Gå til innhold

Gi far hovedomsorg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vil gjerne høre hva folk mener om at far har full omsorg?

Jeg og eksen gikk ifra hverandre nå i sommer. Vi har en sønn sammen på 4 år og har til nå hatt delt omsorg. Vi bor fortsatt i samme bygd, bare noen minutter fra hverandre med bil. Samarbeidet har fungert veldig bra frem til nå, men i dag kom eksen og sa at han ville at en av oss skulle ha full omsorg.

Det er en veldig lang historie, men det har skjedd veldig mye de siste månedene som gjør at jeg ikke er villig til å gå inn i et forhold med han igjen, selv om han ville det for en liten stund siden.
Nå i helgen kom han og sa det er vanskelig å ha meg her, han vil helst at jeg skal flytte vekk fra bygda. Jeg har selv tenkt tanken fler ganger, for det sliter veldig på meg psykisk å bo her. Jeg trives ikke i det hele tatt, så det som holder meg igjen er sønnen vår, for jeg vil ikke at han skal flytte vekk fra familie og barnehagen han går i nå, siden han har det så godt og trygt der. 

Eksen ga meg to alternativer, enten får jeg full omsorg og flytter sammen med sønnen. Eller så får han full omsorg og sønnen får bli i bygda.
Det er et veldig stort valg å ta, og jeg vil ikke være ''hun som ga opp sønnen sin'', for det er fryktelig vondt å i det hele tatt overveie å gi faren full omsorg. Jeg vet med hånden på hjertet at han kommer til å ha det kjempe bra om han får bo her, bo i huset han ser på som hjemme og ha all familie i nærheten.
Men jeg føler meg også som verdens verste mor som nesten gir etter for faren og vurderer å flytte og ofrer så mye tid sammen med sønnen. Jeg vet jeg bare kan komme på besøk når jeg måtte ønske, og vil ikke flytte kjempe langt om det blir en realitet, kanskje litt nærmere jobb som er en halvtime unna.

Anonymkode: 637eb...ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan da ikke flytte fra ungen din? 😕 Her er far urimelig.

Anonymkode: 18f34...7a1

• Liker 13
Skrevet

Jeg ga hovedomsorgen til far når barnet var 5. Det var helt jævlig vondt og jeg angrer mange ganger i ettertid. 

Dersom det er et alternativ å ta med deg sønnen så gjør det, unger tåler veldig fint å bytte barnehage etc og du kan ta han masse med på besøk. 

Men nytt bhg på han nå slik at han kommer godt inn i en gruppe før skolestart. 

Anonymkode: 929b7...d63

• Liker 8
Skrevet

Barn har det i 99,9% av tilfellene det bedre med mor enn far.

Anonymkode: 6f03d...26a

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor ville faren at en av dere skal ha full omsorg? 

Anonymkode: 9ed23...c4c

• Liker 1
Skrevet

Altså hæ? Så hvis faren ikke har full omsorg, så vil han ikke ha noe med barnet å gjøre? Eller skal han ha samvær? Du skriver full omsorg, så basert på det høres det ut som om enten du eller faren ikke skal være en del av barnets liv?

Jeg hadde tatt med meg barnet og flyttet. Hadde i allefall ikke ønsket at barnet skulle tilbrakt 100% med en forelder som er villig til å ikke ha barnet sitt lenger, pga han ikke tåler å bo i samme bygd som mor. Har ingen tro på at et sånt menneske kan gi et barn det et barn trenger 

Anonymkode: d1ed2...ca4

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor i all verden tror han at han kan bestemme hvor du skal bo? Jeg ville ihvertfall ikke gitt ham hovedomsorgen. Klarer du å ha barnet mesteparten av tiden så ville jeg sannsynligvis tatt ham opp på tilbudet om at du får omsorgen og at du flytter med barnet. Siden du sier at du ikke trives. Barnet takler fint en flytting. 

• Liker 15
Skrevet

Hva pokker er galt med den mannen? Hva får han til å tro at han har rett til å diktere ditt liv på den måten? Selvsagt flytter du ikke vekk fra sønnen din. Det er verre å miste deg enn å bytte barnehage.

Anonymkode: 9459f...74a

• Liker 14
Skrevet

Hadde ikke vært noen tvil for meg, hadde tatt barnet og dratt. Er ikke noe problem med flytting når de er så små og når faren er så dum at han kommer med så tåpelige løsninger så hadde jeg tatt han på ordet. Du sier jo selv du ikke trives der du er nå, barnet har det bra hvis du har det bra. 

• Liker 10
Skrevet

Hvordan kan en far si noe sånt???

Hadde jeg de to valgene der ville jeg tatt omsorgen selv og dratt... kan ikke komme med slike ultimatumer vel!

• Liker 8
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Han har da ingen rett til å kreve at en av dere skal ha hovedomsorgen. Er han villig til å ofre sønnen sin ved å gi deg 100% omsorg så han slipper å forholde deg til deg? Hadde takket ja og tatt med ungen og dratt på flekken!

Barn tilpasser seg nye steder så lenge de har en god omsorgsperson tilstede.

Endret av BearMama
Skrevet

Du tar ungen. Hvis han ikke tåler å ha deg boende der, så får han ta konsekvensen av det.

Anonymkode: 7e6fa...ef8

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor i all verden har du det fra? 

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke å være tilfelle. Men akkurat her, slik ts forklarer det, så kan mye tyde på at akkurat dette barnet har det bedre med mor 

• Liker 7
Skrevet

Hvis flyttinga di bare er en halvtime nærmere jobb, aka en halvtime unna mannen og barnet ville jeg flytta for egen trivsel og hatt barnet 50-50. Så får du heller kjøre litt langt de dagene han er hos deg, hvis du vet han trives med vennene i barnehagen og senere på skolen der dere bor nå. 

Det behøver jo ikke være alt eller ingenting. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, domimik skrev:

Hvis flyttinga di bare er en halvtime nærmere jobb, aka en halvtime unna mannen og barnet ville jeg flytta for egen trivsel og hatt barnet 50-50. Så får du heller kjøre litt langt de dagene han er hos deg, hvis du vet han trives med vennene i barnehagen og senere på skolen der dere bor nå. 

Det behøver jo ikke være alt eller ingenting. 

Eksen vil ikke det. Han har sagt at enten må hun ta omsorgen og samtidig flytte ut av bygda, ellers skal han ha omsorgen. 

At han kan stille slike ultimatum er jo en annen sak. Han virker virkelig ikke opptatt av barnets beste, og han tror visst han er sjefen i bygda og kan bestemme hvem som skal bo der. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Eksen vil ikke det. Han har sagt at enten må hun ta omsorgen og samtid flytte ut av bygda, ellers skal han ha omsorgen. 

Jeg ser hun skriver det, men hun behøver da på ingen måte å ta hensyn til hvor eksen mener det passer henne å bo. Hun er voksen og kan/bør bestemme selv. 

Som om han er en autoritet som kan bestemme det?

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 minutt siden, domimik skrev:

Jeg ser hun skriver det, men hun behøver da på ingen måte å ta hensyn til hvor eksen mener det passer henne å bo. Hun er voksen og kan/bør bestemme selv. 

Som om han er en autoritet som kan bestemme det?

Ok misforsto. Trodde du ikke hadde fått det med deg. 

Selvsagt er jeg enig!

(Endret forsåvidt innlegget mitt før jeg så at du hadde svart)

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...