AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 Ser det ofte i tråder her også. Sier en noe ufordelaktig om nordmenn, så er det fullt selvforsvar. Nå sist i tråden om hvorfor nordmenn er så mye hjemme og ikke ute blant andre. For oss som ser det utenfra og samtidig bor her, så er det ikke akkurat som at nordmenn er veldig sosiale og inkluderende. Joda, på noen steder er de mer utadvendte enn andre. Altså, nordmenn har sine mindre gode sider. Hvorfor er det så vanskelig å flerre av seg selvgodheten å se det? Sier en i tillegg at en ikke er opprinnelig norsk, så får en beskjed om at en bare kan dra dit en kommer fra om en har noe å klage på. Det er så latterlig. Det er ingen steder i verden hvor det er perfekt, og det må gå an å si noe kritisk uten at en går i fullt selvforsvar. Det er egentlig litt skummelt også, for det viser jo heller ingen vilje til å endre noe til det mer positive. Bare så det er sagt, så er bruk av antidepressiva skyhøyt i dette landet. Det er mange selvmord pr år, og mange som sliter med angst og annet psykisk. Da er det vel helt åpenbart at noe er feil eller? Hva det er derimot, det skal en ikke si høyt. Da bare bølger angrep mot en. Selvgodhet er ihverfall lite sjarmerende trekk. Anonymkode: c1ed2...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #2 Skrevet 25. november 2018 Men hvorfor må du si noe ufordelaktig om 4 millioner individer da? Generalisering er sjeldent særlig konstruktivt. Jeg har ikke tall på hvor mange tyskere som har satt en albue i brystet mitt, og sagt "einschuldigung" men det er ikke få. Likevel går jeg ikke rundt halvparten og kritiserer x millioner tyskere for å være uhøflige og fremfusende. Personlig her jeg ingen problemer med å ta selvkritikk, men da må det være for noe jeg selv har gjort feil, ikke for noe noen andre har gjort. Anonymkode: 3624b...dca 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #3 Skrevet 25. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor må du si noe ufordelaktig om 4 millioner individer da? Generalisering er sjeldent særlig konstruktivt. Jeg har ikke tall på hvor mange tyskere som har satt en albue i brystet mitt, og sagt "einschuldigung" men det er ikke få. Likevel går jeg ikke rundt halvparten og kritiserer x millioner tyskere for å være uhøflige og fremfusende. Personlig her jeg ingen problemer med å ta selvkritikk, men da må det være for noe jeg selv har gjort feil, ikke for noe noen andre har gjort. Anonymkode: 3624b...dca Som jeg skrev så er det steder som skiller seg ut, og det innebærer mennesker også. Skal en virkelig ikke få si noe ufordelaktig om innbyggere i et land? Det er ikke akkurat hets jeg kommer med heller da. Og det er litt humor i bunn når en ser bort fra det ekstremt høye forbruket av "lykkepiller". Kanskje jeg skulle postet under Skråblikk og Generaliseringer. Hadde nok vært bedre det. Tendenser og inntrykk må en få lov til å si noe om. Anonymkode: c1ed2...ab4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #4 Skrevet 25. november 2018 Folk er forskjellige. Personlig er det som det kritiseres om i den tråden noe av det jeg liker best med Norge. Jeg antar at en god del andre nordmenn også føler det slik, siden det tross alt er slik samfunnet vårt er. Anonymkode: 9648b...76c 2
Gjest PaN Skrevet 25. november 2018 #5 Skrevet 25. november 2018 Det er ikke bare nordmenn som trenger å ta selvkritikk i blant, alle burde gjøre det. Men syns ikke noe særlig om at du generaliserer en hel befolkning, for jeg tar selvkritikk om jeg gjør noe eller sier noe jeg ikke skal.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #6 Skrevet 26. november 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev så er det steder som skiller seg ut, og det innebærer mennesker også. Skal en virkelig ikke få si noe ufordelaktig om innbyggere i et land? Det er ikke akkurat hets jeg kommer med heller da. Og det er litt humor i bunn når en ser bort fra det ekstremt høye forbruket av "lykkepiller". Kanskje jeg skulle postet under Skråblikk og Generaliseringer. Hadde nok vært bedre det. Tendenser og inntrykk må en få lov til å si noe om. Anonymkode: c1ed2...ab4 Generaliseringer er lite fruktbare, og fører kun til irritasjon. Jeg tror det irriterer mange nordmenn at en del av dem som kommer hit, og gjerne mottar vår hjelp og ytelser, er raske til å kritisere. De mottar gladelig vår hjelp på alle bauger og kanter, men likevel kjenner de seg selvgode og i sin rett til å kritisere. Hvis jeg hadde kommet til et land som ga meg hjelp og støtte, og der jeg ble behandlet bra, ville jeg vært ytterst tilbakeholden med å generalisere hjelperne som selvgode og uten evne til selvkritikk. For de ytelser som landet gir kommer fra alle Norges skattebetalere. Hvis det er til stor irritasjon å bo her i Norge, synes jeg det måtte være en god løsning å flytte tilbake til opprinnelig hjemland og bygge opp igjen det landet, mens nordmenn kunne bruke midlene til å hjelpe våre egne eldre, gi bedre helsetjenester, styrke politi og forsvar, og mye annet som nå blir nedprioritert. Vi bruker enorme beløp årlig til utenlandsbistand, og enorme beløp til å hjelpe de som vi tar inn i landet. Anonymkode: 757d5...02a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #7 Skrevet 26. november 2018 Jeg er helt enig ts og jeg har hatt en tråd om det før. Kritiserer vi alkoholkulturen her i landet så kommer noen og mener vi har et av de minste forbrukene i verden. At vi er seksuelt løsslupne og det er en del klamydia ute og går så er det sååå mange andre som er myyye verre enn oss. At norske menn er kjedelige og lite kjærlige, da kommer noen og mener at dette bare betyr at de er ekte..... og at menn som fremstår som kjræligere er konemishandlere. vi som kvinner i norge skal være sååå takknemmelige fordi vi er her, og har så snille menn.. nevner man at vi er lite inkluderende så er vi plutselig de mest inkluderende i verden. Ingen respekterer mennesker mer enn oss og vi er så gjestfrie. Sånn plutselig. Det har blitt SAGT at depresjon er et problem her, men da nevner noen at nordmenn er et av de lykkeligste i verden. jeg er enig i at det kanskje er lett å tenke negativt om eget land? Men det er enkelte ting jeg ikke trives helt med. Anonymkode: 880a1...bbd
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #8 Skrevet 26. november 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Generaliseringer er lite fruktbare, og fører kun til irritasjon. Jeg tror det irriterer mange nordmenn at en del av dem som kommer hit, og gjerne mottar vår hjelp og ytelser, er raske til å kritisere. De mottar gladelig vår hjelp på alle bauger og kanter, men likevel kjenner de seg selvgode og i sin rett til å kritisere. Hvis jeg hadde kommet til et land som ga meg hjelp og støtte, og der jeg ble behandlet bra, ville jeg vært ytterst tilbakeholden med å generalisere hjelperne som selvgode og uten evne til selvkritikk. For de ytelser som landet gir kommer fra alle Norges skattebetalere. Hvis det er til stor irritasjon å bo her i Norge, synes jeg det måtte være en god løsning å flytte tilbake til opprinnelig hjemland og bygge opp igjen det landet, mens nordmenn kunne bruke midlene til å hjelpe våre egne eldre, gi bedre helsetjenester, styrke politi og forsvar, og mye annet som nå blir nedprioritert. Vi bruker enorme beløp årlig til utenlandsbistand, og enorme beløp til å hjelpe de som vi tar inn i landet. Anonymkode: 757d5...02a Litt av en tirade. Du bare understreket alt jeg skrev i HI. Anonymkode: c1ed2...ab4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #9 Skrevet 26. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig ts og jeg har hatt en tråd om det før. Kritiserer vi alkoholkulturen her i landet så kommer noen og mener vi har et av de minste forbrukene i verden. At vi er seksuelt løsslupne og det er en del klamydia ute og går så er det sååå mange andre som er myyye verre enn oss. At norske menn er kjedelige og lite kjærlige, da kommer noen og mener at dette bare betyr at de er ekte..... og at menn som fremstår som kjræligere er konemishandlere. vi som kvinner i norge skal være sååå takknemmelige fordi vi er her, og har så snille menn.. nevner man at vi er lite inkluderende så er vi plutselig de mest inkluderende i verden. Ingen respekterer mennesker mer enn oss og vi er så gjestfrie. Sånn plutselig. Det har blitt SAGT at depresjon er et problem her, men da nevner noen at nordmenn er et av de lykkeligste i verden. jeg er enig i at det kanskje er lett å tenke negativt om eget land? Men det er enkelte ting jeg ikke trives helt med. Anonymkode: 880a1...bbd Fysøren, jeg er helt enig med deg. Anonymkode: c1ed2...ab4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #10 Skrevet 26. november 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt enig ts og jeg har hatt en tråd om det før. Kritiserer vi alkoholkulturen her i landet så kommer noen og mener vi har et av de minste forbrukene i verden. At vi er seksuelt løsslupne og det er en del klamydia ute og går så er det sååå mange andre som er myyye verre enn oss. At norske menn er kjedelige og lite kjærlige, da kommer noen og mener at dette bare betyr at de er ekte..... og at menn som fremstår som kjræligere er konemishandlere. vi som kvinner i norge skal være sååå takknemmelige fordi vi er her, og har så snille menn.. nevner man at vi er lite inkluderende så er vi plutselig de mest inkluderende i verden. Ingen respekterer mennesker mer enn oss og vi er så gjestfrie. Sånn plutselig. Det har blitt SAGT at depresjon er et problem her, men da nevner noen at nordmenn er et av de lykkeligste i verden. jeg er enig i at det kanskje er lett å tenke negativt om eget land? Men det er enkelte ting jeg ikke trives helt med. Anonymkode: 880a1...bbd Det er helt OK å diskutere problemområder, det er slik et samfunn drives fremover, blir bedre. Det er derimot veldig negativt fokus om man ikke samtidig ser på det som er positivt, hvor vi har lykkest. Vi har lykkes med veldig mye her på berget. Alkoholpolitikken er ikke et stort problemområde 2018, det er andre steder skoen trykker i dag. Innen psykisk helse kan, bør og må mye gjøres. Det er stort behov gor endringer i den sektoren. Når det gjelder seksuelt overførbare sykdommer er det særlig clamydia og HPV som er problemet. Ting blir gjort for å bedre den situasjonen. Det er vaksinasjonsprogram og det er kampanjer, gratis sjekk og behandling. Jeg sier ikke at dette ikke er et problem, men det kan ikke sammenlignes med utfordringene til fattige land hvor halve befolkningen har HIV og Aids. Når det gjelder norske menn, så er det selvsagt ymse her også. Vi skårer nok høyt på arbeidsdeling i hjemmet, om det er målestokken? Vi hører nok heller ikke til de land hvor vold i hjemmet, eller trusselen/vissheten om vold er den største. Det finnes vold i hjemmet, det finnes dårlige ekteskap, men det finnes også mange gode. Om vi er gjestfrie og inkluderende? Vi er vel ikke kjent for vår åpenhet, om vi er særlig mye bedre eller verre enn mange andre er ikke godt å si. Det er ikke alt jeg er fornøyd med jeg heller, selvsagt bør vi snakke om problemer så vi kan forbedre oss som samfunn. Å bli kvitt alle problemer er noe som ikke kommer til å skje. Å sammenligne oss med andre er helt OK, og da kommer statistikker inn i bildet. Vi gjør det slettes ikke dårlig, som samfunn. Vi skal ikke hvile på laurbær, men stadig jobbe for forbedring. Det største problemet i vårt lille land er vêret, og det får vi gjort fint litt med 😉 Anonymkode: ae5ff...65a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #11 Skrevet 26. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev så er det steder som skiller seg ut, og det innebærer mennesker også. Skal en virkelig ikke få si noe ufordelaktig om innbyggere i et land? Det er ikke akkurat hets jeg kommer med heller da. Og det er litt humor i bunn når en ser bort fra det ekstremt høye forbruket av "lykkepiller". Kanskje jeg skulle postet under Skråblikk og Generaliseringer. Hadde nok vært bedre det. Tendenser og inntrykk må en få lov til å si noe om. Anonymkode: c1ed2...ab4 Så klart kan du si noe ufordelaktig om innbyggere i et land, det er din rett, men hva ønsker du å oppnå ved å gjøre det? Ønsker du å kritisere for å kritisere er det greit nok, da har du tatt riktig valg om metode, men ønsker du en endring finnes det kanskje bedre måter for å rette søkelyset på kritikkverdige forhold, fremfor å kritisere enkeltindivider som gruppe? 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig ts og jeg har hatt en tråd om det før. Kritiserer vi alkoholkulturen her i landet så kommer noen og mener vi har et av de minste forbrukene i verden. At vi er seksuelt løsslupne og det er en del klamydia ute og går så er det sååå mange andre som er myyye verre enn oss. At norske menn er kjedelige og lite kjærlige, da kommer noen og mener at dette bare betyr at de er ekte..... og at menn som fremstår som kjræligere er konemishandlere. vi som kvinner i norge skal være sååå takknemmelige fordi vi er her, og har så snille menn.. nevner man at vi er lite inkluderende så er vi plutselig de mest inkluderende i verden. Ingen respekterer mennesker mer enn oss og vi er så gjestfrie. Sånn plutselig. Det har blitt SAGT at depresjon er et problem her, men da nevner noen at nordmenn er et av de lykkeligste i verden. jeg er enig i at det kanskje er lett å tenke negativt om eget land? Men det er enkelte ting jeg ikke trives helt med. Anonymkode: 880a1...bbd Mitt problem med slike tirader, er at påstandene blir så unyanserte. Alkoholkulturen. Da blir den "kontinentale drikkekulturen" fremhevet som den ideelle. Men det blir ikke snakket om leverskader, og andre alkoholrelaterte skader, som er sterkt fremtredende i land med kontinentale drikkevaner. Hvordan kan den kontinentale drikkekulturen være så mye bedre enn den norske? (Jeg har drukket to-tre glass vin i løpet av de siste 20 årene, og blir ikke personlig berørt av denne kritikken) Nordmenn er seksuelt løsslupne. I Norge hører sex til privatlivet, mens kjønnssykdommer er et "offentlig" problem. Hvorfor ikke fokusere på bruk av kondom (som er eneste prevensjon som beskytter mot kjønnssykdommer) i stedet for å kritisere "seksuell løssluppenhet", som er en privatsak? (Jeg har hatt en seksualpartner de siste 30 årene, og du kan telle på en hånd det samlede antallet gjennom livet, og jeg blir ikke personlig berørt av kritikken) At norske menn er kjedelige og lite kjærlige - dette er like individuelt i Norge som i alle andre land. I alle land treffer du menn av alle sorter. Det er de som roper høyest man ser, man ser ikke de stille. Og norske menn som gruppe er nok ikke så høylytte som menn fra en del andre kulturer, men det betyr ikke at de er kjedelige og mindre kjærlige av den grunn. (Jeg er gift med en særdeles romantisk mann, han er mye mer romantisk enn jeg er, og jeg blir ikke personlig berørt av kritikken) Vi kvinner i Norge skal være takknemlige for at vi bor i Norge, og har så snille menn. Hva er galt med å være takknemlig for å bo i et fredelig land, der "patriarki" ikke ligger i vår kultur? (I motsetning til land der menn er familiens overholde, og bestemmer over hva kvinnen får lov til, og når, og der fysisk avstraffelse er konsekvensen av å ikke følge mannens på-/forbud) (Her føler jeg meg personlig berørt av kritikken, fordi jeg er takknemlig for å bo i et fredelig land, og ha en snill mann, og jeg klarer ikke å se problemet med dette) Nordmenn er ikke inkluderende. Nordmenn som gruppe er av kultur private og tilbakeholdende, men betyr det at vi som mennesker er kalde, ufølsomme, asosiale, og respektløse, eller betyr det at kulturen vår er annerledes, at norsk inkludering er "avventende tilstedeværende"? Personlig måtte jeg le høyt da to unge "globetrottere" satt på hvert sitt sete på bussen, den ene på raden foran den andre, på en ellers nesten tom buss, og snakket høylytt kritisk om asosiale og lite inkluderende nordmenn (de var selv norske) som ikke tålte menneskelig nærvær av andre, og hvor mye bedre det var i andre land. De ble direkte fornærmet da jeg leende brøt inn i den høylytte diskusjonen, og påpekte ironien i at de selv satt 3 meter fra hverandre mens de diskuterte dette. Da jeg lurte på om de ikke kunne gå foran med et godt eksempel, og sette seg sammen, ble jeg møtt med at "dette er en privat samtale", og at "vi bor i et fritt land, og vi sitter hvor vi vil". Kort sagt, de så ikke ironien og dobbeltmoralen i mellom det de diskuterte, og det de viste i praksis. Og det er slik jeg oppfatter de fleste som kritiserer norsk tilbakeholdenhet og "asosialitet" ser splinten i andres øyne, men ikke bjelken i sitt eget. (Her føler jeg meg ikke personlig berørt av kritikken) Kritiser gjerne Norge, men hvis det er endring dere er ute etter, er det mye mer fruktbart å kritisere på systemnivå, fremfor å kritisere på individnivå. Anonymkode: 3624b...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå