonen din? Hvis du er sikker, kjøper du en ny, skrur av den gamle og oppbevarer den i en skoeske på et trygt sted. Hvis du kjøper en dum-telefon er det tilnærmet umulig å overvåke den (en uten apper og slikt faenskap).

Du kan melde fra til UDI og Politiet om hva som helst. Så lenge du tror det du sier stemmer (dog er det jo begrensningen på at hvis du burde ha visst noe ikke stemmer skal du heller ikke melde det fra).

Personer uten opphold kan bli sendt ut av landet. Tror ikke det har særlig stor betydning for foreldreansvaret, men dette kan du jo bare ta til retten. Mor vinner så og si alltid. 

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor med en annen, så hun kan bekrefte dette ja.
Har signert på at han fortsatt bodde her i oktober. Da han leverte sønnen vår og tvang meg til å hjelpe han med noen papirer.
Er derfor ekstremt redd for å anmelde og så bli straffet selv for feil forklaring. Dog under tvang med trusler. Vet ikke om det har noe å si.

Du får ikke overgangsstønad så lengedu bor med noen, gjelder også andre enn bf :)

Anonymkode: 191e1...435

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør fabrikkinnstillinger på telefonen så burde dette bli borte.

Da er det i alle fall en ting mindre å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Han får permanent opphold da han har et barn han kan ikke ta ut av landet. Så det med adressen har ingenting å si.  Meld i fra til UDI og ja, det er litt merkelig at fedre er plutselig voldelig når det gjelder separasjon og samvær kranglinger. 

Anonymkode: 4b598...244

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne med en eks som nekter å skrive under på at barnet har flyttet til mor.

Barnet bodde en periode med far, og var registrert på hans adresse. Han mottok støtte fra mor (barnebidrag). Barnet var hos mor i helgene.

Pga noen episoder kom barnevernet inn i bildet og fradømte far omsorgsretten. Nå har far flyttet ut av landet, barnet bor hos mor. MEN barnet er fremdeles registrert på hans adresse! Far nekter å skrive under på at barnet ikke lenger bor hos ham. Han vil nemlig fortsette å få inn pengene fra min venninne. Og det er ifølge nav helt nødvendig at han skriver under på adresseendring for barnet for at mor skal slippe å betale barnebidrag til ham. Nå har barnet bodd ett år hos mor, som med sin skrantne økonomi forsørger barnet helt alene, PLUSS at hun må betale penger til far i barnebidrag. Det er helt LATTERLIG hvordan systemet fungerer. Nav sier de ikke kan gjøre noe for å hjelpe henne, selv om det var barnevernet som fradømte ham omsorgen. For folkeregisteret er en helt annen del av nav, uten noe informasjonsoverføring mellom etatene.....

Anonymkode: 2dbe1...92a

• Liker 5
Skrevet

Hadde meldt fra til både NAV og politi, for slik skal man jo ikke ha det. 

Men når det gjelder overgangsstønad, så får du ikke det uansett så lenge du bor med noen - selv om det bare er ei venninne. Synd, men sant. 

Anonymkode: fc154...c05

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne med en eks som nekter å skrive under på at barnet har flyttet til mor.

Barnet bodde en periode med far, og var registrert på hans adresse. Han mottok støtte fra mor (barnebidrag). Barnet var hos mor i helgene.

Pga noen episoder kom barnevernet inn i bildet og fradømte far omsorgsretten. Nå har far flyttet ut av landet, barnet bor hos mor. MEN barnet er fremdeles registrert på hans adresse! Far nekter å skrive under på at barnet ikke lenger bor hos ham. Han vil nemlig fortsette å få inn pengene fra min venninne. Og det er ifølge nav helt nødvendig at han skriver under på adresseendring for barnet for at mor skal slippe å betale barnebidrag til ham. Nå har barnet bodd ett år hos mor, som med sin skrantne økonomi forsørger barnet helt alene, PLUSS at hun må betale penger til far i barnebidrag. Det er helt LATTERLIG hvordan systemet fungerer. Nav sier de ikke kan gjøre noe for å hjelpe henne, selv om det var barnevernet som fradømte ham omsorgen. For folkeregisteret er en helt annen del av nav, uten noe informasjonsoverføring mellom etatene.....

Anonymkode: 2dbe1...92a

Hun må ta med vedtaket fra BV til nav så skal det holde som dokumentasjon, dette vet jeg av erfaring. Dersom saksbehandler selv ikke vet dette så send inn klage og forespørsel om ny saksbehandler. 

Du får ikke OS dersom du deler husholdning med en annen voksen, så mannen er ikke grunn til at det ikke går igjennom. 

Men du går jo glipp av dobbel barnetrygd og barnebidrag så det er absolutt verdt å bli kvitt han. Kontakt alle instanser og stå litt på så blir du kvitt han. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...