Gå til innhold

Tørr og sår leppe, noe som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Har en uvane som jeg har hatt med meg hele livet, og det er at når leppene blir tørre så peller jeg på de, biter og drar Av overhuden på underleppa. Finner jeg på leppa at det er noe å dra i så drar jeg fram til det ikke er noe mer å pelle av. Dette fører jo igjen til såre lepper, og jeg tenker at jeg ikke skal gjøre dette igjen. Men så går det en til to dager og huden som vokser ut på leppa føles ekkel ut og jeg peller det vekk igjen. Slik kan jeg holde på i mndsvis og tørrheten blir ikke noe bedre for hver gang jeg får disse sårene. Denne gangen begynte jeg vel i begynnelsen av okt. 

Jeg har prøvd masse av leppomader uten effekt foreløbig. Alt fra billige varianter til varianter som koster litt mer på apoteket. Kunne ønske jeg fant noe som kunne hjelpe..

Er det noen som har noen tips der ute?

Fortsetter under...

Det jeg gjør er å smøre på vaselin når jeg legger meg. Da pleier leppene bli ganske fine og glatte i løpet av et par netter. Merker stor fora dring etter bare en natt :) 

Anonymkode: 05f9a...334

• Liker 1

Annonse

Første bud: Slutt å pelle/dra i den løse/tørre huden! :nei: (Sier hun som gjør det samme selv, hver gang 😂

Men i alle fall; Purelan har hjulpet her også. Smører godt på ved leggetid, da er det mye bedre om morgenen. Aloe vera-lypsylen er ellers "den eneste" for meg og gubben på dagtid. 

Anonymkode: 2a86c...ca1

21 minutter siden, Raptuza skrev:

Lypsylane til Burts bees. Fås tak på mange apotek, kostar vel rundt 40 kr. Dei er heilt plantebasert og gir god lindring utan å følast tung eller klissete på leppene.

Enig, sverger til disse. Vita fører også burts bees. 

Anonymkode: e4b57...ed1

Jeg gikk på roaccutan, en aknemedisin som tørket ut huden i månedsvis (leppene sprakk og blødde bare jeg snakket). Prøvde det meste, redningen ble elizabeth arden sin 8 hour leppepomade på krukke, fikk et helt nytt liv med den og bruker den fortsatt når jeg blir tørr :) 

Annonse

8 timer siden, tussi84 skrev:

Har en uvane som jeg har hatt med meg hele livet, og det er at når leppene blir tørre så peller jeg på de, biter og drar Av overhuden på underleppa. Finner jeg på leppa at det er noe å dra i så drar jeg fram til det ikke er noe mer å pelle av. Dette fører jo igjen til såre lepper, og jeg tenker at jeg ikke skal gjøre dette igjen. Men så går det en til to dager og huden som vokser ut på leppa føles ekkel ut og jeg peller det vekk igjen. Slik kan jeg holde på i mndsvis og tørrheten blir ikke noe bedre for hver gang jeg får disse sårene. Denne gangen begynte jeg vel i begynnelsen av okt. 

Jeg har prøvd masse av leppomader uten effekt foreløbig. Alt fra billige varianter til varianter som koster litt mer på apoteket. Kunne ønske jeg fant noe som kunne hjelpe..

Er det noen som har noen tips der ute?

Fingrene skal du være uhyre forsiktig med å pelle på såre lepper med. Vipps så har du fått deg en bakteriell infeksjon og enda mer problemer. Fingrene er ikke rene når du tar på alt vi omgir oss med, for så å ta på tørre lepper. 

Kuldekrem, Locobase Repair, Avene og Aderma fra apoteket har både stifter og kremer beregnet på tørre og såre hender. Det som er beregnet for hendene fungerer også på leppene. 

Anonymkode: ba1fe...59b

Annonse
På 25.11.2018 den 18.03, Raptuza skrev:

Lypsylane til Burts bees. Fås tak på mange apotek, kostar vel rundt 40 kr. Dei er heilt plantebasert og gir god lindring utan å følast tung eller klissete på leppene.

Lypsyl er et merkenavn. Det er leppepomade på samme måte som alle andre som blir omtalt her. Jeg synes Blistex er god, også PL3 og Carmex.

Endret av Arabella

Jeg bruker lipsmart. Hver kveld når jeg har pusset tennene skrubber jeg forsiktig leppene og har på lipsmart før seng. Samme når jeg står opp og har spist, etter tannpuss. Og ved behov iløpet av dagen (etter mat og drikke). Slutt å pell, smør jevnlig og ikke la det gå timevis/dagevis slik at du blir tørr.  Ellers, hvis du sliter med extreme tørre ,flakende pepper så bruk zo medical liprebuild. Den reddet leppene mine. Vedlikeholder med lipsmart. Dyre, men zo medical liprebuild er drøy i bruk og trenger kun en liiiten dert hver morgen og kveld til det bedrer seg. Der fortsetter du med lipsmart. Tørre, sprukne, flakende, såre lepper med sår som blør...,nei takk, det er historie. Lypsyl og andre billige på matbutikken tetter igjen leppene og drar ut fukten,og leppene blir verre. 

Anonymkode: 52d46...7d8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...