AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 Har lingardiner (100%) fra hm home som har blitt sølt på. Står ingenting på de om de kan vaskes. Noen som vet? Vil de krympe og miste fargen? Bedre å vaske de på ullvask med milo? Anonymkode: 9872a...b26
Leo Skrevet 25. november 2018 #2 Skrevet 25. november 2018 Hvis de er i 100% lin kan de helt sikkert vaskes og min erfaring med lin fra H&M er at det verken krymper eller falmer, men det er sengetøy jeg har og ikke gardiner. Dog har jeg vel aldri opplevd at lin har mistet fargen, men lin som ikke er vasket før det er sydd kan krympe noe voldsomt. Jeg tviler imidlertid på at det er tilfellet med disse gardinene fordi H&M har hatt linvarer i sortimentet sitt en god stund nå og jeg tipper at den slags "nybegynnerfeil" er luket ut.
Ullvott Skrevet 25. november 2018 #3 Skrevet 25. november 2018 Lin kan vaskes på 30-40 grader, men det er ett av de stoffene som krymper mest i vask etter min erfaring. Det står ofte ca 5% krymp på en del linstoff. Det høres ikke så mye ut, før man plutselig forstår at en gardin på 220 cm lengde kan blir 11 cm kortere! Med andre ord: hvis du har to gardiner: vask begge! Jeg kikket inn på HM nå, og der ser jeg det finnes noen gardiner i «vasket lin». Det er jo å håpe at «vasket lin» betyr at de allerede er ferdig krympet.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 Min erfaring er at lin krymper mye! Kjøpte en utrolig fin linduk på Ellos i fjor, og den krympet så mye at den nesten ikke ble brukbar etterpå. Bare flaks at den var litt for stor til bordet før vask. Dog har jeg erfart at det går an å strekke det en del under stryking Stryk det mens stoffet fremdeles er litt fuktig og strekk godt på det. Anonymkode: ac337...c8f
Leo Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at lin krymper mye! Kjøpte en utrolig fin linduk på Ellos i fjor, og den krympet så mye at den nesten ikke ble brukbar etterpå. Bare flaks at den var litt for stor til bordet før vask. Dog har jeg erfart at det går an å strekke det en del under stryking Stryk det mens stoffet fremdeles er litt fuktig og strekk godt på det. Anonymkode: ac337...c8f Ja, lin krymper mye og derfor er det vanlig å vaske stoffet før man syr/produserer noe av det. Både klær, sengetøy og til dels også duker vil kunne ende opp som tilnærmet ubrukelige dersom stoffet ikke er vasket på forhånd. Jeg ville med andre ord ha reklamert på duken du kjøpte. Er den merket med at den kan vaskes så skal den være tilnærmet like stor før og etter vask. Jeg har bl.a. mye sengetøy og klær i lin og har aldri opplevd at noe har krympet tilnærmelsesvis så mye som du beskriver. Dog kjøpte jeg uvasket (Det var merket) lin for noen år siden til gardiner og da jeg vasket dem før de skulle sys krympet stoffet voldsomt.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 Har mye både duker og klær i lin - og det meste jeg har krymper en hel del i vask. For meg virker det som om dess løsere det er vevd, dess mer krymper det? Men - klærne går også ut igjen, i bruk. Så det krymper ikke på samme måte som andre tøy, som beholder krympa størrelsen sin. For dukene, så stryker jeg dem mens de ennå er fuktige, det er trikset - IKKE vent til de er blitt tørre. Tar dem rett etter vask, og stryker dem rett og slett tørre. Da får de også tilbake ca opprinnelig størrelse Anonymkode: dd7a1...2a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå