AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #1 Skrevet 25. november 2018 Jeg lurer rett og slett på om man virkelig kan holde seg anonym. Og hvor etisk er det å anmelde svart arbeid? Denne personen det gjelder har utrolig mange faste «kunder». Blant annet jeg. Men da jeg skulle betale for meg fikk jeg ikke kvittering og skulle vippse mannen hennes for en behandling jeg tok hos henne. Neste behandling ønsket hun kontanter. Og så dum som jeg er ga jeg det uten å tenke mye over det der og da. I det jeg får avstand på situasjonen ringer det bjeller for meg. Dette ER faktisk svart arbeid! Denne personen får goder fra staten, har en mann i full stilling og samtidig tjener utrolig mye penger som hun ikke skatter av. Denne personen prøvde i etterkant å lure til seg mere penger også. Vil ikke være en bitter person, og føler egentlig ikke jeg er det heller. Men har du kommet til Norge plikter du å leve som alle andre. Du må lære deg norsk og jobbe. Ikke få goder og jobbe 100% svart og dra inn urettferdige penger. Vipper att og fram. Skal jeg bare drite i hele greia? Vil ikke være en dårlig person men HVILKET av alternativene gjør meg mest dårlig egentlig. Begge er riktige på sin måte. Anonymkode: ef9c3...734
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #2 Skrevet 25. november 2018 Ps: jeg er såklart ikke kunde lenger ts Anonymkode: ef9c3...734
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #3 Skrevet 25. november 2018 Er det thaimassasje eller noe sånt? Anonymkode: d350a...d19
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #4 Skrevet 25. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det thaimassasje eller noe sånt? Anonymkode: d350a...d19 Haha, nei. Ikke thai massasje. Anonymkode: ef9c3...734
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #5 Skrevet 25. november 2018 Klart du melder. Anonymt. Både til nav og skatteetaten. Anonymkode: 1efe8...02a 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #6 Skrevet 25. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Klart du melder. Anonymt. Både til nav og skatteetaten. Anonymkode: 1efe8...02a Okei, nå kommer jeg til å høres ut som verdens største rasist. Men jeg er også redd. De kommer fra et land og en kultur som skremmer meg (jeg er utlending selv), men denne kulturen er kjent for slik type lureri som den personen prøvde å lure meg med. Siden jeg vippset har de nummeret mitt. De vet hvor jeg bor. Og på grunn av konflikten så vil de skjønne det er meg. Jeg er så redd de brått står i døra og truer meg med ett eller annet eller verre: gjør noe. Samtidig vet jeg at hun ofte tjener 16000 (-+) i løpet av måneden. Den personen alene kan på en gode måned tjene 50K SVART. Men minst 20K, fordi jeg VET hun har mange kunder. Det føles ikke greit! Anonymkode: ef9c3...734
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #7 Skrevet 25. november 2018 Mener i uka*** 16 000 i uka kan hun LETT tjene. Trenger bare 2 kunder om dagen og dette har hun nok ofte. Anonymkode: ef9c3...734
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #8 Skrevet 25. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Okei, nå kommer jeg til å høres ut som verdens største rasist. Men jeg er også redd. De kommer fra et land og en kultur som skremmer meg (jeg er utlending selv), men denne kulturen er kjent for slik type lureri som den personen prøvde å lure meg med. Siden jeg vippset har de nummeret mitt. De vet hvor jeg bor. Og på grunn av konflikten så vil de skjønne det er meg. Jeg er så redd de brått står i døra og truer meg med ett eller annet eller verre: gjør noe. Samtidig vet jeg at hun ofte tjener 16000 (-+) i løpet av måneden. Den personen alene kan på en gode måned tjene 50K SVART. Men minst 20K, fordi jeg VET hun har mange kunder. Det føles ikke greit! Anonymkode: ef9c3...734 Fra hvilken del av verden er du da?Hvis du ikke er en vestlig innvandrer, har du ingen rett til å si "men denne kulturen er kjent for slik type lureri som den personen prøvde å lure meg med", da stort sett alle sted utenfor Vesten er det mye korrupsjon og den type lureri Anonymkode: 29838...66e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #9 Skrevet 25. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fra hvilken del av verden er du da?Hvis du ikke er en vestlig innvandrer, har du ingen rett til å si "men denne kulturen er kjent for slik type lureri som den personen prøvde å lure meg med", da stort sett alle sted utenfor Vesten er det mye korrupsjon og den type lureri Anonymkode: 29838...66e Prøv igjen med trollingen din. Dette var vel litt tamt? Anonymkode: 7f18b...2d2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #10 Skrevet 25. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, nå kommer jeg til å høres ut som verdens største rasist. Men jeg er også redd. De kommer fra et land og en kultur som skremmer meg (jeg er utlending selv), men denne kulturen er kjent for slik type lureri som den personen prøvde å lure meg med. Siden jeg vippset har de nummeret mitt. De vet hvor jeg bor. Og på grunn av konflikten så vil de skjønne det er meg. Jeg er så redd de brått står i døra og truer meg med ett eller annet eller verre: gjør noe. Samtidig vet jeg at hun ofte tjener 16000 (-+) i løpet av måneden. Den personen alene kan på en gode måned tjene 50K SVART. Men minst 20K, fordi jeg VET hun har mange kunder. Det føles ikke greit! Anonymkode: ef9c3...734 Det kan ha vært hvem som helst av kundene hennes som melder inn, og det kan også være at skattemyndighetene/NAV finner det ut på egenhånd. At de skal linke det til deg tenker jeg derfor er lite sannsynlig, tror du ikke? Det går også an å si i fra til skatteetaten/NAV at det er ekstremt viktig at ditt navn ikke blir nevnt noe sted fordi du er redd for reaksjonen. Anonymkode: 4e9a3...46b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #11 Skrevet 25. november 2018 Lett å mene at du må melde fra her. Likevel er vi noen som vet om at hevn og div kan skje! Så jeg ville ikke uten videre meldt fra, selv om jeg hadde hatt god lyst! Anonymkode: c49da...2d3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #12 Skrevet 25. november 2018 Lag en epostadresse med et anonymt navn på f.eks. Gmail og send tips til et av skattekontorene: Skatt øst: [email protected] Skatt vest: [email protected] Skatt sør: [email protected] Skatt Midt-Norge: [email protected] Skatt nord: [email protected] Anonymkode: ea995...56f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #13 Skrevet 25. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Prøv igjen med trollingen din. Dette var vel litt tamt? Anonymkode: 7f18b...2d2 Beklager, men hva??Trollingen?Stort sett alle steder utenfor Vesten er det mye korrupsjon, så hvis man selv kommer fra utenfor Vesten (vet ikke forresten hvor TS kommer fra), skjønner ikke hvordan kan peke finger på andre å si "de er kjent for den type lureri" Anonymkode: 29838...66e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #14 Skrevet 25. november 2018 Bare å melde!! Anonymkode: 715b1...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #15 Skrevet 25. november 2018 Om du er redd for gjengjeldelser, så ville jeg rett og slett ha ventet en stund før jeg melder det inn. Om du melder inn nå, så kan det hende de skjønner det var deg. Venter du 3-6 måneder, eller kanskje mer, så har du fått det litt på avstand, og mistanken faller da med mindre sannsynlighet på deg. Er det de driver med så lukrativt som du skriver det er, så vil de neppe holde opp med det første, og da kan man jo heller melde det inn senere. Det var selvfølgelig dumt at du betalte med vips, og sånn sett ga dem ditt nr, siden de da kan finne ut ditt navn og hvor du bor. Men ikke noe vits i å være etterpåklok, du får ikke gjort noe med det nå likevel. Så da ville jeg ventet en god stund for sikkerhets skyld hvis jeg skulle meldt det inn. Anonymkode: b8c93...892 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #16 Skrevet 25. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, men hva??Trollingen?Stort sett alle steder utenfor Vesten er det mye korrupsjon, så hvis man selv kommer fra utenfor Vesten (vet ikke forresten hvor TS kommer fra), skjønner ikke hvordan kan peke finger på andre å si "de er kjent for den type lureri" Anonymkode: 29838...66e Det er mange land som ikke er i "vesten" og som ikke er gjennomkorrupte likevel, akkurat som det er mange som er det. At en selv kommer fra et land med korrupsjon burde uansett ikke ha noe å si for at man kan synes korrupsjon er en uting uten at man skal slippe slike som deg? Anonymkode: 7f18b...2d2 1
Ullvott Skrevet 25. november 2018 #17 Skrevet 25. november 2018 (endret) Jeg har skrevet det i andre tråder før, og jeg skriver det igjen: basert på egne erfaringer fra offentlig forvaltning vil jeg si selv om du er anonym når du tipser vil de det dreier seg om forstå hvem som har gjort det i 90% av tilfellene. Ikke fordi forvaltningen røper navnet på tipseren, men fordi det enten ligger konflikter bak, eller fordi det er ganske få som vet akkurat de opplysningene man gir når man tipser. Jeg forstår derfor at du føler at du er i en klemme selv om mange kan moralisere og si at å varsle er den eneste riktige tingen å gjøre. Jeg mener likevel at du bør si fra, men vær veldig generell når du henvender deg anonymt slik at minst mulig kan spores tilbake til deg. Endret 25. november 2018 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #18 Skrevet 25. november 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer rett og slett på om man virkelig kan holde seg anonym. Og hvor etisk er det å anmelde svart arbeid? Denne personen det gjelder har utrolig mange faste «kunder». Blant annet jeg. Men da jeg skulle betale for meg fikk jeg ikke kvittering og skulle vippse mannen hennes for en behandling jeg tok hos henne. Neste behandling ønsket hun kontanter. Og så dum som jeg er ga jeg det uten å tenke mye over det der og da. I det jeg får avstand på situasjonen ringer det bjeller for meg. Dette ER faktisk svart arbeid! Denne personen får goder fra staten, har en mann i full stilling og samtidig tjener utrolig mye penger som hun ikke skatter av. Denne personen prøvde i etterkant å lure til seg mere penger også. Vil ikke være en bitter person, og føler egentlig ikke jeg er det heller. Men har du kommet til Norge plikter du å leve som alle andre. Du må lære deg norsk og jobbe. Ikke få goder og jobbe 100% svart og dra inn urettferdige penger. Vipper att og fram. Skal jeg bare drite i hele greia? Vil ikke være en dårlig person men HVILKET av alternativene gjør meg mest dårlig egentlig. Begge er riktige på sin måte. Anonymkode: ef9c3...734 Heleren er ikke bedre enn stjeleren, kjenner du uttrykket? Man anmelder ikke svart arbeid, men man varsler skatteetaten, kemneren eller andre myndigheter. Skal du varsle så må varselet inneholde fullt nav, hva du kjenner til og hvordan du kjenner til de varslede forholdene. Kan du ikke stå for ditt varsel, så har du ikke noe å varsle om, enten det er til kemneren, Nav eller bekymringsmelding til barnevernet det er snakk om. Anonymkode: 31891...e56 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #19 Skrevet 25. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Fra hvilken del av verden er du da?Hvis du ikke er en vestlig innvandrer, har du ingen rett til å si "men denne kulturen er kjent for slik type lureri som den personen prøvde å lure meg med", da stort sett alle sted utenfor Vesten er det mye korrupsjon og den type lureri Anonymkode: 29838...66e Å kjære venne. Er du seriøs? Nå stempler jeg ikke alle fra denne verdensdelen som den slags type menneske. Men jeg har opplevd utrolig mye fra denne kulturen. De er fra et vestlig land. Jeg er ikke. På papiret er jeg norsk og det er jeg innvendig også da jeg er oppvokst her! Men disse er nye og jeg vet man tar mye av kulturen sin hjemmefra når man ikke har blitt formet av samfunnet man lever i: i mitt tilfelle samfunnet i Norge og norske verdier. 9/10 nordmenn ville ikke vært som den personen er. Jeg blir faktisk ekstremt sjokkert når nordmenn svindler og viser seg å være shady fordi nordmenn flest er ikke sånn. Det er ikke norske verdier. Utover det vil jeg påpeke at jeg har venner fra alle verdensdeler og er ingen rasist. 10 minutter siden, AnonymBruker said: Lett å mene at du må melde fra her. Likevel er vi noen som vet om at hevn og div kan skje! Så jeg ville ikke uten videre meldt fra, selv om jeg hadde hatt god lyst! Anonymkode: c49da...2d3 8 minutter siden, AnonymBruker said: Lag en epostadresse med et anonymt navn på f.eks. Gmail og send tips til et av skattekontorene: Skatt øst: [email protected] Skatt vest: [email protected] Skatt sør: [email protected] Skatt Midt-Norge: [email protected] Skatt nord: [email protected] Anonymkode: ea995...56f Dette virker også shady, haha. Høres nesten ut som om det er en virksomhet. Men fake e-post var lurt! Men en ting. Tar skatteetaten og NAV slikt seriøst? Hvordan kan jeg bevise det? Har slettet meldingene våres, men den personen har insta konto hvor hun legger ut bilder av resultatet og hun har tønnevis av bilder. Anonymkode: ef9c3...734
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #20 Skrevet 25. november 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Om du er redd for gjengjeldelser, så ville jeg rett og slett ha ventet en stund før jeg melder det inn. Om du melder inn nå, så kan det hende de skjønner det var deg. Venter du 3-6 måneder, eller kanskje mer, så har du fått det litt på avstand, og mistanken faller da med mindre sannsynlighet på deg. Er det de driver med så lukrativt som du skriver det er, så vil de neppe holde opp med det første, og da kan man jo heller melde det inn senere. Det var selvfølgelig dumt at du betalte med vips, og sånn sett ga dem ditt nr, siden de da kan finne ut ditt navn og hvor du bor. Men ikke noe vits i å være etterpåklok, du får ikke gjort noe med det nå likevel. Så da ville jeg ventet en god stund for sikkerhets skyld hvis jeg skulle meldt det inn. Anonymkode: b8c93...892 Man kan ikke søke meg opp. Men de vet allerede hvir jeg bor. Ja. Den det gjelder tar mellom 1200 og 1600 per behandling. Og det bare øker i pris. Altås er det aldri noe fastpris, men sånt avhenger av hva klienten har fra før, så akkurat den viten fordåtr jeg. Men hun kan finne på å si 1200 til noen og 1600 for akkurat samme utgangspunktet. At jeg ikke tenkte svart arbeid fra første stund er så.... hun bare «vipps mannen min», og jeg tenkte jo ikle og bere «SÅKLART med glede :)):)». Tror at svart arbeid er så langt unna hverdagen og livet mitt at det ikke dukket opp i hodet mitt med det første. Jeg er bare naiv og dum. 3 minutter siden, Ullvott said: Jeg har skrevet det i andre tråder før, og jeg skriver det igjen: basert på egne erfaringer fra offentlig forvaltning vil jeg si selv om du er anonym når du tipser vil de det dreier seg om forstå hvem som har gjort det i 90% av tilfellene. Ikke fordi forvaltningen røper navnet på tipseren, men fordi det enten ligger konflikter bak, eller fordi det er ganske få som vet akkurat de opplysningene man gir når man tipser. Nettopp!! Men jeg tror kanskje det er lurt å vente noen måneder likevel. Da vil ikke saken føles så personlig heller. Anonymkode: ef9c3...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå