Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et supergodt forhold til mine svigerforeldre, det er bare en ting jeg har lagt merke til som plager meg litt.
Svigermor vasker nesten aldri hendene når hun har vært på do. Enten så skylder hun ned å går rett ut, eller så skrur hun vasken på et lite sekund for å "late som" at hun vasker hendene virker det som. Dette hører jeg fordi badet er rett ved siden av stuen. Det er ingen andre i huset som reagerer på dette. Samboeren min er selv alltid nøye med håndvask. 

Nå er vi jo ikke så ofte på besøk da, men når vi først er invitert over til middag så finner jeg det greit at hendene er vasket før man laget mat, og av generelt hygieniske årsaker. Har lyst til å si ifra til henne, men er redd for å bli møtt med en offensiv tone. Vil jo ikke skape dårlig stemning heller. 

Anonymkode: e239b...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun dropper vel å tisse på hendene, da 😎

Anonymkode: 200f6...207

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun vasket hendene allerede på kjøkkenet og ikke ønsket å vaske med en gang igjen? Kanskje hun vasker dem når hun fortsetter med matlagingen? Det er mange som ikke vasker hender fordi de mener de ikke fikk noe urin/avføring på hendene i det de tørket seg. Kanskje hun er i den båten? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun dropper vel å tisse på hendene, da 😎

Anonymkode: 200f6...207

Har man tørket seg i underlivet så vasker man hender, enkelt og greit. Det er helt grunnleggende hygiene. 

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, Nerine_ skrev:

Har man tørket seg i underlivet så vasker man hender, enkelt og greit. Det er helt grunnleggende hygiene. 

Et toalett er i seg selv ganske uhygienisk og man lærer allerede i barnehagen at man alltid skal vaske hendene etter dobesøk, så det er dette jeg sikter til. 

Har for øvrig aldri sett eller hørt at hun har vasket hendene på kjøkkenet. 

TS. 

Anonymkode: e239b...0c1

• Liker 8
Skrevet

Skjønner meg ikke på folk som ikke vasker hender etter toalettbesøk. Men har jo selv vært vitne til det, og jeg har spist mat jeg har blitt servert der. Har jo gått bra. Men det føles ikke helt ok, men så tenker jeg at vi tåler nok mer enn vi tror også. Du kan vel ikke akkurat ta det opp med henne sånn at du retter det mot henne. Snakk heller generellt om at du noterer deg at folk ikke vasker hendene på offentlige toalett eller noe. Finn en smidig måte å si det på. 

Anonymkode: 96535...754

• Liker 5
Skrevet

Dette synes jeg samboeren din kan ta opp. Du snakker med ham, og han tar kommentaren om at "nå var du jammen rask, vasket du ikke hendene, eller ..." når hun kommer ut fra toalettet.

Enig i at det må være elementært å vaske hender, men hvis det kommer fra deg som svigerdatter, tror jeg det lettere kan bli tatt ille opp enn om sønnen hennes nevner det "tilfeldig". 

Anonymkode: 6984c...b2f

• Liker 10
Skrevet

Man skal jo vaske seg på hendene uansett om man ikke har fått noe på seg, man tar jo på der man trekker ned, fullt av bakterier. Be samboern din ta det opp med henne. 

Anonymkode: 4c27b...a2f

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner det er ubehagelig å ta det opp med hun! 

Har en venninne som ofte er på besøk, har lagt merke til at hun aldri vasker hendene etter å ha vært på do hos meg og når hun skal spise fra chipsene eller nøttene etter toalettbesøket får jeg helt avsmak. Samme gjelder når hun egentlig bare vil være hyggelig å vil vaske tallerkner eller glass etter seg..da bruker hun kun fingeren til å få bort «det skitne» og litt vann.. blir alltid sur når hun gjør det og må alltid vaske om igjen etter at hun har gått..

Anonymkode: 0e36d...d04

• Liker 1
Skrevet

"Å jøss! Så godt isolert badet er! Hørte ikke engang at du vasket hendene! Det må vi å få fikset" 

Anonymkode: 0f1e7...379

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Å jøss! Så godt isolert badet er! Hørte ikke engang at du vasket hendene! Det må vi å få fikset" 

«Det må vi få fikset» ? Som om det er en uting at man ikke hører hva folk gjør på badet ? 😂

Her har jeg egentlig ingen råd, annet enn å invitere svigermor til å hjelpe til med å lage maten og sende henne for å vaske hender først. «Sånn, nå vasker du hendene på kjøkkenet med såpa jeg har satt der, også vasker jeg hendene på badet.» eller lignende. Repeter. Og få mannen på laget, og få han til å sende svigermor for å vaske hender før hun lager mat til de hjemme hos seg selv. Blir det spørsmål så sier man at man har «tatt hygienekurs på jobben» eller «fått opplæring i hygiene i barnas barnehage» og «du vil ikke tro hvor mye sykdom som spres pga. dårlig håndhygiene». Legg til at det har blitt «mye mindre sykdom» på jobb/i barnehagen etter hygienekravene ble innført. 

Anonymkode: dc5db...c79

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på folk som liksom skal "oppdra" andre, som i dette tilfellet svigermor. 

Hvis svigermor ikke vasker hendene etter dobesøk, så har hun sannsynligvis aldri gjort det. Tro ikke at dere får lært henne opp til det nå.

Jeg er enig i at det er ekkelt når folk ikke vasker hendene etter dobesøk, men alvorlig talt, jeg hadde blitt forbanna om mitt barn eller andre hadde kommet og fortalt meg hvordan min hygiene skal være. 

Anonymkode: 38016...1b1

• Liker 8
Skrevet

Når du vet at hun skal komme på besøk, fjern håndkle eller såpe fra badet og lat som at du forfjamset kommer på at du har glemt å legge inn ny såpe etter at du vasket rett før hun kom. Det garanterer ikke at hun kommer til å bruke den, men da vet dere begge og alle som hører det at nå er det fokus på såpe og håndvask. Er du heldig så går hun tilbake og vasker seg og har litt samvittighet. Hvis ikke må du enten si det direkte, men pent til henne, eller godta at hun er slik. Det første vil hun nok ikke like, men det andre liker ikke du, så valget er ditt. 

Anonymkode: b5a82...667

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår deg. 

Jeg lagde en tråd for et år siden eller noe sånt, men finner den ikke igjen, om svigermor og musekluten. Hun kan være her én uke og bruker vaskeklut til å vaske seg nedentil. Den samme kluten hver kveld, og den henges til tørk på knaggene mellom håndklær vi tørker oss i fjeset med. Jeg får helt spader, men det er jo vanskelig å skulle oppdra noen. Og hadde vært mye enklere å si fra til egen mor. Skulle ønske mannen sa noe.. Sukk. 

Anonymkode: 67b46...549

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne, og hun har samme såpen stående som har stått der i 2 år! Og ja, jeg vet det er den samme, fordi det er jeg som rydder og vasker for henne. 

Anonymkode: f0d43...310

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

lurt og så kan samboeren støtte opp; "ja, ikke bra at det er så isolert. Få rive ut litt isolasjon her,hmmm"

Anonymkode: 76d6f...e20

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg. 

Jeg lagde en tråd for et år siden eller noe sånt, men finner den ikke igjen, om svigermor og musekluten. Hun kan være her én uke og bruker vaskeklut til å vaske seg nedentil. Den samme kluten hver kveld, og den henges til tørk på knaggene mellom håndklær vi tørker oss i fjeset med. Jeg får helt spader, men det er jo vanskelig å skulle oppdra noen. Og hadde vært mye enklere å si fra til egen mor. Skulle ønske mannen sa noe.. Sukk. 

Fantastisk!! Musekluten😂

Anonymkode: 82f79...b56

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg. 

Ah, jeg husker den tråden. Helsike som jeg lo:

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Det må vi få fikset» ? Som om det er en uting at man ikke hører hva folk gjør på badet ? 😂

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

lurt og så kan samboeren støtte opp; "ja, ikke bra at det er så isolert. Få rive ut litt isolasjon her,hmmm"

Anonymkode: 76d6f...e20

Bare jeg som tenker at dette egentlig skal være "og", ikke "å"? Altså: "Vi må og få fikset så god isolering på badet at man ikke en gang hører at man vasker hendene" 

Anonymkode: a6851...f64

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...