AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 Ja, hva er forskjellen? Er det slik at lyst bakverk er gjærbakst uten sukker (loff, rundstykker), mens gjærbakst er søte bakverk med gjær? (Boller, kringle, julekake osv) Det står på melet at det er godt egnet til kaker og gjærbakst, men mindre egnet til lyst bakverk og rører.... Anonymkode: ed180...dff
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #2 Skrevet 25. november 2018 Hæ?? Hva slags mel var dette? Anonymkode: 353be...d74 2
Gjest Rosemoren Skrevet 25. november 2018 #3 Skrevet 25. november 2018 (endret) På jyttemelpakken står det dette. Endret 25. november 2018 av Rosemoren
Gjest Zeitgeist Skrevet 25. november 2018 #4 Skrevet 25. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hva er forskjellen? Er det slik at lyst bakverk er gjærbakst uten sukker (loff, rundstykker), mens gjærbakst er søte bakverk med gjær? (Boller, kringle, julekake osv) Det står på melet at det er godt egnet til kaker og gjærbakst, men mindre egnet til lyst bakverk og rører.... Anonymkode: ed180...dff Hva slags mel er det snakk om? Altså navn og type (malingsgrad). Gjærbakst betyr all slags bakverk hvor det brukes gjær - altså grovbrød, rundstykker, berlinerboller. Hvis det er grovere mel, så kan det være at det kan brukes i f.eks. gulrotkake, bananbrød, o.l. Det finnes også visse meltyper som egner seg best til lyst bakverk, som f.eks. "Chiffon cake" som simpelthen blir bedre hvis du bruker bleket* hvetemel. I tillegg kommer gluteninnholdet i melet. Enkelte melsorter er tilsatt ekstra gluten. *Bleket hvetemel er nærmest umulig å oppdrive i Europa pga. regelverk.
Gjest Rosemoren Skrevet 25. november 2018 #5 Skrevet 25. november 2018 3 timer siden, Zeitgeist skrev: Hva slags mel er det snakk om? Altså navn og type (malingsgrad). Gjærbakst betyr all slags bakverk hvor det brukes gjær - altså grovbrød, rundstykker, berlinerboller. Hvis det er grovere mel, så kan det være at det kan brukes i f.eks. gulrotkake, bananbrød, o.l. Det finnes også visse meltyper som egner seg best til lyst bakverk, som f.eks. "Chiffon cake" som simpelthen blir bedre hvis du bruker bleket* hvetemel. I tillegg kommer gluteninnholdet i melet. Enkelte melsorter er tilsatt ekstra gluten. *Bleket hvetemel er nærmest umulig å oppdrive i Europa pga. regelverk. Det var det jeg trodde også, men jeg prøvde å finne en logisk forklaring på skillet. Men da kan det hende at jyttemelet er for grovt/ mørkt til at det passer til lyse bakst, og at det er derfor det står som det gjør.
Gjest Zeitgeist Skrevet 25. november 2018 #6 Skrevet 25. november 2018 34 minutter siden, Rosemoren skrev: Det var det jeg trodde også, men jeg prøvde å finne en logisk forklaring på skillet. Men da kan det hende at jyttemelet er for grovt/ mørkt til at det passer til lyse bakst, og at det er derfor det står som det gjør. Jeg researchet litt og slik jeg har forstått det, så har du faktisk helt rett. Jyttemel er for grovt og mørkt til anvendelse i lyse bakverk. Til lyst bakverk vet jeg at man kan bruke bl.a. hvitt rismel, kleberismel, og søtpotetmel.
Gjest Rosemoren Skrevet 27. november 2018 #7 Skrevet 27. november 2018 På 25.11.2018 den 18.57, Zeitgeist skrev: Jeg researchet litt og slik jeg har forstått det, så har du faktisk helt rett. Jyttemel er for grovt og mørkt til anvendelse i lyse bakverk. Til lyst bakverk vet jeg at man kan bruke bl.a. hvitt rismel, kleberismel, og søtpotetmel. Takk. Jeg har bakt glutenfritt i 20 + år, og jeg har aldri tenkt over dette før jeg så det skrevet på den nye emballasjen som jyttemel har fått nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå