Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #1 Skrevet 29. mars 2005 Er på jakt etter leilighet i Tromsø, vi må ha 3 soverom Men fytti H hvilke priser.. Hva tjener dere i året dere som har huslån på 2 mill og over..? Vi tjener 550.000,- - 600.000 samlet i året og vi har et barn på 2 år. Har leid bolig til nå men det blir dyrt og bortkastede penger i lengden. Vi kan betale opptil 10.000,- i mnd på lån til hus, hvor mye kan vi låne totalt
tommeline Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Når banken vurderer hvor mye dere kan få i lån tar de samlet inntekt og ser på andre lån dere evt har (studielån, billån etc.), og gir dere et tilbud på lån. Hvis dere har mulighet til å betale 10 000 pr mnd vil jeg tro dere kan få ganske stort lån. Hvis det er førstehjemslån kan dere få låne opp til 90% til en lav rente. Vi var i banken i høst, tjener omtrent det samme som dere og fikk tilbud om lån på 1,4. Men vi har en del studiegjeld begge to. Er ikke kjent på boligmarkedet i Tromsø i det hele tatt, men er det sånn at man ikke kan få en liten familiebolig til under 2 mill?
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #3 Skrevet 29. mars 2005 Ifjor hadde vi tilsammen 700000 i inntekt. Men det normale ligger vel rundt 600000-650000 i året. Vi kan låne 1,9 mill for å kjøpe hus som ikke har utleiemuligheter. Vi får førstehjemslån fra postbanken, fordi jeg ikke har eid bolig før, har BSU konto og er under 34 år. Vi får 100% lån, trenger ingen egenkapital. Jeg vet at boligprisene i Tromsø er sinnsykt høye. Men leilighet til rundt 1,5 mill burde det vel være mulig å opdrive?
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Vi har 700000 i året, men det går med i dragsuget til huslån og alle utgifter. Så hvordan noen greier 2 mill og lånt alt på mindre inntekt...Gi meg oppskriften
Nala Skrevet 29. mars 2005 #5 Skrevet 29. mars 2005 De fleste bankene har boliglånskalkulatorer på nettsidene sine. Kan jo være en idé å prøve de? Og ikke minst bør dere stikke innom bankene i byen. Be om en ordentlig gjennomgang av økonomien deres, sånn at de virkelig kan ta stilling til hvor stort lån de er villig til å gi. Har dere noe egenkapital? Har dere noen som kan stille som kausjonister? Har dere spart i BSU? Alt sånt er vesentlig når banken skal vurdere hvor mye dere kan låne. Er det forresten et alternativ for dere å kjøpe bolig med utleie? Det lønner seg ofte. Nå som renta er så lav betaler leieboerne våre mer på huslånet vårt enn vi gjør selv. Kjekt!
Gjest tromsøboer Skrevet 29. mars 2005 #6 Skrevet 29. mars 2005 Jeg vet at boligprisene i Tromsø er sinnsykt høye. Men leilighet til rundt 1' date='5 mill burde det vel være mulig å opdrive?[/quote'] Javisst, da har den ett soverom!
Gjest tromsøboer Skrevet 29. mars 2005 #7 Skrevet 29. mars 2005 Er ikke kjent på boligmarkedet i Tromsø i det hele tatt' date=' men er det sånn at man ikke kan få en liten familiebolig til under 2 mill?[/quote'] Vet ikke hva du mener med "liten familiebolig", men ei leiliget med to soverom er enda mulig å få tak i til den prisen. Jeg ser i avisa idag at en 3-roms på nitti kvm er til salgs for 3,2 mill!! Riktignok på beste solside, men likevel...
Gjest Huseier i Tromsø Skrevet 3. april 2005 #8 Skrevet 3. april 2005 Du kan jo sjekke ut prisene på 4-roms leiligheter i borettslag i Tromsø. Prisene på disse varierer fra 1,4 til 1,7mill. Med en husleie på opptil 3500 i måneden (som innebærer kommunale avgifter, garasje, kabel og dugnad), og resten i lån har du ca 10000kr i måneden til boligutgifter. På tross av høye priser i Tromsø er kjøp av bolig en god investering og ikke minst sparing for dere.
SuperNova Skrevet 3. april 2005 #9 Skrevet 3. april 2005 Hmmm, jeg var nettopp inne på finn.no for å se på en leilighet ei venninne av meg i Tromsø har lagt inn bud på. Da så jeg at det var både 3- og 4-romsleiligheter til godt under 2 mill. Så jeg skjønner ikke helt hva problemet er. Vel - du kan nok ikke få et palass, men det er jo så vidt jeg forstår ditt første boligkjøp, så da kan du jo ikke forvente å få en nybygd 5-romsleilighet med panoramautsikt heller. Dessuten er ikke situasjonen så mye enklere for folk i for eksempel Oslo, Bergen eller Stavanger.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2005 #10 Skrevet 4. april 2005 Tror vel markedet i Tromsø er som i de fleste andre byene i landet. Ønsker en å bo i en fin og stor leilighet midt i sentrum koster det penger. Mye penger! Tok en tur innom finn.no jeg også, og fant nå flere leiligheter til godt under 2 mill. Nå er jeg ikke kjent i Tromsø, så det er jo mulig at de jeg tittet på ligger langt ute i gokk, men likevel. Om jeg skulle funnet meg en 4-roms leilighet i Bergen sentrum hadde nok det kostet godt over 2 mill det også. Det virker også som at det er relativt stor prisforskjell på leiligheter med to og tre soverom. Det er tøft å komme inn på boligmarkedet første gang. De aller fleste av oss må starte i det små, og heller bygge seg oppover. Siden dere bare er tre personer (par + lite barn) kunne dere jo kanskje ha begynt med en 3-roms? Det er ikke så mange i etableringsfasen som har råd til gjesterom/kontor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå