Gå til innhold

Avlivet hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på helsekontroll med hunden min 1 september. 1 oktober er hunden avlivet grunnet hjerte og kreft med spredning til lunger. 

Forbauser meg at ikke noe ble oppdaget ved helsekontrollen. Kreft er skummelt. Men man burde jo klart og høre billyd på hjertr og at det var noe med lungene.

Eller ska man slå seg til ro med at så fort kan ting skje? Klarer ikke og la være og tenke at noe burde blitt oppdaget

Anonymkode: 05025...0bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at når hunder får kreft av den aggressive typen så går det veldig fort. Jeg hadde bl.a. en hvor man ikke kunne merke noe som helst på hunden i slutten av april (Men vi var klar over det fordi det tilfeldigvis var foretatt en mer omfattende undersøkelse i forbindelse med noe annet), men i begynnelsen av juni var hun så syk  av lungekreft at hun måtte avlives. Jeg tror med andre ord du skal slå deg til ro med at det kan gå så fort. Og uansett var det jo ingenting å få gjort når kreften later til å ha utviklet seg så raskt.  

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Leo skrev:

Min erfaring er at når hunder får kreft av den aggressive typen så går det veldig fort. Jeg hadde bl.a. en hvor man ikke kunne merke noe som helst på hunden i slutten av april (Men vi var klar over det fordi det tilfeldigvis var foretatt en mer omfattende undersøkelse i forbindelse med noe annet), men i begynnelsen av juni var hun så syk  av lungekreft at hun måtte avlives. Jeg tror med andre ord du skal slå deg til ro med at det kan gå så fort. Og uansett var det jo ingenting å få gjort når kreften later til å ha utviklet seg så raskt.  

Takk for svar. Men du fikk jo varsel og det gikk noen måneder. Her er det nøyaktig 1 månede uten tegn til sykdom før noen dager før han døde. Kreften stammet fra milten. han kollapset noen dager før han ble avlivet og var der jeg fikk beskjed om 2 svulser i milten. Er ofte sånn når det dattersvulser er det dårli tegn. Og skjønte at i milten er det aggresivt og som oftest ondartet. Har lest mye om det .Kreften var ikke spredd til lever, det fant de ut på vakt.  De trodde han hadde vann på lungene men dette var kreft sies det. men ingen faste beviser der. Men han ble liksom verre på medisin😢 Hjertemedisin

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men du fikk jo varsel og det gikk noen måneder. Her er det nøyaktig 1 månede uten tegn til sykdom før noen dager før han døde. Kreften stammet fra milten. han kollapset noen dager før han ble avlivet og var der jeg fikk beskjed om 2 svulser i milten. Er ofte sånn når det dattersvulser er det dårli tegn. Og skjønte at i milten er det aggresivt og som oftest ondartet. Har lest mye om det .Kreften var ikke spredd til lever, det fant de ut på vakt.  De trodde han hadde vann på lungene men dette var kreft sies det. men ingen faste beviser der. Men han ble liksom verre på medisin😢 Hjertemedisin

Vi fikk altså vite det nærmest ved en tilfeldighet fordi det ble gjort undersøkelser av noe annet som ikke gjøres på vanlig rutineundersøkelse og en måned før hun måtte avlives var hun tilsynelatende helt frisk. Ikke forstår jeg helt hvor du vil heller for det ville jo ikke ha gjort noen forskjell om det ble oppdaget tidligere og hvis hunden hadde vært tydelig smertepreget og i dårlig form så antar jeg at du ville ha tatt den med til veterinær på et tidligere tidspunkt. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Leo skrev:

Vi fikk altså vite det nærmest ved en tilfeldighet fordi det ble gjort undersøkelser av noe annet som ikke gjøres på vanlig rutineundersøkelse og en måned før hun måtte avlives var hun tilsynelatende helt frisk. Ikke forstår jeg helt hvor du vil heller for det ville jo ikke ha gjort noen forskjell om det ble oppdaget tidligere og hvis hunden hadde vært tydelig smertepreget og i dårlig form så antar jeg at du ville ha tatt den med til veterinær på et tidligere tidspunkt. 

Vet ikke heller hvor jeg vil hen. Tanken om at ting kunne gått bedre om dette ble oppdaget på helsekontroll 4 uker før. Men vet jo der ikke hadde gjort det. men er det jeg tenker. Skjønner bare ikke hvordan man på papirer ikke har verken prob med hjerte eller lunger. Men 4 uker etter er det det. Her ble alt også oppdaget med en tilfeldighet. For han ble så dårli en helg så gikk på vakt for og hjelpe han.  Men som sagt denne måneden hadde nok ikke og noe og si, men får liksom ikke fred fra det. hva om de hadde oppdaget dette og kommet i gang med behnadling fort og fjerne milten. Tusen tanker som spinner. hva om, vist og når.  Men er tungt og miste sin beste venn. Men samtidi, man har en plikt når nok er nok. 

Skrevet

Ja, jeg kan skrive under på at det er tungt å miste disse dyrene våre. Og jeg kan nærmest garantere deg at rask behandling ikke ville ha gjort noen forskjell. Jeg har hatt hunder i flere tiår og jeg må si at jeg tenker mer og mer på at selv om man kan gjøre noe så er det ikke dermed sagt at man bør gjøre det. Avansert, og kanskje også smertefull/ubehagelig, behandling av dyr blir nok svært ofte utført for å trøste menneskene og ikke for dyret egen skyld. Jeg tror med andre ord at hunden din fikk den beste slutten den kunne få når den først ble alvorlig syk. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...