Gå til innhold

Bør jeg møte opp personlig hos arbeidsgiver med cv og åpen søknad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar denne som anonym  just in case noen kjenner meg her.

Jeg er snart ferdigutdannet i ett veldig spesifikt fagfelt. Vi er mange som søker på få jobber, og jeg vil gjerne skille meg ut. Er ikke ett service yrke akkurat, så kan ikke gå inn i en butikk og snakke med daglig leder. Men jeg vurderer å møte opp på arbeidsbasene personlig med en CV og åpen søknad for å la sjefen få ett slags inntrykk av meg som person og et ansikt til CVn.  

Men, disse arbeidsbasene er det få av i hele Norge, og de er temmelig spredte. Må ta tog/fly til de fleste, og jeg risikerer å ikke kunne møte arbeidsledere og dermed ta turen for gjeves.  Og så er det sikkert slitsomt for arbeidsleder dersom det er mange som tar turen innom personlig. Alle arbeidssteder trengs ansattkort eller følge for å slippe inn,  så vil jo gjerne komme godt utav det. Jeg kan heller ikke navnet til sjefene, så vet jo egentlig ikke hvem jeg spørr etter. 

Hva tenker dere? Noen som har fått arbeidssøker på besøk med åpen søknad og CV, og dermed fått ett godt inntrykk som huskes 2 mnd senere når de elektroniske søknadene er til vurdering? 

Eventuelt bør jeg sende sjefene en uformell mail,  hvor jeg sier at jeg er interessert i jobb der og lurer på om stillinger blir utlyst gjennom webcruiter eller finn? Kanskje sende med to vedlegg med åpen søknad og av fremfor å møte opp med dem personlig? 

Takk for alle innspill :)

Anonymkode: e5c67...880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker altså å bruke penger på fly-/togbilletter og å reise langt i håp om å komme inn på en arbeidsplass du ikke komme rinn på uten adgangskort for å møte et menneske du ikke engang vet navnet på? Sannsynligvis kommer du ikke lenger enn resepsjonen og er du heldig får du legge igjen CV/søknad der. 

Jeg ville gått for e-post varianten, da slipper du å bruke tid og penger på bomturer.

Anonymkode: 6df44...64f

• Liker 6
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar denne som anonym  just in case noen kjenner meg her.

Jeg er snart ferdigutdannet i ett veldig spesifikt fagfelt. Vi er mange som søker på få jobber, og jeg vil gjerne skille meg ut. Er ikke ett service yrke akkurat, så kan ikke gå inn i en butikk og snakke med daglig leder. Men jeg vurderer å møte opp på arbeidsbasene personlig med en CV og åpen søknad for å la sjefen få ett slags inntrykk av meg som person og et ansikt til CVn.  

Men, disse arbeidsbasene er det få av i hele Norge, og de er temmelig spredte. Må ta tog/fly til de fleste, og jeg risikerer å ikke kunne møte arbeidsledere og dermed ta turen for gjeves.  Og så er det sikkert slitsomt for arbeidsleder dersom det er mange som tar turen innom personlig. Alle arbeidssteder trengs ansattkort eller følge for å slippe inn,  så vil jo gjerne komme godt utav det. Jeg kan heller ikke navnet til sjefene, så vet jo egentlig ikke hvem jeg spørr etter. 

Hva tenker dere? Noen som har fått arbeidssøker på besøk med åpen søknad og CV, og dermed fått ett godt inntrykk som huskes 2 mnd senere når de elektroniske søknadene er til vurdering? 

Eventuelt bør jeg sende sjefene en uformell mail,  hvor jeg sier at jeg er interessert i jobb der og lurer på om stillinger blir utlyst gjennom webcruiter eller finn? Kanskje sende med to vedlegg med åpen søknad og av fremfor å møte opp med dem personlig? 

Takk for alle innspill :)

I kommune og stat skal alle åpne søknader gå i søpla, fordi det ikke er lov å ansette noen utenom utlyste stillinger og der fagforeningene er med i ansettelsesprosessene. 

Private gjør litt mer som de vil, men stort sett misbruker denne typen personer tiden til de ansatte og er lite ønsket både ved personlig fremmøte og når unødvendige søknader kommer inn i posten. Så lykke til.

Anonymkode: 9116c...c87

• Liker 3
Skrevet

Mannen min gjorde det. Han hadde ikke helt riktige kvalifikasjoner og hadde gått rett i søpla hvis han hadde søkt på vanlig måte. Han traff ikke rette vedkommende første gangen, men overbeviste mellomlederne såpass at han fikk et intervju. Han fikk jobben. Dette er et stort, internasjonalt firma.

Anonymkode: 0a960...072

• Liker 1
Skrevet

I følge alle kurs NAV tilbyr så skal man gjøre dette, uansett hva slags jobb eller bransje man søker innen. Mulig dette var rett måte å gjøre det på for tjue år siden, men nå er det absolutt ikke det.

Min personlige erfaring er at ytterst få arbeidsgivere setter pris på dette. Sjansen er heller ikke så stor for at du påtreffer rette vedkommende.

Bruk epost for åpne søknader. 

Anonymkode: e38e6...d9d

• Liker 2
Skrevet

Vanlig i min bransje men jeg bor mitt i bransjens smørøye 😊 i første omgang vil jeg ringt og sendt Mail, om det ikke gir resultat møtt opp. Husk og skriv i søknaden at du meir enn gjerne til å møte til interjuv og/eller fjern interjuv i form av skyp/telefon..

Anonymkode: dcf51...38b

• Liker 1
Skrevet

Ts her,  tusen takk for svar alle sammen. Dette er helt nytt for meg, og jeg (som alle andre) ønsker så inderlig en relevant jobb.  

Sender mail jeg, takk for innspillene :)

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker altså å bruke penger på fly-/togbilletter og å reise langt i håp om å komme inn på en arbeidsplass du ikke komme rinn på uten adgangskort for å møte et menneske du ikke engang vet navnet på? Sannsynligvis kommer du ikke lenger enn resepsjonen og er du heldig får du legge igjen CV/søknad der. 

Jeg ville gått for e-post varianten, da slipper du å bruke tid og penger på bomturer.

Anonymkode: 6df44...64f

Hadde faktisk gjort det om det var god sjans for positivt utfall.  Er såpass interessert.

Skjønte på kommentarene at mail er like greit og uten kostnadene :)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge alle kurs NAV tilbyr så skal man gjøre dette, uansett hva slags jobb eller bransje man søker innen. Mulig dette var rett måte å gjøre det på for tjue år siden, men nå er det absolutt ikke det.

Min personlige erfaring er at ytterst få arbeidsgivere setter pris på dette. Sjansen er heller ikke så stor for at du påtreffer rette vedkommende.

Bruk epost for åpne søknader. 

Anonymkode: e38e6...d9d

Nav er ikke akkurat oppdatert på alt og alle områder, for å si det slik. 

Anonymkode: 9116c...c87

Skrevet

Tror det er viktigere at du skaffer deg nettverk i fagmiljøet. Delta i faglige diskusjoner på nett, delta på konferanser eller uformelle treff i fagforeningen f.eks. 

Anonymkode: a9a78...ba5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...