Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kan man kredittsjekke hvem man vil uten grunn?

Og kan hvem som helst gjøre det?

Når man leier bolig av en privatperson, kan han da sjekke deg gjennom jobben sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel han kan sikkert gjøre det.Men du vil få vite det. Hver gang noen blir kredittsjekket blir det sendt ut brev til den det gjelder ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, du kan det, men det koster penger. Du får brev om at du er sjekket.

Om du eks. skal låne vekk en stor sum eks. til et fam.medlem så kan du gjøre det på lik linje med firmaer som sjekker deg.

Gjest Leola
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at ingen kan kredittsjekke deg om du ikke har underskrevet på at du samtykker.

Skrevet
Jeg er ganske sikker på at ingen kan kredittsjekke deg om du ikke har underskrevet på at du samtykker.

Vi er kredittsjekket av han vi leide av tidligere. Vi skylder han 1300,- for et skap de i utgangspunktet ikke husket stod i huset engang.

Det var et skap det i ettertid har vist seg at forrige leieboer, før oss, hadde satt igjen.

Men vi har allerede skrevet under på at vi skulle erstatte det og iogmed at jeg enda ikke hadde overført penger, så har han gjennom sin jobb, kredittsjekket oss.

Jeg har ingenting og skjule, men jeg ble meget provosert. Syns kanskje det var og gå litt langt over streken. Skjønner at han vil ha pengene sine, men og kredittsjekke oss for og få sine trettenhundre, syns jeg er frekt.

Nå er det flere som har anbefalt oss og rett og slett politianmelde han for persontrakkasering og forfølgning, men jeg har faktisk ikke lyst til det og jeg ønsker og la det bare gå stille forbi.

Hadde lagt inn de trettenhundre til forfall nå den femtende, men et lite øyeblikk vurderte jeg og droppe og betale, men det kommer jeg ingen vei med.

Så jeg betaler og håper han da slutter med trakkaseringen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Fatter ikke hvilken hensikt han har til å kredittsjekke dere. Psykisk press? Jeg ville politianmeldt det. Helt klart. :evil:

Gjest gjest1
Skrevet

Det er ikke lov å kredittsjekke privatpersoner med mindre de har rettet forespørsel om en eller annen (finansiell) tjeneste. Lån, abbonement, osv. Bedrifter derimot er det lov å kresittsjekke når man vil.

Vet ikke hva straffen for å kredittsjekke en privatperson er, dessverre, tviler på at den er særlig stor.

Skrevet
Det er ikke lov å kredittsjekke privatpersoner med mindre de har rettet forespørsel om en eller annen (finansiell) tjeneste. Lån, abbonement, osv. Bedrifter derimot er det lov å kresittsjekke når man vil.

Vet ikke hva straffen for å kredittsjekke en privatperson er, dessverre, tviler på at den er særlig stor.

Straffen for å kredittsjekke en person vet jeg ikke noe om.

Men i det brevet som dere fikk Letti, sto det at privatpersonen eller firmaet han jobber i kredittsjekket dere? Har han gjort det gjennom jobben og han jobber i en forholdsvis stor bedrift, for eksempel en bank eller teleselskap, så kan det hende han vil få mer trøbbel fra arbeidsgiver enn fra rettsvesenet.

Jeg vet ihvertfall at min tidligere arbeidsgiver (i en bank) ikke hadde vært særlig blid om jeg haddde gjort det.

Skrevet

Hei og takk for svar!

Han driver eget busselskap, turselskap.

Og det er gjennom det han har sjekket oss.

Kan ikke skjønne at det kan være greit. Vi har som privatpersoner leid av han som privatperson, ikke gjennom hans turselskapsfirma.

Da er det ganske merkelig at han kan kredittsjekke oss gjennom et reiseselskap. Vi skylder jo ikke mange tusen i husleie eller har søkt han om lån eller kreditt.

Så for meg så er dette en form for personlig trakkasering/personforfølgning.

Og han irriterer meg noe sinnsykt.

Snakket med mine foreldre om det i går og de anbefalte oss også og anmelde han. Nå har de fått høre alt som har skjedd siden vi sa opp leieavtalen og de er helt sjokkerte.

Dere som har greie på dette, gi meg noen tips om hvordan vi skal håndtere dette og hva ville dere ha gjort selv?

Gjest happyending
Skrevet

Jeg hadde anmeldt han hvis det ikke hadde vært et forhold mellom oss som tilsa at det hadde vært best om jeg ikke anmeldte han.. Jeg hadde feks ikke anmeldt ham hvis det var ei venninne som kjente han og hadde fått oss inn der, da ville det bare gått utover henne..

Jeg kan forresten også fortelle, at jeg kan ta kredittsjekk på meg selv - og det har jeg gjort MANGE ganger, men fordi jeg avbryter før jeg sender bestillingen, så får jeg ikke brev i posten.. Merkelige greier egentlig..

Jeg misbruker det ikke da..

Gjest Letti, ikke innlogget
Skrevet
Jeg hadde anmeldt han hvis det ikke hadde vært et forhold mellom oss som tilsa at det hadde vært best om jeg ikke anmeldte han.. Jeg hadde feks ikke anmeldt ham hvis det var ei venninne som kjente han og hadde fått oss inn der, da ville det bare gått utover henne..

Jeg kan forresten også fortelle, at jeg kan ta kredittsjekk på meg selv - og det har jeg gjort MANGE ganger, men fordi jeg avbryter før jeg sender bestillingen, så får jeg ikke brev i posten.. Merkelige greier egentlig..

Jeg misbruker det ikke da..

Han er ikke en bekjent, og leiligheten fikk vi gjennom en annonse, så vi teller på knappene om vi skal anmelde han.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da tar du feil. Alle som skaffer seg kort eks hos butikker du får kreditt på blir også det.

Søker du om lån i bank, blir du sjekkket. jeg kan sjekke deg, men må betale for det.

Noe som er helt vanlig i Norge.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Svært mange kan kredittsjekke både bedrifter og privatpersoner. Det er ikke noe straffbart i det, men du vil alltid få et brev om at du er kredittsjekket.

Ikke noe problem å abonnere på en slik tjeneste heller, men den er ikke billig - du betaler for hver du kredittsjekker - som igjen får et brev.

Tviler meget sterkt på at en privatperson eller bedrift kan hindre noen i å kredittsjekke "deg".

Ukeblader, aviser, bedrifter, advokater, finansinstitusjoner, "det offentlige" og de som knytter seg til et abonnement for slike tjenester kan kredittsjekke deg - uten at du kan gjøre noe for å hindre det - dessverre. Men du får beskjed om hvem som har gjort det - og så kan du evt. ta det opp med h*n.

Gjest Violetta
Skrevet

Vil det si at en nabo eller en hvilken som helst person kan kredittsjekke meg? Det tviler jeg på stemmer... :o

Skrevet
Vil det si at en nabo eller en hvilken som helst person kan kredittsjekke meg? Det tviler jeg på stemmer... :o

.. det tror jeg de kan .. men at du får brev.

Vet at mange sjekker leieboere før de leier ut (men det kan jo tenktes at de gjør det gjennom jobb... men de jeg kjenner som har gjort det - jobber ikke i bank/forsikring el.)

Gjest Violetta
Skrevet

Men de må vel i det minste spørre om personnummer? Er litt sjokkert jeg nå. Jeg mener, banken har jo ikke lov til å gi opplysninger til folk, men har virkelig kredittopplysningsfirma det da??

Skrevet

Når jeg jobbet i bank skrev jeg under på en taushetserklæring og en erklæring på at jeg ikke skulle misbruke informasjonen jeg hadde tilgang til..

Gjest Tabby
Skrevet

Et slikt verktøy tilbys alle bedrifter i Norge. Og bedriftene bestemme selv hvem av sine ansatte som trenger å ha tilgang til dette. De får også beskjed om at det blir sendt ut såkalt gjenpartsbrev til de private som sjekkes, og i det brevet blir det opplyst hvilket firma som har sjekket, og hva informasjon som ble funnet på en.

Dette er viktig økonomisk informasjon og man ikke reservere seg mot å stå i et slikt register. Alle personer som har skatteplikt, eller har hatt det, finner man i disse registerne. Man finner også alle bedrifter og også offentlige etater. Men kun private får beskjed om at man har blitt sjekket.

Det er ikke kriminelt å sjekke noen, men man skal ha skjellig grunn, dvs f eks et kundeforhold til den man sjekker av private.

Happyending, jeg synes det høres rart ut at du kan avbryte før du sender bestilling, du bestiller jo ikke gjenpartsbrev, det skal gå ut automatisk når du går inn på en person.

Og man trenger ikke personnummer for å sjekke noen, det holder med navn.

Gjest gjesta
Skrevet

Som privatperson så kan du kredittsjekke andre dersom du har en grunn til det. Å kredittsjekke leieboer er en slik grunn. Vurderte det selv da jeg skulle leie ut. Nettopp av den grunn at jeg ønsket en leieboer som hadde orden på økonomien sin.

Gjest happyending
Skrevet

Happyending, jeg synes det høres rart ut at du kan avbryte før du sender bestilling, du bestiller jo ikke gjenpartsbrev, det skal gå ut automatisk når du går inn på en person.

Og man trenger ikke personnummer for å sjekke noen, det holder med navn.

Jeg jobber for et teleselskap.. Jeg kan begynne på en søknad om abonnement i mitt navn, få godkjent kredittvurdering, men jeg avslutter aldri ordren.. Og jeg får aldri brev om at jeg er kredittvurdert.. Det kan jo være fordi jeg er eksisterende kunde i det teleselskapet, det vet jeg ikke for sikkert..

Men en kollega av meg som sitter på kundeservice, han tar ofte slike på seg for å sjekke hvor mange anmerkninger han har og han får brev.. Jeg er usikker på om han kjører gjennom ordren.. Men kan være fordi han bare er kontantkortkunde.. Jeg vet ikke.. Men det er litt på kanten syns jeg..

Uansett så trenger vi navn og fødselsdato for å kunne kredittsjekke i det hele tatt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...